Annons

Stativ till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Har just inhandlat en Nikon D80 och vill nu ha ett stativ till denna. Är nybörjare inom fotografering.

Undrar om det är nån som kan rekomendera ett vettigt stativ som uppfyller dessa krav:

Lätt
Inte för stort
Snabb ut/infällning
Stadigt
Funktionellt men även lite snyggt ;)

Prisklass runt 500 kr (ev. lite mer om det kan motiveras)

Har kollat på Velbon DF-50 kan det vara nått???

Har just inhandlat en Nikon D80 och vill nu ha ett stativ till denna. Är nybörjare inom fotografering.

Undrar om det är nån som kan rekomendera ett vettigt stativ som uppfyller dessa krav:

Lätt
Inte för stort
Snabb ut/infällning
Stadigt
Funktionellt men även lite snyggt ;)

Prisklass runt 500 kr (ev. lite mer om det kan motiveras)

Har kollat på Velbon DF-50 kan det vara nått???

Det beror lite på vad du ska hänga för objektiv på kameran. Om ekipaget blir tungt lär du behöva ett relativt bastant stativ. Gäller även huvudet. Det brukar finnas tester i fototidningar som är ganska bra. Även om du inte hittar ett objektiv inom din prisklass så är testerna bra eftersom du lär dig vilka bedömningspunkter som brukar vara avgörande för ett stativ.

Det beror lite på vad du ska hänga för objektiv på kameran. Om ekipaget blir tungt lär du behöva ett relativt bastant stativ. Gäller även huvudet. Det brukar finnas tester i fototidningar som är ganska bra. Även om du inte hittar ett objektiv inom din prisklass så är testerna bra eftersom du lär dig vilka bedömningspunkter som brukar vara avgörande för ett stativ.

Glömde ju att ange objektiv. Nikkor 18-70mm. Så det är inga tunga grejer. Bör kanske uppge att jag är 174 lång också.

Senast ändrad:
jag lånar tråden lite,

även jag söker ett stativ till Nikon D80, kommer ha ganska blandat med objektiv, bla ett 70-300 (kanske större)

å objektivet ska vara drygt 200cm högt (då jag är 199cm lång, vill jag görna ha ett stort stativ)

Här kommer ett tips på er riktigt basic-stativ ifrån manfrotto.
Har provat det ett par gånger med D80 både med samt utan batterigrepp samt Sigma 18-200 och Sigma 18-50. Funkar faktiskt ganska bra till det relativt låga priset..

Dock inget stativ jag skulle köpa i nuläget. Bättre att satsa på ett stabilare, det räcker längre!

Länken får inte glömmas: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=98635&sid=1002566&SpaceCode=SectionRow1Center

lite för kort....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar