Annons

Stativfäste

Produkter
(logga in för att koppla)

Den envise

Aktiv medlem
Har funderingar på att köpa ett stativfäste till mitt Canon 70-200/4L för foto i skymning och mörker.

Kan någon föklara för en nybörjare hur jag bäst använder det ? Enbart med monopod eller även med kamera på stativ ?

I mörker kan ju slutartiderna dra iväg rätt bra vilket borde vara en omöjlighet även med stativfäste och monopod ?

Vad är skillnaden mellan att ha kameran på monopod jämfört med att ha stativet vila på monopoden med stativfäste ?
 
Stativfäste används för att flytta kontaktpunkten mellan utrustning och stativ.

På så sätt belastas inte kamerans bajonett med hela objektivets vikt, eftersom det vilar på stativet.

Bättre balans och mindre belastning på bajonett ger ett stativfäste. Ger även mer balans för ditt stativhuvud.
 
Du ska alltså inte ha huset och objektivet på stativ samtidigt! Framför allt inte på olika stativ.

Med långa tunga teleobjektiv blir det dålig balans och stor belastning på kamerahuset om man sätter huset på stativet. 70-200/4 är väl på gränsen där stativfäste inte är nödvändigt, men med större objektiv är det ju snarare så att man sätter huset på objektivet än tvärt om.
 
Tackar för svaren.

Jag är bara ute efter stabilitet, inte för att det behövs till mitt objektiv. Jag kör med kamera på monopod nu, får se om detta är bättre. Beställde en kopia från dealextreme, denna originaldel var löjligt dyr.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.