Annons

Stativ och väska till Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

AgentXTC

Aktiv medlem
Hej på er!

Har precis införskaffat mig min första systemkamera Nikon D70 med Nikkor 18-70DX objektiv!

Är enormt imponerad av prestandan och kvalitén på bilderna. Tidigare hade jag en Canon Ixus V2. Den känns verkligen som en gammal volvo jämfört med denna.

Nu tänkte jag fråga alla ni övriga här på forumet om ni har några bra tips på stativ och väska till denna läckerbit.

Helst något stativ runt 500-1000kr.

Jag har även köpt Nikkor 70-300G telezoomen och det är inte alltid lätt att ta "oskakiga" bilder med detta objektiv utan stativ... =)

Sen är jag också helt novis på det här med väskor, jag skulle behöva en bra men enkel väska att lägga kameran, 18-70DX samt 70-300G objektivet.

Alla tips mottages varmt!
 
AgentXTC skrev:
Hej på er!

Har precis införskaffat mig min första systemkamera Nikon D70 med Nikkor 18-70DX objektiv!

Är enormt imponerad av prestandan och kvalitén på bilderna. Tidigare hade jag en Canon Ixus V2. Den känns verkligen som en gammal volvo jämfört med denna.

Nu tänkte jag fråga alla ni övriga här på forumet om ni har några bra tips på stativ och väska till denna läckerbit.

Helst något stativ runt 500-1000kr.

Jag har även köpt Nikkor 70-300G telezoomen och det är inte alltid lätt att ta "oskakiga" bilder med detta objektiv utan stativ... =)

Sen är jag också helt novis på det här med väskor, jag skulle behöva en bra men enkel väska att lägga kameran, 18-70DX samt 70-300G objektivet.

Alla tips mottages varmt!

Själv så tänkte jag köpa mig en trevlig ryggsäck. Lowerpro har en del fina. Antingen deras Microtrekker 200 eller Minitrekker AW, har även kastat ett öga på deras Computrekker aw. Har inte bestämt mig riktigt än bara.
 
väska

själv har ja en Tamrac 5606 system 6 axelväska å den e ja väldigt nöjd me funderar åxå på att skaffa en ryggväska som man kan spänna fast ett stativ på för skogspromenader kanske Tamrac expedition 5 eller 7 .
axelväskan e ju bra för korta promenader å man har ju kameran lättillgänglig me den, cycklar man så e ju ryggväska bättre tycker jag(har cycklat me axelväska å stativ hängandes över axlarna e inte så kul) i min axel väska har ja en NIkon F75 me 28-80 å ett 70-300 plus min coolpix 775 har en D70 på gång me Sigmas 70-200 å de ska få rum där med . Lycka till me väsksöket.
 
Tror du skulle bli mycket nöjd med Tamrac's Velocity 7. Har 9:an själv och den sväljer allt jag hade i min gamla Minitrekker och är smidigare att använda och minst lika bekväm. Inget stativfäste förvisso, men kan ju inte få allt...
 
AgentXTC skrev:

Sen är jag också helt novis på det här med väskor, jag skulle behöva en bra men enkel väska att lägga kameran, 18-70DX samt 70-300G objektivet.



Jag köpte en LowerPro Minitrekker AW till min D70 med 18-70 objektiv och ett kommande 70-300 telezoom. Med detta i väskan så får man plats med några extra filter, rengöringsdukar och lite småplock. Dessutom en ganska bra ytterficka där man får ner en tröja eller en liten termos med fika. Dessutom kan man klämma fast stativet utanpå ryggsäcken.

mvh
/Hasse
 
Har en Tamrac Expedition 3 (ryggsäck) med lösa väskor på utsidan för extra saker. Har även en Tamrac System 3. Men när utrustningen ökar är dom kanske lite små...
Scandinavian Photo hade tidigare ett jubileums stativ från Manfrotto, mycket bra.
 
Är inte Manfrottos stativ lite overkill för en amatör? I och för sig har jag ju ett 70-300G telezoom så det kanske behövs ett lite tyngre?
 
ja har själv manfrottos stativ å äger åxå 70-300G
kanske lite overkill men de e ett mycket bra stativ för denna peng (e åxå amatör):)
 
AgentXTC skrev:
Är inte Manfrottos stativ lite overkill för en amatör? I och för sig har jag ju ett 70-300G telezoom så det kanske behövs ett lite tyngre?

Manfrotto är absolut inte overkill för en amatör. Stativet är din viktigaste investering (om du bryr dig om skärpa i bilderna). Tycker Manfrottos 190 eller 055 serier än den lägsta nivå man bör lägga sig på, framför allt om man som du använder teleobjektiv. Med brännviddsförlängningen av D70:an får du lätt oskärpa i längsta teleläget. Vilket du väljer beror på användningsområde (stabiliteskrav mot vikt). Manfrotto 190 är något billigare än 055 är är ett bra val om du behöver gå mycket med stativet.

Hoppa över att köpa ett billigt och plastigt aluminiumprofilstativ på stormarknaden, det kostar bara mera i längden.

/Pontus
 
Det är väl rätt svårt att hitta ett Manfrotto för under en tusenlapp om man ska ha ett huvud också? Iaf om man inte importerar själv.

