Annons

stativet på ryggsäcken

Produkter
(logga in för att koppla)

seaweed

Medlem
Hej alla,

jag har letat på sidans arkiv, men inte funnit något om exakt HUR jag ska hänga stativet (manfrotto 190clb) på ryggsäcken? för det är väl inte meningen att jag måste bära den i handen, eller ha den nerpackad...?

Celia

Det beror på vilken ryggsäck du har. Det borde sitta någon hållare på ryggsäcken som du kan se.

Det finns fotoryggsäckar som saknar hållare för stativ, dumt nog. Hoppas inte det är en sådan du fått tag på!

Ok, jag har bara en vanlig Haglöf säck, så det kanske ska till en speciell fotoryggsäck alltså..?

Jag tänkte också om det finns tips på hur man fäster stativet bra, utan att det dinglar eller tynger fel. Hur fäster man stativet på en riktigt ryggsäck? hänger det fritt eller spänns det fast upp- och nedtill..?

C

Beror ju på vilken sortsryggsäck du har, är det en dagssäck på 20-30liter eller en Haglöfs Alaska på 90L vi pratar om?

Jag brukar ha stativet fastmonterat med hjälp av kompressionsremmarna på sidan samt fickorna för skidorna. Jag vill helst ha stativ och annat som sitter på säcken monterat i höjdled, känns smidigare så.

Ja, det beror helt och hållet på hur din ryggsäck ser ut.
Jag spänner fast mitt stativ vertikalt med två remmar på baksidan av min ryggsäck. Kolla hur fästena ser ut på din ryggsäck, men det brukar alltid finnas för att man ska kunna sätta fast isyxor o annat, stativ tex. ;)
Det är svårt att teoretiskt beskriva, är nog bättre att du experimenterar lite.

mvh
David

Hejsan.

Det bästa alternativet är väl egentligen att köpa en fotoryggsäck där du dels har riktiga fack för kamera,objektiv m.m. plus ett riktigt fäste för stativet på utsidan.Dock är de ju ofta ganska dyra om du vill ha en ordentlig sådan,sedan beror det ju på vad du har för grejor och även hur mycket grejor du har.Enklast vore väl att klippa några vanliga "spännband" och sy fast på din vanliga ryggsäck?Kanske funkar,jag vet inte.

Har själv en Lowepro Nature Trekker AW II-ryggsäck och på bilden kan du se hur stativfästet ser ut på den.Man sätter ner två av benen i en hållare och sedan spänns stativet fast med tre band med snabbfästen,mycket snabbt och smidigt.Det kan även flyttas så att det sitter på endera sida av ryggsäcken också.Kanske kan vara svårt att göra nåt liknande själv,men du kan ju testa?

Lycka till i alla fall.

http://www.lowepro.com/images/ppages/bag_pack/lrgclr/NatureAWII_right.jpg

seaweed skrev:
Ok, jag har bara en vanlig Haglöf säck, så det kanske ska till en speciell fotoryggsäck alltså..?

Jag tänkte också om det finns tips på hur man fäster stativet bra, utan att det dinglar eller tynger fel. Hur fäster man stativet på en riktigt ryggsäck? hänger det fritt eller spänns det fast upp- och nedtill..?

C

Hej.

Finns det någon form av hålband på framsidan av ryggsäcken?
Eller kanske några andra fästställen?

I så fall kan du kanske spänna fast det med remmar som du fäster i hålband/fästställen. Se bara till så att det sitter någorlunda stabilt så det inte slänger omkring för mycket.

Om det inte är en alltför enkel ryggsäck så brukar det finnas möjlighet att fästa saker på framsidan med remmar.

Lycka till!
/Henrik

Jag har en LowePro Minitrekker AW där stativet snäpps fast med snabbspännen på utsidan. Det fungerar ganska bra.

Minitrekker "classic" har stativet hängande undertill. Jag vet inte vad som är bäst.. det är nog både för och nackdelar. Bra för att få tyngden långt ner...

Sedan har jag sett lösningar där stativet hänger på sidorna av en ryggsäck. Det känns ganska bra, men det gäller att det inte blir för sneddelad vikt bara... Då är rygg och axlar illa ute.

//Peter

Så här ser det ut på min säck. Jag har iofs en ruskigt stadig 40-liters Lowe Alpine med rätt bra möjligheter att fästa saker på utsidan. Jag trär bara i ena stativbenet i remmarna uppe och nere. Visst kan stativet röra på sig en aning men det märks inte mycket då den är centererad på ryggen.

