Annons

Stativhuvud, VILKET?

Produkter
(logga in för att koppla)

JSL

Aktiv medlem
Först vill jag tacka ALLA här på fotosidan som kreativt bidragit med inspiration för mitt val av stativ.

Kontentan blev ett stabil snabb, vidare söker jag nu ett huvud för detta stativ.

Efter att skummat endel i olika forum finner jag att; Manfrotto 468RC2 eller Manfrotto 322 RC2 som särskilt lämpliga. Finns det någon som har erfarenhet av dessa, eller kanske finns det något annat som är likvärdigt ?

Tacksam för alla svar!

/Johnny

Säkert många som har erfarenhet av dem, jag har det inte. Men jag sitter och spånar på stativ här och där.
Den där 322,an ser bara ut att vara ivägen, så den skulle jag glömma. Finns det snabblåsning för kulan i alla dess led så är det enligt mig lika snabbt om inte snabbare!

Mvh Niclas,

Johnny76 skrev:
Kontentan blev ett stabil snabb, vidare söker jag nu ett huvud för detta stativ.

Bra val. Vilket huvud du valjer beror pa ditt fotograferande. Vilket ar det langsta telet du kommer att anvanda? Ar dina motiv stillastaende eller rorliga? Vad ar viktigast, vikt eller stabilitet? Ar du beredd att lagga pengar pa ett dyrare huvud for smidigare handhavande och battre stabilitet?

/Pontus

Re: Re: Stativhuvud, VILKET?

Pongu skrev:
Bra val. Vilket huvud du valjer beror pa ditt fotograferande. Vilket ar det langsta telet du kommer att anvanda? Ar dina motiv stillastaende eller rorliga? Vad ar viktigast, vikt eller stabilitet? Ar du beredd att lagga pengar pa ett dyrare huvud for smidigare handhavande och battre stabilitet?

/Pontus

Då jag redan tummat endel på vikten så gör det i nuläget varken från eller till om det väger lite mer. Stabilitet är helt klart viktigast men jag hade inte tänkt att lägga så mycket mer än 2000-2500:-.

/Johnny

Stadan skrev:
Jo då! Visst säljer de Arca. Gå in via webbshopen och till: Stativ /Stativhuvuden /Arca-Swiss.

Kan inte heller hitta något där.. Om du ser det på vilken rad är det ?

Hittas om man söker på produkter "Monoball" var dock aningen dyr tycker jag.

Niclasfoto skrev:
Säkert många som har erfarenhet av dem, jag har det inte. Men jag sitter och spånar på stativ här och där.
Den där 322,an ser bara ut att vara ivägen, så den skulle jag glömma. Finns det snabblåsning för kulan i alla dess led så är det enligt mig lika snabbt om inte snabbare!

Mvh Niclas,
Ivägen?
Jag har aldrig upplevt att den skulle vara i vägen. Jag är helnöjd och ångrar mig inte en sekund. Hur kan det bli snabbare än att bara släppa handtaget och den kameran sitter som berget?

Ahaa,, ja nu sökte jag på B1 och fick upp det jag ville. Taskig hemsida, men säkert DunderSuperDuperKul om man gillar att söka länge,,

Dyr, ja. Kirk,s kulor är mycket lika och ca tusenlappen billigare. Det är ett bra alternativ.

/Niclas,

Powershooter skrev:
Ivägen?
Jag har aldrig upplevt att den skulle vara i vägen. Jag är helnöjd och ångrar mig inte en sekund. Hur kan det bli snabbare än att bara släppa handtaget och den kameran sitter som berget?

I vägen? Jo för att den sticker ut åt sidan. Kanske var dumt att påpeka det eftersom det bara är jag som ser det så.

Snabbare,, hmm. På min kula har jag en liten spak ca5cm, hur kan den vara långsammare;)?

Den du har, kan du frikoppla den helt så att du kan ha den lös UTan att klämma ihop den?

Manfrottos 468 har jag flera styckenoch alla är lika dålig. 488 är däremot i en helt annan klass och trots sitt låga pris är den i klass med betydligt dyrare.

Det finns flera här som föreslår stativhuvud i de absolut dyraste klasserna, det låter sinte som det är vad du frågar efter. Jag tror att Manfrottos 488 RC2 eller RC4 är bland det mest prisvärda som finns.

Min 488 funkar till alla mina prylar utom mitt 120-300/2,8 som väger 4,5 kg med kamera. Då behövs Manfrottos kraftigare 490, det kostar väl 1500 och är i inte långt ifrån de allra bästa som kostar ca 5000...

froderberg skrev:

Det finns flera här som föreslår stativhuvud i de absolut dyraste klasserna, det låter sinte som det är vad du frågar efter. Jag tror att Manfrottos 488 RC2 eller RC4 är bland det mest prisvärda som finns.

Jag haller med Magnus, Manfrotto 488 duger om du inte har langa telen och vill komma undan billigt. Det smidigaste, allsidigaste, stabilaste och dyraste alternativet ar Arca B1e for 300 euro. Minst vikt och samtidigt god stabilitet har Acratech, som dock kostar. Arca-kopiorna Kirk och Foba fungerar bra om du inte har riktigt tung utrustning, och inte behover den asfariska kulan.

En fråga ang Arcas kulor.

Om jag har tung utrustning 100% fast sittande i kulan och sedan vill frigöra kulan helt, hur många varv/grader måste jag då vrida på "knoppen"?
Krävs det kraft för att nypa fast typ 6kg, eller går dete liksom soft och steglöst?

/Mvh Niclas,

froderberg skrev:
Manfrottos 468 har jag flera styckenoch alla är lika dålig. 488 är däremot i en helt annan klass och trots sitt låga pris är den i klass med betydligt dyrare.

Min 488 funkar till alla mina prylar utom mitt 120-300/2,8 som väger 4,5 kg med kamera. Då behövs Manfrottos kraftigare 490, det kostar väl 1500 och är i inte långt ifrån de allra bästa som kostar ca 5000...

Hur kan det komma sig att det inte finns någon mellaklass 488 kostar ca 800 på cyber, medans de B1an kostar ca 5000 på kamera doktorn, eller är det kameradoktorn som är extremt dyr ? Vidare verkar 490 vara intressant, man vill ju inte köpa en massa prylar som inte håller måttet.

322

322RC2 är mycket lättanvänd och inte ivägen som någon skrev.
Nyp rikta om och släpp fungerar jättebra tycker jag. Stabil är den åxå.
Om den är prisvärd vet jag inte...men bra är den för mig iallafall.
Jag använder inte stora tunga objektiv!

MVH / Ken1

;) Det var nog jag som var "någon";)!

Jag skall inte klanka ned på det huvudet eftersom jag inte har använt det själv, men att det skulle tillföra så mycket förutom ett "utstickade handtag" tror jag knappast.

Om man tänker på stativ som en kedja av prylar som sitter ihop så gäller det såklart att inte ha ngn svag länk.
-Om man köper en Arca B1: Vilket stativ matchar den kulan så att inte stativet blir en svag länk?
-Om man köper en billigare kula: Vilket stativ matchar den kulan?

Helt klart är att både huvudet och stativet är viktiga men tror ni att de är PREcis lika viktiga? Eller är det t ex bättre att köpa ett riktigt stadigt stativ?

Mvh Niclas, som ställer smått löjliga frågor för tillfället;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar