Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

cribbe8

Medlem
Är ute efter ett bra och stabilt stativ. Har kikat på WeiFeng 6827T kolfiberstativ. ca 1800:-
Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Det finns ju en recension här på FS. Den är ganska talande, tycker jag.

Ja jag läste den. Tänkte om det fanns flera åsikter om det.
I den recensionen så höll det ihop bra i två år. För att sedan bli utslitet snabbt.
Då är det nog bättre att gå upp i kvalite. Trots det låga priset.

Jag har ett trevligt och mycket stabilt Berlebach trästativ. Men det är så stort. Det blir mycket att bära med kameran och tele på monopoiden. Leica tubkikare på trebenstativet och fältkikare. Så därför har jag börjat kolla efter ett lättare, gärna kolfiberstativ. Blev nyfiken på veifengen på grund av priset.
 
Jag har ett kolfiberstativ från Feisol. Det har hållit bra i (nästan) 6 år nu. Numera har de ju många fler modeller att välja på, i olika prislägen, än när jag köpte. Så det finns något i de flesta prisklasser. De når kanske inte riktigt upp i Gitzo-klass, men är åas mycket billigare och, tycker jag, fortfarande mycket bra.
http://www.feisol.com/
På priserna får man lägga på tull och moms.
 
Jag har ett Manfrotto 055XPROB med 498RC2 huvud. Klockrent!
Finns på Cyberphoto för 2400kr.
/Anders

Ja det är ett erkänt bra stativ. Man kan väl anse att det är en klassiker i stativvärlden. Men det är lika tungt som mitt stora trästativ, och når inte lika högt som trästativet. Jag gillar mitt trästativ. Det är mycket stabilt och har en fin integrerad kulled. Det är också snyggt. Men jag är ute efter något som verkligen blir lättare och fortfarande är stabilt. Kolfiber.
Med Canon 5D2, 400/5,6 tele, stora Leica tubkikaren och stativ, fältkikare och ryggsäck med objektiv och kaffetermos så blir det tungt.

Ha det gott. / Greger
 
Jag har ett kolfiberstativ från Feisol. Det har hållit bra i (nästan) 6 år nu. Numera har de ju många fler modeller att välja på, i olika prislägen, än när jag köpte. Så det finns något i de flesta prisklasser. De når kanske inte riktigt upp i Gitzo-klass, men är åas mycket billigare och, tycker jag, fortfarande mycket bra.
http://www.feisol.com/
På priserna får man lägga på tull och moms.

Tack för tipset och länken. Jag gillade tjejen på introt mest. Skämt åsido, så verkar dom intressanta Feisol-stativen. Så jag ska läsa på lite mer om dom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.