Annons

Stativ.

Produkter
(logga in för att koppla)
alcedo [E.F.S] skrev:
Du får gärna utveckla det lite grann. Jag har i princip bara läst mycket positiva omdömen om Benro på internet och står i begrepp att skaffa ett själv, så jag blir lite nyfiken på vad du var missnöjd med.
Det jag gillade med mitt stativ, tror det hette A-228 och stod pall för 8 kg, var att det gav en väldigt stum känsla. Nu vet inte jag hur deras basalt eller kolfiberstativ är men aluminiumstativet var väldigt välgjort med fin finish. Benlåsen gillade jag extra mycket. Rejäla skruvlås, minns dock inte om de vara av Gitzos patenterade ALR-typ. Dessutom var det väldigt lätt, tror det vägde endast 1,88 kg och klarade som sagt 8 kg belastning.
 
Senast ändrad:
alcedo [E.F.S] skrev:
Du får gärna utveckla det lite grann. Jag har i princip bara läst mycket positiva omdömen om Benro på internet och står i begrepp att skaffa ett själv, så jag blir lite nyfiken på vad du var missnöjd med.

Jag vill inte avslöja för mycket då testet kommer i nästa nummer av Kamera&Bild. Benro behöver inte vara ett dåligt köp. De är hyffsat stabila stativ, men det finns andra för samma pengar som du nog kommer att ha mer och längre glädje av. Det beror lite på hur du ska använda det, hur mycket du kommer att anävnda det och hur viktigt det är att det ser ut som ett dyrare och bättre stativ.
 
paul innergård skrev:
Det Benro som jag köpte via HT-Foto var av betydligt högre kvalitet än Manfrotto. Upplevde det som stabilare än ett Gitzo 1320 som jag köpte kort senare. De var bägge av aluminium. Idag har jag dock ett Gitzo i kolfiber och det känns verkligen som nummer ett. Visst finns det tyngre och stabilare, men just kombinationen av låg vikt och stabilitet är fantastsik. Finns inget Manfrottos som ens ligger nära. Men smakar det så kostar det.
Alla dessa svepande genreliseringar....
Du kanske skall definiera vad som är bättre med benro än manfrotto, dessutom varför gitzo håller så mycket högre kvalitet??
Till vilken användning och på vilket sätt?
Har själv erfarenhet av både Manfrotto och Gitzo och den största skillnade är enligt mitt tycke prislappen. Mitt Manfrotto 055 funkade i ur och skur och det var inga problem vare sig med låsningar eller stabilitet, mitt Gitzo var iofs lättare men minskad vikt kostar i stabilitet som bekant. Visst kan man uppskatta hantverket med tex Gitzos låsningar, men jag har svårt att se att detta ger så mycket bättre bilder. Dessutom är stativval helt avhängigt vilken utrustning och vilken typ av fotografering man pysslar med, men jag tycker personligen att manfrotto 055 är ett allround stativ som funkar till det mesta. Mitt tips är att om man nu vill göra av med mer pengar är det vettigare att i första hand lägga dom på huvud eller kulan.
 
Ett par inlägg ovan kan du läsa vad jag gillade med mitt Benro-stativ. Det Gitzostativ som jag äger är förutom sin låga vikt också väldigt stabilt. Det är fyrdelat vilket gör transportlängden väldigt kort. Gillar som nämnt tidigare skruvlås istället för snäpplås, och ALR gör det hela relativt snabbjobbat. Jag har skippat mittpelaren vilket gör arbetshöjden vid låga macro extremt låg, betydligt mer snabbjobbat än att vända mittpelare. Gitzo har också betydligt högre viktspecar på sina stativ än Manfrotto i förhållande till stativens vikt. Jag baserar mina erfarenheter utifrån att ha klämt o känt på rätt många stativ genom åren. Jag säger dock inte att Manfrotto är dåliga. Hade ett 055 Prob i några år och det funkade för det mesta. Detta inlägg är off topic men ett svar på Alfs lätt irriterade inlägg till mig. jag nämnde bara Gitzo som något jag tyckte vara bra, fullr medveten om att det inte var trådskaparens frågeställning och det var därför som jag inte utvecklade vidare om varför jag gillar just Gitzo. Sen Alf så kan man alltid resonera som du gör om stativ, även om andra fotoprylar. Egentligen behöver man väl inte mer än en D40X eller en 400D. Det blir ju bilder av det med eller hur, svårt att se vilken kamera som använt för en specifik bild. Det finns alltid orsaker till varför man vill ha det bästa eller väldigt dyra grejer. För vissa handlar det rätt o slätt om funktion, och för andra är det en fråga om fotoglädje och lyckan över att hantera mekanisk precision. Jag ser inget fel något av fallen.
 
divander skrev:
Jag vill inte avslöja för mycket då testet kommer i nästa nummer av Kamera&Bild. Benro behöver inte vara ett dåligt köp. De är hyffsat stabila stativ, men det finns andra för samma pengar som du nog kommer att ha mer och längre glädje av. Det beror lite på hur du ska använda det, hur mycket du kommer att anävnda det och hur viktigt det är att det ser ut som ett dyrare och bättre stativ.

Jag bryr mej inte om utseendet,kommer inte att använda det så offta men jag vill ha hyffsad
kvalite på stativet så de varar några år.

Lutar nu åt Manfrotto 055XPROB och kulled 488RC4& snabbplatta 410PI.
Köpes här hemma så jag hinner leka lite innan vi reser.
Mvh
Martin
 
Senast ändrad:
Lät kanske lite tvär i tonen, det var inte meningen Paul.

Kan mycket väl förstå att man skaffar sig en bättre/dyrare stativkombination om man av något skäl anser sig behöva det. Själv kör jag numera med Stabil Snabb och en Manfrotto 468 RC4 kula. Men min poäng var att om man startar med ett för pengarna mycket funktionsdugligt allround stativ kan man av egen erfarenhet senare avgöra om man vill eller anser sig behöva byta och vilka kriterier som ligger till grund för det eventuella bytet. Man kan ju gå olika vägar beroende vad man prioriterar och vad som är viktigast för den utrustning och typ av fotografering man ägnar sig åt. Och för det stora flertalet av oss behöver man nog inte så mycket bättre/dyrare grejjor.

Anledningen till att jag själv böt startade med att jag irriterade mig på att 141 huvudet ändrade utsnitt lite grand när man drog åt låsningarna, det blev lite jobbigt att ställa in exakt tyckte jag. Då jag använder stativ ganska mycket i samband med nattfotografering så kostade jag på mej en 468 RC4 (som kostade mer än hela min gamla stativkombination) som jag tycker är underbar att jobba med. Att jag böt stativet beror på att jag tycker om trästativets egenskaper att släcka ut vibrationer, att det är skönt att bära när det är kallt och Stabilstativens fantastiska fötter som greppar på i princip allt. Hela kombinationen är ganska tung och otymplig eftersom stativet "bara" är tvådelat. Men det var alltså mina prioriteringar.

Om jag gjort prioriteringen att stativkombinationen i första hand skulle vara lätt och smidig att ta med hade mina val blivit helt annorlunda. Och det är väl egentligen det jag vill ha sagt, det finns ingen kombination som är "bäst" rent objektivt utan det beror i första hand på vad man skall använda grejjorna till. Därför tycker jag att det är smart att starta med en kombination som kanske inte är "bäst" på något men tillräckligt "bra" på det mesta för en överkomlig penning.
 
bhee skrev:
Hej Igen!
Har någon tipps om en annan kula med fäste?
Mvh
Martin

Sitter faktiskt just i detta nu med åtta olika kulleder framför mig. Testet av dessa kommor förmodligen i mumret efter nästa av Kamera&Bild. Vad gäller stabilitet så upplever jag mycket större skillnad bland kullederna mellan billiga Kinesiska kopior mot orginalen mot när jag testade stativ. När det gäller stativen innebär de billigare mer problem med hållbarhet, reservdelar och smidigt användande. När man kollar på skillnaderna mellan kullederna handlar det även om stora skillnader i stabilitet, och faktisk om kulleden över huvud taget går att låsa. Här spelare även mjukhet och smidighet större roll i både fotograferandet och irriterad du kommer att bli på utrustningen.

Jag skulle nog hellre spara några kronor på stativet och lägga mer på kulleden än tvärt om. Men det beror ju själklart även på vilka krav man har, vad man fotograferar, o.s.v.
 
alf109 skrev:
Lät kanske lite tvär i tonen, det var inte meningen Paul.

Kan mycket väl förstå att man skaffar sig en bättre/dyrare stativkombination om man av något skäl anser sig behöva det. Själv kör jag numera med Stabil Snabb och en Manfrotto 468 RC4 kula. Men min poäng var att om man startar med ett för pengarna mycket funktionsdugligt allround stativ kan man av egen erfarenhet senare avgöra om man vill eller anser sig behöva byta och vilka kriterier som ligger till grund för det eventuella bytet. Man kan ju gå olika vägar beroende vad man prioriterar och vad som är viktigast för den utrustning och typ av fotografering man ägnar sig åt. Och för det stora flertalet av oss behöver man nog inte så mycket bättre/dyrare grejjor.

Anledningen till att jag själv böt startade med att jag irriterade mig på att 141 huvudet ändrade utsnitt lite grand när man drog åt låsningarna, det blev lite jobbigt att ställa in exakt tyckte jag. Då jag använder stativ ganska mycket i samband med nattfotografering så kostade jag på mej en 468 RC4 (som kostade mer än hela min gamla stativkombination) som jag tycker är underbar att jobba med. Att jag böt stativet beror på att jag tycker om trästativets egenskaper att släcka ut vibrationer, att det är skönt att bära när det är kallt och Stabilstativens fantastiska fötter som greppar på i princip allt. Hela kombinationen är ganska tung och otymplig eftersom stativet "bara" är tvådelat. Men det var alltså mina prioriteringar.

Om jag gjort prioriteringen att stativkombinationen i första hand skulle vara lätt och smidig att ta med hade mina val blivit helt annorlunda. Och det är väl egentligen det jag vill ha sagt, det finns ingen kombination som är "bäst" rent objektivt utan det beror i första hand på vad man skall använda grejjorna till. Därför tycker jag att det är smart att starta med en kombination som kanske inte är "bäst" på något men tillräckligt "bra" på det mesta för en överkomlig penning.
OK, Alf du har rätt i det du skriver. No hard feelings.
 
Jag skulle vilja passa på att säga att mittenpelaren på Manfrotto 055 XPRO B INTE är delbar, dvs. att lägsta läget - om du vill fota i vertikalt läge - är höjden av mittenpelaren. Om man läser de tekniska specifikationerna så står det att lägsta höjden är 10 cm men det gäller det horisontella läget. Kan vara bra att veta.
 
Jag skulle vilja rekommendera Benros stativ då jag har ett själv. De har en variant kallad "Flexpod" http://www.benro.cn/Product/1/pa5.html som har en flexibel mittpelare som vändas och vridas lite hur som helst. Jag tycker det har funkat bra för t.ex makrofotografering.

Mitt tips är att lägga pengarna på optik med bildstabilisering. För min del så hänger stativet mest med vid specialla tillfällen.

Benros stativ verkar schyssta. Däremot är det jag läst om Benros kulleder ganska avskräckande. Har dock inte klämt på någon själv.

Skall bli kul att läsa proffstyckarnas uppfattning om jag nu kommer över recensionen :)
 
PärPersson skrev:
Jag skulle vilja passa på att säga att mittenpelaren på Manfrotto 055 XPRO B INTE är delbar, dvs. att lägsta läget - om du vill fota i vertikalt läge - är höjden av mittenpelaren. Om man läser de tekniska specifikationerna så står det att lägsta höjden är 10 cm men det gäller det horisontella läget. Kan vara bra att veta.

Ska man fotografera i "spagatläge" är det som du nämner mittpelaren i vågrätt läge som gäller. Jag skulle nog vilja säga att det är enklare och mer användbart med vinklingsba än delad mittpelare vid fotografering i marknivå. Att mittpelaren är vågrät betyder inte att kameran behöver vara det. Det är ju bara att vinkla upp kulleden. På det här sättet komman man även lägre med vågrät mittpelare då man "tjänar" några centimeter på att kulleden är vinklad.
 
Jag har precis det stativ och huvud som du länkar till i ditt ursprungliga inlägg.
Stabilt och flexibelt med alla möjligheter, men tungt. Jag skulle inte köpa det igen därför att jag sällan tar med mig det pga tyngden. Hellre ett lite sämre stativ till hands än ett jättebra som står hemma.
 
bhee skrev:
Är de ínte en fördel med lite vikt på stativet?
Mvh
Martin

Absolut! Tygre stativ är ofta stabilare och stabilare stativ är ofta tyngre. Men om stativ lämnas hemma på grund av vikten så spelar det ingen roll hur stabilt det är.

Ett sätt att "fuska" till sig lite tyngd är att hänga på kameraväskan, en påse med stenar eller annat som väger lite i kroken som oftast finns i nedre änden av mittpelaren. De flesta stativ blir ett eller par snäpp stabilare med lite påhängd vikt.
 
divander skrev:
Absolut! Tygre stativ är ofta stabilare och stabilare stativ är ofta tyngre. Men om stativ lämnas hemma på grund av vikten så spelar det ingen roll hur stabilt det är.

Ett sätt att "fuska" till sig lite tyngd är att hänga på kameraväskan, en påse med stenar eller annat som väger lite i kroken som oftast finns i nedre änden av mittpelaren. De flesta stativ blir ett eller par snäpp stabilare med lite påhängd vikt.

Smart, ha me sej en liten säck att fylla med
sten eller sand då.Jag är oerhört sugen på att införskatta mej Manfrotto 055XPROB och kulled 488RC4 & snabbplatta 410PI.Jag måste ha lite höjd
på stativet,så detta verkar vettigt.
 
bhee skrev:
Smart, ha me sej en liten säck att fylla med
sten eller sand då.Jag är oerhört sugen på att införskatta mej Manfrotto 055XPROB och kulled 488RC4 & snabbplatta 410PI.Jag måste ha lite höjd
på stativet,så detta verkar vettigt.

Precis. En säck behöver det däremto inte vara. Det räcker med att ta sno med sig en extra plastpåse nästa gång du handlar bananer på Hemköp. Sen är det bara att stoppa ned den längst ned i kamraväskan. Skulle det börja regna kan du till nöds även ha den som regnskydd för kameran. Två fototillbehör som inte kostar ett dugg, tar ingen plats och väger mindre än ett gram. Tänk om det alltid kunde vara så.
 
divander skrev:
Precis. En säck behöver det däremto inte vara. Det räcker med att ta sno med sig en extra plastpåse nästa gång du handlar bananer på Hemköp. Sen är det bara att stoppa ned den längst ned i kamraväskan. Skulle det börja regna kan du till nöds även ha den som regnskydd för kameran. Två fototillbehör som inte kostar ett dugg, tar ingen plats och väger mindre än ett gram. Tänk om det alltid kunde vara så.

Inte dummt allls detta,blir ju snart
proffs ja me!!
Är inte bananer väldigt dyra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.