Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
Vad ska jag tänka på när jag köper stativ för utomhusbruk? Växter, landskap mm, ej fåglar (inte så mycket i alla fall).

Vilket huvud är smidigast?
Är vikten på ett i kevlar värt skillnaden i pengar?
"Måste" det vara snabbspänne så att jag kan rycka bort kameran snabbt?
(Snabbspännen på benen ser jag som en självklarhet)

Annat som har betydelse?

Johan

Bara en kort replik till att snabbspännen på benen är en självklarhet: Ska du använda stativet i kyla så är det självklart att det är byggt i lättmetall (eller trä) och att benen låses med någon form av skruvlåsning.

Vid temperaturer en bit under nollstrecket blir plastsnäppen väldigt spröda.

Jag tycker inte det är självklart alls, kolfiber fungerar utmärkt i kyla. Snabbfästena brukar vara av magnesiumlegering på kolfiberstativen och fungerar utmärkt även vid minus 30 (jag har testat).

Jag tycker inte det är självklart alls, kolfiber fungerar utmärkt i kyla. Snabbfästena brukar vara av magnesiumlegering på kolfiberstativen och fungerar utmärkt även vid minus 30 (jag har testat).

Ja men då är dom ju inte i plast =)

Jag tror bengt syftade på riktigt plastiga saker. Kolfiberstativ är ju fina grejer som pallar mycket.

Till frågan. Vill du komma ner långt mot marken ska du se till att benen går att fälla ner i spagat.
Ett stativ utan mittpelare kan vara smart, för mittpelaren tenderar att slå i marken och begränsa spagatfunktionen.
Det går att lösa genom att fälla två av benen i spagat, och sedan luta stativet så att mittpelaren pekarlitemer horisontellt. Det är dock, som du kanske förstår, lite mer omständigt =)

Snabbfäste är bra om du har en annan utrustning som du vill kunna skifta till utan att skruva.
Det kan vara så att du har två objektiv med stativfot, och då är det smidigt att ha en platta på varje.
Eller så har du ett objektiv med fot, och sen vill du ha en platta på kameran också.
Finns fler kombinationer.

Rent funktionsmässtigt kan det vara bra att inte ha någon snabbplatta. Det är ytterligare en länk som kan vibrera, men ett bra huvud har förmodligen sådan precision att man inte behöver bry sig om det.

Kulled är smidigast tycker jag.

åh, det här är bra saker jag får ta ställning till, synd att man inte hade tid att närvara i gbg nu i helgen, där kanske man kunde klämma lite på olika grejer.

Spelar det ngn roll om det är 3 el. 4 sektioner på benen, mer än att det blir kortare ihopfällt ju fler sektionerna är?

Så det finns inget snabbfäste MED kulled? Kulled är väl annars att föredra?

Som Kim sa.

Snabbfäste sitter antingen som original eller som tillval på alla huvuden. På de lite billigare brukar det ingå, men på lite dyrare kan det vara så att man får betala extra.

Färre sektioner är som sagt stadigare, men samtidigt kommer du inte ner lika långt om du vill ha kvar benen i "normal-utfällt" läge. Det blir inte heller lika kompakt att spänna fast på ryggsäcken.
Det viktigaste är att du ställer stativet på stadigt underlag. Antal sektioner spelar mindre roll i praktiken, speciellt om du bara fäller ut en eller två sektioner. Är alla utfällda märks skillnaden ganska bra.
Sen är det ett tips att knyta en påse med sten under stativet, vilket gör det mycket stadigare.

Tack för det tipset! Det ökar på utbudet åt mej. Söker nämligen ett vettigt enbent stativ...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto