Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Har sökt bland recentionerna ett tag nu men får inget eg grepp om vilket stativ man skulle kunna tänka sej. Har ju haft en liten lätt kamera som funkat bra med det lilla Cullman stativ jag har nu. Men nu behöver jag något rejälare. Kan man få tips på något prisvärt (inte så dyrt helst) och inte alltför tungt stativ?

Vore det inte bra om man skulle ange sitt inköpspris på recentionerna för att man ska få ett litet hum om vad man kan tänka sej?

Ett bra stativ är inte för lätt och inte för tungt. Tyngd ger stadighet men blir det för tungt tar man inte med sig stativet.

Det mest populära stativet bland fotoamatörer är Manfrottos 055-stativ. Det kostar kring tusenlappen och är väldigt lagom på alla sätt. beroende på hur mycket du vil satsa/bära kan du välja olika kulleder till.

Jag kör med ett Clas Ohlson stativ av bräcklig modell. Det är lätt så jag orkar bära med mig det och jag stabiliserar den bräckliga konstruktionen genom att hänga en mindre ryggsäck som jag ofta bär med mig under stativet. Bättre med ett staiv än inget alls.

Sen är det lite hur det känns att arbeta med, sist jag använde ett clas ohlson var det till video, pyttekamera, ändå flyttade det på sig och benen sviktade bara man tittade på det.

Väntar själv på ett manfrotto 055prob som borde anlända nästa vecka.

Hej
Jag har byggt om ett lantmäteri stativ som har fungerat grymt bra med en "bladare"på.

Stativet kan man vrida och bända åt vilket håll som helst går även att få ner mark nivå.

Jag har monterat ryggsäcks bärremmar på stativet
så jag kan bära den på ryggen om man ska gå längre sträckor (kameran låter jag sitta kvar på stativet)
Vill man ha en matsäck med sig eller något annat brukar jag ha en liten ryggsäck på 25-30 liter som jag bär på magen.

Den här metoden har jag annvänt när jag gör dagsutflykter och funkar skitbra.
Stativet är kanske inte det lättaste men jag kan inte använda det som ursäkt om det blir dåliga bilder

Fortsätter tråden med en till fråga. Köpte ett rätt billigt enbensstativ på Expert som hade en snabbkoppling som jag tyckte var prefekt förutom att den sitter så attans dåligt fast (stativet var nog föör billigt , 395 :).Finns det ett liknande som funkar bättre utan att kosta skjortan? ( Med snabbkoppling alltså)

Även vad gäller en bens stativ bör man nog välja lite högre kvalitet, och det är åter Manfrotto som gäller, har hyfsad kvalitet för pengarna.
Jag har aldrig själv prova med enbens stativ, men
du får aldrig samma stabilitet som ett riktigt trebens stativ, men som Magnus skriver, är det för tungt blir det bara liggandes och samlar damm.
Det finns ännu bättre stativ än manfrottos men då börja det bli dyrt.

Istället för Manfrotto 055 valde jag ett snäpp mindre stativ, Manfrotto 190pro och huvud med snabbplatta Proball 308RC. Tycker detta räcker till min Canon G2 och är lite lättare att bära med sig. Till en systemkamera med 400mm optik och mer plus lång slutar tid är jag osäker på om det räcker.

Jag tycker du skall se och känna på stativen hos någon lokal fotohandlare för att bilda dej en uppfattning om vikt m.m. Jag gjorde själv så innan jag köpte stativ.

Jag har en kompis som tar mycket artistbilder och han använder mest enbensstativ.
Det handlar mycket om vilka krav man har och vad man tänk plåt.

En aspekt på valet är hur lång du är. Helst ska du ha ett stativ som går ner i spagat med ingen eller kort(ad) mittpelare så att du kan ta makrobilder. Att vända på mittpelaren är ingen bra väg. Normalt kröker jag hellre något på ryggen eller går ner på knä än använder mittpelare. Vikt och pris är inget att kompromissa med, du är ju noggrann med dina bilder. Manfrotto 190 är för klent, du bör nog ha 055an. Bättre val är 'lilla' Stabil tredel eller ett Gitzo med tre bensektioner. Betala alltså knappt 3000 kr.

/Staffan

Jag är lite darrig på handen när jag använder min nya kamera och ett enbensstativ ger mej det lilla nödvändiga stödet.Bra och enkelt också när man fotograferar i olika höjder hela tiden. Ska kika lite mer på de förslag ni ger mej 3000 låter saftigt just nu.Kanske ska jag behålla det enkla jag just köpt och skaffa ett dyrare när ekonomin tillåter.
Tack för era svar!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar