Annons

stativ vs stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
ska itomlands i sommar och har ett tre ben stativ men har sett att det finns enbenstativ.... vad är bäst... menar har man användning av enbenstativ... brukar inte använda teebenstativet så vidare värst mycket så ett enbent kankse är dåligt köp då... eller ör det lättare att resa med ett enbent... tänkte ta ett pat fagar innan sambonoch barnen vaknar och ta lite morgon samt kvällsbilder i turkiet...
varför väljer man ett ben framför tre ben...

Om det är längre slutartider tex 1/15 upp till några sekunder för morgon och kvällsbilder så passar ett trebent bäst, håller bättre stabiltet på långa slutartider. Ett enbent funkar bra som ett extra stöd om du tex använder tele eller makroobjektiv men att man ändå använder relativt korta tider typ 1/200 etc men pga längre tele etc behöver stödet.

Du kan ju titta på kortare trebenta också typ Gorilla, eller något högre. Fundera också på en fjärrkontroll det är stor risk att få skakning om man själv trycker på avtrycket

fjärrkontroll har jag. Då jag tänkte ta ev horizontbilder på morgon och kväll så kanske det är onödigt att investera i ett enbent stativ och köra handållen dagtid och trebenet på morgon och kväll

Ta med ditt trebenta om det inte är för tungt att frakta.

För landskapsbilder är trebent mycket lämpligare än enbenta.

Enben

Enbensstativ är stadigare än handhållet, men kan inte jämföras med treben. Enligt Scott Kelby är enbenstativ tillåtna på museum ex. där trebenstativ är förbjudna, vet ej om det stämmer men...
kan vara ett skäl till att använda ett:)
om du är ute efter maximal stabilitet är treben överlägset. Jag har både och, har aldrig använt enbensstativet. Sätter slutare och bländare och ISO så jag kan köra handhållet istället.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto