Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativhuvud (och stativ) uppgradering... ej kula?

Produkter
(logga in för att koppla)

holycrap

Aktiv medlem
Hej,
jag funderar lite lätt på att uppgradera mitt stativ. Anledningen står att finna i följande punkter
  • Inte så stabilt som jag skulle önska
  • Lite för tungt för att ha med när man reser
  • Jag är sugen på att köpa nya prylar

Ett nytt huvud är väl egentligen det jag mest behöver hjälp med. Idag har jag ett Dörr A3 med en BH36 kulled. Av någon anledning tycker jag att det hela inte är riktigt stabilt. Känns som det skakar för minsta beröring. Visserligen väger stativet bara 1,6kg, men det känns ändå tungt att släpa på, särskillt om man ska resa. Det är dessutom ganska stort även ihopfällt.

Det stativ jag har sneglat på lite är Sirui T-2205X. Det verkar vara ungefär samma mekanik, fast bättre på alla punkter (storlek, vikt, lastkapacitet etc.) Det är till och med nästan lika högt utan mittpelaren trots sin ringa storlek.

Nu till huvudfrågan, bokstavligt talat. Jag fastnade inte riktigt för kulleden. Den är lite jobbig att jobba med, glömmer alltid bort vilken av rattarna som är vad (friktion eller lås). Tycker inte den låser så bra och den förskjuts när man låser så att bildkompositionen förändras. Den har dessutom börjat fastna när jag försöker låsa upp den. Skruven går bra, men kulan tycks förbli låst tills jag lyckas rubba den varpå den lossnar med ett hörbart ryck.

Har därför försökt titta på trevägshuvuden, eller till och med växelhuvuden, men tycks bara kunna hitta Manfrotto och några Gitzo. Finns det verkligen inga bra trevägshuvuden med Arca Swiss? Vill gärna stanna med Arca då jag dels har plattan från Dörr-kulleden och dels har en Carry Speed rem vars fäste har inbyggt Arca Swiss fäste.

Eller är kulled helt enkelt så mycket bättre för allmänt fotograferande att trevägshuvuden inte längre används till det? Jag har ju egentligen inga specialbehov, så exempelvis växelhuvuden kanske är lite overkill.

Öppen för förslag och idéer samt tacksam för tankar och synpunkter.

/P

PS. Här är några av de huvuden jag har tittat på som ser intressanta ut, om det inte vore för att de inte är Arca Swiss:
http://www.gitzo.com/heads-low-profile (vet inte varför de bara finns som "low profile".. är väl ickekulledsegenskapen som är den största faktorn tycker jag).
http://www.manfrotto.com/collection/8374.31708.76884.0.0/Three_Way
http://www.manfrotto.com/405-geared-head (samt lillebror 410)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=804RC2
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700029

PPS. Jag har en EOS 6D och mitt tyngsta objektiv är ett 70-200/f4 med stativfot.
 
Hej,
jag funderar lite lätt på att uppgradera mitt stativ. Anledningen står att finna i följande punkter
  • Inte så stabilt som jag skulle önska
  • Lite för tungt för att ha med när man reser
  • Jag är sugen på att köpa nya prylar

Ett nytt huvud är väl egentligen det jag mest behöver hjälp med. Idag har jag ett Dörr A3 med en BH36 kulled. Av någon anledning tycker jag att det hela inte är riktigt stabilt. Känns som det skakar för minsta beröring. Visserligen väger stativet bara 1,6kg, men det känns ändå tungt att släpa på, särskillt om man ska resa. Det är dessutom ganska stort även ihopfällt.

Det stativ jag har sneglat på lite är Sirui T-2205X. Det verkar vara ungefär samma mekanik, fast bättre på alla punkter (storlek, vikt, lastkapacitet etc.) Det är till och med nästan lika högt utan mittpelaren trots sin ringa storlek.

Nu till huvudfrågan, bokstavligt talat. Jag fastnade inte riktigt för kulleden. Den är lite jobbig att jobba med, glömmer alltid bort vilken av rattarna som är vad (friktion eller lås). Tycker inte den låser så bra och den förskjuts när man låser så att bildkompositionen förändras. Den har dessutom börjat fastna när jag försöker låsa upp den. Skruven går bra, men kulan tycks förbli låst tills jag lyckas rubba den varpå den lossnar med ett hörbart ryck.

Har därför försökt titta på trevägshuvuden, eller till och med växelhuvuden, men tycks bara kunna hitta Manfrotto och några Gitzo. Finns det verkligen inga bra trevägshuvuden med Arca Swiss? Vill gärna stanna med Arca då jag dels har plattan från Dörr-kulleden och dels har en Carry Speed rem vars fäste har inbyggt Arca Swiss fäste.

Eller är kulled helt enkelt så mycket bättre för allmänt fotograferande att trevägshuvuden inte längre används till det? Jag har ju egentligen inga specialbehov, så exempelvis växelhuvuden kanske är lite overkill.

Öppen för förslag och idéer samt tacksam för tankar och synpunkter.

/P

PS. Här är några av de huvuden jag har tittat på som ser intressanta ut, om det inte vore för att de inte är Arca Swiss:
http://www.gitzo.com/heads-low-profile (vet inte varför de bara finns som "low profile".. är väl ickekulledsegenskapen som är den största faktorn tycker jag).
http://www.manfrotto.com/collection/8374.31708.76884.0.0/Three_Way
http://www.manfrotto.com/405-geared-head (samt lillebror 410)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=804RC2
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700029

PPS. Jag har en EOS 6D och mitt tyngsta objektiv är ett 70-200/f4 med stativfot.

Är inte ett T-2205X lite rangligt för en FF-kamera med 70-200;)
Jag har 4-sektionersvarianten T-2204X till mina små spegellösa kameror och tycker det fungerar hyggligt. Använder en Sirui-kula G10X eller en K20X när det behövs lite mer stabilitet.

Till min 5DM3 använder jag ett Gitzo serie 2 som väl närmast motsvaras av Sirui M-3204X / R3203
Beträffande kulleder tycker jag att Sirui K20 / 30X är mycket förnämliga och prisvärda. Mycket bättre gång än den Gitzo jag har.
 
Är inte ett T-2205X lite rangligt för en FF-kamera med 70-200;)
Jag har 4-sektionersvarianten T-2204X till mina små spegellösa kameror och tycker det fungerar hyggligt. Använder en Sirui-kula G10X eller en K20X när det behövs lite mer stabilitet.

Till min 5DM3 använder jag ett Gitzo serie 2 som väl närmast motsvaras av Sirui M-3204X / R3203
Beträffande kulleder tycker jag att Sirui K20 / 30X är mycket förnämliga och prisvärda. Mycket bättre gång än den Gitzo jag har.

Hmm, okej. Jag tyckte T-2205X lät stabilt på papperet, men jag har inte sett det i verkligheten. Skulle gärna skaffa ett Gitzo såklart men de verkar ligga i en högre prisklass.

Jagh ar också hört gott om Siruis kulleder jämfört med andra kulleder, men hur står de sig mot trevägshuvuden?

/P
 
Det är bara och inse att alla önskemål inte går att uppfylla på en gg. Det är ett stativ du vill ha inte ett kinderägg.
Vikt pris stabilitet
VAD är viktigast för dig?
 
Det är bara och inse att alla önskemål inte går att uppfylla på en gg. Det är ett stativ du vill ha inte ett kinderägg.
Vikt pris stabilitet
VAD är viktigast för dig?

Så är det, den klassiska triangeln. Kinderägg måste vara nån form av svart magi som lyckas...

Nej, jag kan inte får alla toppnivå i alla tre och jag är inte säker på vilket jag vill offra. Vad jag (och de flesta andra som letar stativ) är ute efter är ju att hitta ett alternativ som är tillräckligt bra på alla punkter. Nu har jag inte tagit upp någon budget ännu då jag mest spekulerar än så länge, men enkelt uttryckt så är Gitzo över budget, men Sirui är tänkbart.

Har nu tittat lite på kombinationen M-3204X + K30X som Sabud tipsade om och även M-3205X som tycks vara nästan samma stativ fast med fem bensegment istället för fyra, och de ser inte helt fel ut. Liknande vad jag har nu, fast bättre skulle jag gissa.

Mitt problem är dock fortfarande att jag inte är övertygad om kulans överlägsenhet över ett hederligt trevägshuvud. Men alla trådar jag läser verkar peka mot att kulor är bättre överlag. Och eftersom jag är en "vanlig" hobbyfotograf som fotar lite vad som faller mig in, så kanske en kula är bäst även för mig. Råkade bara ut för ett sämre alternativ på första försöket.

/P
 
Skall du filma är kula helt värdelöst.
Manfrottos Växelhuvud 405/410 är fantastiska när man vill vrida in en komposition i sökaren, men dyra o därav äger jag inget.
Jag gissar att du måste minst uppåt en 4-5 tusen för att få ett riktigt bra o stabilt stativ. Eller ett gammalt lantmäteristativ. VÄger rejält men står också still.
Köp stativ utan mittpelare, ökar stabiliteten.
Få bensektioner, ökar stabiliteten.
 
Efter noga övervägande, jämförande av priser och lite fingrande i butiker lutar det nu åt ett Sirui M-3204X + K-30X paket (väljer att offra lite i kompakthet för bättre stabilitet över M-3205X). Det verkar vara hyfsat stabilt, klart bättre än mitt nuvarande Dörr A3 + BH-36, och finns att få till ett mycket överkomligt pris där jag befinner mig. R-3203X hade varit klart intressant om det bara skulle användas i hemmet eller omgivningen, men det är för stort som resestativ för min smak och kostar dessutom lika mycket som paketet ovan gör fast utan huvud.

Tackar för alla svar som hjälpt mig på vägen.

Angående filmning så är det inte något som jag tar i beaktande inför detta köp. Om jag skulle få för mig att börja filma såpass seriöst att jag behöver stativ får jag helt enkelt skaffa ett filmhuvud att byta med. Stativet i sig borde väl fungera även för det ändamålet.

/P
 
Ja T-2205X är väldigt stabilt för sitt pris och sin vikt min fru köpte ett och hon är väl rimligt nöjd, men som du misstänkte är det aningen klent för FF-kamera med 70-200/2.8. Så Sirui M-3204X + K-30X är säkert ett bra val. K-30X kulleden har ju dessutom friktionsjustering infälld i låsratten så det är ingen risk att man ska ta fel. Jag använder själv K-40X som låser väldigt exakt, kan nog inte bli mycket bättre än så. Med tanke på att att K-30x har samma konstruktion, finns det nog själ att anta att även den fungerar bra om inte kameran är för tung. Borde nog räcka för din 6D och zoom.
 
Ja T-2205X är väldigt stabilt för sitt pris och sin vikt min fru köpte ett och hon är väl rimligt nöjd, men som du misstänkte är det aningen klent för FF-kamera med 70-200/2.8. Så Sirui M-3204X + K-30X är säkert ett bra val. K-30X kulleden har ju dessutom friktionsjustering infälld i låsratten så det är ingen risk att man ska ta fel. Jag använder själv K-40X som låser väldigt exakt, kan nog inte bli mycket bättre än så. Med tanke på att att K-30x har samma konstruktion, finns det nog själ att anta att även den fungerar bra om inte kameran är för tung. Borde nog räcka för din 6D och zoom.

Låter bra. Jag har visserligen bara f4-versionen av 70-200 men den väger lite den också.

Jag provade kameran på stativet i en butik, visserligen bara med 35/2 på, och det kändes bra så långt. Inte samma sak som en stor telezoom såklart och inte heller samma sak som att stå utomhus, men det gav en uppfattning i alla fall.

/P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.