Bilagor

• resize of img_1650.jpg
    resize of img_1650.jpg
    32.2 KB · Visningar: 586
Jag lånar tråden lite:

Jag funderar på att köpa en computrekker. Någon som vet hur det funkar med stativ på den? Är 055Pro + 322RC2 för stort/tungt för att ha på den?

Angående fotorygga
Jag har en Lowe pro fotoryggsäck som är jättebra att bära omkring kameran i. Tyvärr är den inte så praktisk i övrigt och jag använder den sällan.
Ofta vill jag även ha andra saker med som kanske värmeplagg, fika, cykellagningsgrejer eller något sånt och det får helt enkelt inte plats så man ska nog tänka efter lite runt ens behov innan man köper en ofta dyr fotoryggsäck samt kolla på olika modeller.

/D

peter_wahlström skrev:

Minitrekker "classic" har stativet hängande undertill. Jag vet inte vad som är bäst.. det är nog både för och nackdelar. Bra för att få tyngden långt ner...

//Peter

Hade själv en sådan förut och själva ryggsäcken var helt okej (dock för liten) men så som man fäste stativet var INTE alls bra.Dels sticker stativet ut på båda sidor om ryggsäcken och sedan gick det inte att dra åt det så att det satt fast ordentligt.Att ha stativet vertikalt istället för horisontalt är A och O.

dJb skrev:
Angående fotorygga
Jag har en Lowe pro fotoryggsäck som är jättebra att bära omkring kameran i. Tyvärr är den inte så praktisk i övrigt och jag använder den sällan.
Ofta vill jag även ha andra saker med som kanske värmeplagg, fika, cykellagningsgrejer eller något sånt och det får helt enkelt inte plats så man ska nog tänka efter lite runt ens behov innan man köper en ofta dyr fotoryggsäck samt kolla på olika modeller.

Jag använder ingen fotosäck just av de anledningar du nämner. Folk brukar undra om jag ska flytta för dom tycker min säck är SÅÅÅÅ stor, men om man ska få med sig nåt annat än kameragrejer så behövs det. Nu har jag ändå rätt blygsam kamera, men en Canon G2/420ex/Manfrotto ProB plus anteckningsblock, C-Pen, handdator, en bok, mat, nåt att dricka, regnbyxor, pennor och skissblock mm tar plats. För att kamera och blixt inte ska ligga löst har jag några Karrimor RFA-väskor jag köpte nån gång på 80-talet. Dom påminner väl om Lowepros street and field-prylar men är stadigare gjorda. Om det behövs har jag några små Underwater Kinetics plastväskor också men då blir det lite otympligt.

Bilagor

• rfa.jpg
    rfa.jpg
    48.8 KB · Visningar: 494
Av de ryggsäckar jag har ägt så har Lowepro Nature Trekker II AW varit den klart bästa. En mycket stabil säck med ett bra och flexibelt fäste till stativet.

Dessutom är den mycket prisvärd.

Nu för tiden använder jag en Lowepro Mini Trekker AW de få gånger jag använder en säck. Mitt intryck är att man nog inte ska fästa ett tungt stativ, som i mitt fall ett Manfrotto 055PROB med 329RC4, på den. Till det är den alldeles för instabil.

Ibland undrar varför jag sålde min Nature Trekker...dumt gjort.

boris.bonasin skrev:

Ibland undrar varför jag sålde min Nature Trekker...dumt gjort.

Det var jag som köpte den, och det är ett av mina bästa köp :) Den är stor, men BRA, och det ingår en extrasäck som går att ta av. Problemet med var man ska stoppa kläder och andra grejor är alltså löst. Jag lägger t o m en bärbar dator där ibland, inpackad i vadderat fordral.

Inget man går på stan med, men perfekt när man vill ha mycket med sig.

yalazy skrev:
Det var jag som köpte den, och det är ett av mina bästa köp :) Den är stor, men BRA, och det ingår en extrasäck som går att ta av. Problemet med var man ska stoppa kläder och andra grejor är alltså löst. Jag lägger t o m en bärbar dator där ibland, inpackad i vadderat fordral.

Den ser faktiskt kanon ut. Har sneglat lite på den men 2300 känns i mesta laget. Särskilt som jag inte lider brist på kameraväskor.. :)

yalazy skrev:

Ja, Camilla jag har inte glömt dig. Jag hoppas att du har haft stor nytta och glädje av säcken. Att det är en "Canon"-säck är helt klart;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar