alf109 skrev:
Lät kanske lite tvär i tonen, det var inte meningen Paul.
Kan mycket väl förstå att man skaffar sig en bättre/dyrare stativkombination om man av något skäl anser sig behöva det. Själv kör jag numera med Stabil Snabb och en Manfrotto 468 RC4 kula. Men min poäng var att om man startar med ett för pengarna mycket funktionsdugligt allround stativ kan man av egen erfarenhet senare avgöra om man vill eller anser sig behöva byta och vilka kriterier som ligger till grund för det eventuella bytet. Man kan ju gå olika vägar beroende vad man prioriterar och vad som är viktigast för den utrustning och typ av fotografering man ägnar sig åt. Och för det stora flertalet av oss behöver man nog inte så mycket bättre/dyrare grejjor.
Anledningen till att jag själv böt startade med att jag irriterade mig på att 141 huvudet ändrade utsnitt lite grand när man drog åt låsningarna, det blev lite jobbigt att ställa in exakt tyckte jag. Då jag använder stativ ganska mycket i samband med nattfotografering så kostade jag på mej en 468 RC4 (som kostade mer än hela min gamla stativkombination) som jag tycker är underbar att jobba med. Att jag böt stativet beror på att jag tycker om trästativets egenskaper att släcka ut vibrationer, att det är skönt att bära när det är kallt och Stabilstativens fantastiska fötter som greppar på i princip allt. Hela kombinationen är ganska tung och otymplig eftersom stativet "bara" är tvådelat. Men det var alltså mina prioriteringar.
Om jag gjort prioriteringen att stativkombinationen i första hand skulle vara lätt och smidig att ta med hade mina val blivit helt annorlunda. Och det är väl egentligen det jag vill ha sagt, det finns ingen kombination som är "bäst" rent objektivt utan det beror i första hand på vad man skall använda grejjorna till. Därför tycker jag att det är smart att starta med en kombination som kanske inte är "bäst" på något men tillräckligt "bra" på det mesta för en överkomlig penning.