Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Stativhöjd?
- Trådstartare BeriJan
- Start datum
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Utan att veta skulle jag gissa att det är med mittpelaren fullt uppdragen som det avses. Och med min erfarenhet av mitt eget stativ skulle jag tipsa dig om att köpa ett stativ som blir minst din ögonhöjd högt: det är väldigt obekvämt i längden att ha kameran på stativ och behöva huka sig för att se genom sökaren.
Helmetrock
Aktiv medlem
På t.ex. Cyberphoto finns det mått både med och utan pelaren uppfälld.
Är det något särskilt du funderar på?
Är det något särskilt du funderar på?
and30ers
Aktiv medlem
På riktiga stativ från en tillverkare värd namnet finns alla tekniska data tillgängliga. Längd ihopskjutet, mittpelare nere, uppe, lägsta höjd, vikt etc. Tänk på att huvudet/kulleden kanske bygger 8-10cm till, och sedan plus 7-15 cm upp till kamerans sökare beroende på hus med/utan batterigrepp.
BeriJan
Aktiv medlem
På riktiga stativ från en tillverkare värd namnet finns alla tekniska data tillgängliga.
Tack för infon. Jag söker ett "riktigt" stativ, dock inte av allra värsta proffskvalitet. Jag försöker kolla tester, rekomendationer, forum mm. Spontant kan tänka mig att jag hamnar någonstans runt 2000 för ett stativ och sedan ett bra huvud till det, jag har nyss börjat leta stativ och jag vill inte låta snålheten bedra visheten.
Jag är 1,80 och vill ha ett stativ som passar min längd (och är stabilt) utan att man ser ut som Quasimodo i Ringaren av Notre Dame efter en dags fotande.
I flera webshopar anges bara maxhöjden på stativet så det blir ett letande på tillverkarnas hemsidor för att hitta alla data. Det vore bra om alla handlare hade en länk till tillverkarens produktsida.
God Fortsättning
PMD
Aktiv medlem
Ett bra stativ håller hela livet, så det finns anledning att köpa det bästa man har råd med, eller kanske t.o.m. lite bättre. Kostnaden per år blir rätt liten (ju yngre du är desto mindre. .
Jag köpte mig ett kolfiberstativ för några år sen, och det ångrar jag inte. Det är lätt och stabilt, och jag kommer aldrig mer att behöva köpa ett stativ (såvida jag inte skaffar ett 800/5.6, för ett sådant är nog lite för tungt för mitt stativ).
Jag köpte mig ett kolfiberstativ för några år sen, och det ångrar jag inte. Det är lätt och stabilt, och jag kommer aldrig mer att behöva köpa ett stativ (såvida jag inte skaffar ett 800/5.6, för ett sådant är nog lite för tungt för mitt stativ).
BeriJan
Aktiv medlem
Ett bra stativ håller hela livet, så det finns anledning att köpa det bästa man har råd med, eller kanske t.o.m. lite bättre. Kostnaden per år blir rätt liten (ju yngre du är desto mindre. .
Ok, får göra en prognos på kvarvarande livstid och kolla om årskostnaden är acceptabel ;-)
Undrar om det här kan vara något för mig?
Manfrotto 055XPROB + 498RC2, finns ju i paket för knappt 2300:-?
Rommel
Avslutat medlemskap
Ok, får göra en prognos på kvarvarande livstid och kolla om årskostnaden är acceptabel ;-)
Mycket populär kombo och bra kvalité.
Själv är kombot aningen för tung för mig så det fick bli en mindre känt märke som gör stativ i kolfiber för samma peng (Och då kan jag använda ena benet som monopod.)
/Stefan
and30ers
Aktiv medlem
Det blir nog jättebra. Mått inkl. huvud/platta men exkl. kamera:
Lägsta arbetshöjd: 22,5 cm
Ihopfällt: 78,0 cm
Maxhöjd, pelare nere: 154,5 cm
Maxhöjd, pelare uppe: 191,0 cm
Lägg till minst 7 cm upp till kamerans sökare.
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Jag har ett Manfrotto 190B med huvud 352RC. Huvudet har jag inga synpunkter på, men stativet hade jag inte köpt nu om jag känt till hur jag kommer att vilja använda det. Den största bristen är att benen inte går att fälla ut helt i spagat, så stativet kan ligga platt på marken. IOFS är detta ganska naturligt, med tanke på att det har en mittpelare. Så mitt nästa stativ skall inte ha mittpelare och skall gå att få ner i spagat.
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Vändbar mittpelare är nästan lika bra.
Det har jag provat seriöst en gång, och jag gillade det inte: vet du hur besvärligt det är att ligga med ögat 20 cm över marken, glo genom sökaren, justera kameravinkel, zoom och skärpa samtidigt? Samtidigt måste man ha en hand ledig för att låsa kameran i sitt läge, när man äntligen fått till det...
and30ers
Aktiv medlem
Jag har ett Manfrotto 190B med huvud 352RC. Huvudet har jag inga synpunkter på, men stativet hade jag inte köpt nu om jag känt till hur jag kommer att vilja använda det. Den största bristen är att benen inte går att fälla ut helt i spagat, så stativet kan ligga platt på marken. IOFS är detta ganska naturligt, med tanke på att det har en mittpelare. Så mitt nästa stativ skall inte ha mittpelare och skall gå att få ner i spagat.
190XB blir hur låg som helst, fullt spagat och 2-delad pelare som även är vändbar. Se mina bilder i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126821&highlight=190xb
PMD
Aktiv medlem
Det har jag provat seriöst en gång, och jag gillade det inte: vet du hur besvärligt det är att ligga med ögat 20 cm över marken, glo genom sökaren, justera kameravinkel, zoom och skärpa samtidigt? Samtidigt måste man ha en hand ledig för att låsa kameran i sitt läge, när man äntligen fått till det...
Det är väl lika besvärligt oavsett vilket sätt man använder för att få ner kameran till 20 cm över marken?
Däremot är det lättare att få kameran i rätt läge om man kan ha den monterad rättvänd på stativet (vilket man ju kan när man lägger stativet i spagat) än om man måste ha den monterad uppochner eller hålla på och krångla med ett extrafäste på den uppochnervända mittpelaren.
Därför skrev jag "nästan".
BeriJan
Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av Cullmann Magnesit 532?
Cullmann Magnesit 532 hos Cyberphoto
Jag var och kände på ett sådant och tyckte det kändes stabilt (har inte provat med kamera på) med rejäla ben och bred bas mellan fötterna och en bra arbetshöjd.
Edit: La till länk
Cullmann Magnesit 532 hos Cyberphoto
Jag var och kände på ett sådant och tyckte det kändes stabilt (har inte provat med kamera på) med rejäla ben och bred bas mellan fötterna och en bra arbetshöjd.
Edit: La till länk
Senast ändrad:
frekil
Medlem
Titta på Gitzos systematic serie, kostar en del men det är den värt
Mittpelaren gör stativet ostabilt så överväg att köpa ett utan. Är du ute och det blåser lite märks det ganska tydligt.
Vad gäller höjd så kan det vara bra om det är högre än ögonhöjd på plant underlag. Jag var själv tvekande när jag fick det rådet, ett högre stativ blir ju tyngre. Men jag har faktiskt haft nytta av höjden då jag stått i en sluttning, då behöver ju några av ben dras ut längre.
Mittpelaren gör stativet ostabilt så överväg att köpa ett utan. Är du ute och det blåser lite märks det ganska tydligt.
Vad gäller höjd så kan det vara bra om det är högre än ögonhöjd på plant underlag. Jag var själv tvekande när jag fick det rådet, ett högre stativ blir ju tyngre. Men jag har faktiskt haft nytta av höjden då jag stått i en sluttning, då behöver ju några av ben dras ut längre.
Helmetrock
Aktiv medlem
Det utan tvekan bästa tillbehöret till ett stativ är Liveview om ni frågar mig
Så slipper man stå dubbelvikt för att se i sökaren, man behöver inte ha stativet maximalt upphissat för att kunna se alls, man kan sätta sig bekvämt med fjärrutlösaren i handen och ett öga på displayen om man väntar på att något ska dyka upp.
Så slipper man stå dubbelvikt för att se i sökaren, man behöver inte ha stativet maximalt upphissat för att kunna se alls, man kan sätta sig bekvämt med fjärrutlösaren i handen och ett öga på displayen om man väntar på att något ska dyka upp.
Santa771
Aktiv medlem
Jag köpte mig tt induro och det var både högt stabilt och lätt. kostar dock lite men det är så sjukt bra jämfört med mitt manfrotto jag hade innan. Men 190 ser ju ut som ett litet barn jämfört. Tror indurot heter 413 och har jag det fullt uppfält så är det ca 190 sen har man typ 50 cm mitt pelare. Till det har jag dm 23 som huvud.
http://www.indurogear.com/products_details_AT413.html#5
Och typ detta huvet detta är den ny modellen
http://www.indurogear.com/products_details_BHD3.html#4
http://www.indurogear.com/products_details_AT413.html#5
Och typ detta huvet detta är den ny modellen
http://www.indurogear.com/products_details_BHD3.html#4