Jag har ett Hama Star 45 sedan tidigare och det är helt ok. Har visserligen inget annat att jämföra med, men med tanke på priset på strax under 500 eller vad jag gav så får det nog anses som hyggligt prisvärt. Att rekommendera ett stativ för 16-1700 till någon som vill ha tips på ett för 500-1000 är väl knappast snällt.

Tänkte skaffa mig en Lowe Nova AW, modell 3 eller 4. I ditt fall räcker nog en 3 AW gott och väl. Jag ska ha i ett 70-300 (sigma visserligen) ett 50/1.8 och en SB600 i min väska så en 3a bli nog ganska precis, eventullt tar jag en 4a och har plats till en kompakt också.
 
davidvpt skrev:
Att rekommendera ett stativ för 16-1700 till någon som vill ha tips på ett för 500-1000 är väl knappast snällt.

Nej, det kan tyckas, men i det långa loppet är det snällaste nog att rekommendera ett stativ att växa med, så att man slipper byta när man inser det billiga stativets begränsningar. Jag skulle pungat ut de 600 extra kronorna. Har man råd med en D70 och två objektiv har man nog råd med denna kostnad var min tanke.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Nej, det kan tyckas, men i det långa loppet är det snällaste nog att rekommendera ett stativ att växa med, så att man slipper byta när man inser det billiga stativets begränsningar. Jag skulle pungat ut de 600 extra kronorna. Har man råd med en D70 och två objektiv har man nog råd med denna kostnad var min tanke.

/Pontus
Eller så har man lagt alla pengarna på kameran...
Jag kommer hur som helst inte att byta mitt skitstativ som knappt står för sig själv (om man ska tro vissa här på forumet) med en gång eftersom det faktiskt - hör och häpna - fungerar! Det för mindre än en tredjedel av vad Mafrotto 190 med 144-huvud kostar.
 
davidvpt skrev:
Jag kommer hur som helst inte att byta mitt skitstativ som knappt står för sig själv (om man ska tro vissa här på forumet) med en gång eftersom det faktiskt - hör och häpna - fungerar!

Det tycker jag inte att du ska göra heller. Fungerar det för dig är det ingen vits att byta!

Jag ser inget längre objektiv i din väska. Med normalzoomen duger det säkert utmärkt bara ljuset är OK. Men om du skaffar ett längre tele någon gång eller fotar tidigt på morgonen/sent på kvällen, kommer du nog att vilja byta till ett annat stativ, för maximal skärpa.

/Pontus

PS. Om någon är intresserad av ett Manfrotto 055 CLB i bra skick med en lite äldre Gitzo offset-kulled, för 700-800kr, är ni välkomna förbi Linköping. Jag orkar inte börja skicka såhär i tentamenstider! DS.
 
Pongu skrev:
Det tycker jag inte att du ska göra heller. Fungerar det för dig är det ingen vits att byta!

Jag ser inget längre objektiv i din väska. Med normalzoomen duger det säkert utmärkt bara ljuset är OK. Men om du skaffar ett längre tele någon gång eller fotar tidigt på morgonen/sent på kvällen, kommer du nog att vilja byta till ett annat stativ, för maximal skärpa.

/Pontus

PS. Om någon är intresserad av ett Manfrotto 055 CLB i bra skick med en lite äldre Gitzo offset-kulled, för 700-800kr, är ni välkomna förbi Linköping. Jag orkar inte börja skicka såhär i tentamenstider! DS.
Ett Sigma 70-300 är på gång. Får se om stativet räcker då också, men jag är faktiskt inte överdrivet orolig. Klämde på ett Manfrotto 190 och det var inte speciellt mycket stabilare faktiskt, och med 144-huvud rejält mycket tyngre.
 
Hmm.. nu börjar jag bli velig...

Är ett Velbon CX 660 helt kasst till ett 70-300G om jag kör med fjärrutlösare?

D70 600gr
Objektiv 70-300g 500gr
= 1.1KG

Jag kommer inte att använda Telezoomen annat än när jag plåtar lite djur eller besöker nåt zoo eller så..

Manfrotto´s jubileumsmodell kostar 1800kr och jag tror säkert det är ett kanon stativ men jag tror inre att jag orkar släpa med mig detta överallt.

055:an väger ju 2.8kg och Velbon CX 660 väger 1.8.

Priskillnaden är ju ändå 1250kr och för det får man ju en ganska trevlig väska...

LowePro Minitrekker II AW svart:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559379


Velbon Stativ Cx-660 med väska:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559678

Är detta något som någon har att tycka till om?

Beslutsångest.... =)
 
Kolla hellre på Manfrotto 190 om du vill kapa vikt. Det där Velbonstativet har usel användbarhet även om vi bortser från stabiliteten. Stagen begränsar placering och minsta höjd och du kan inte reglera benvinklarna individuellt.
 
Men manfrotto 190 finns ju så många modeller och vilket huvud skall man isåfall ha? Så svårt att föreställa sig hur det ser ut i verkligheten när man bara kan kika på webben.

Det finns ju inga bra fotoaffärer här i södertälje och att dra upp till stkhlm för att eventuellt lyckas hitta nån som har manfrottos utbud känns även det lite overkill så jag måste lita på er foto kunniga.

Hjälp mig att välja rätt! =)
 
Akta dig för Velbon 660 CX. Jag har ägt ett sådant och det var bara ett elände.

Skruven i snabbplattan är under all kritik, huvudet i skruven är täckt av plast och omöjlig att fästa ordentligt om man inte har otroligt starka nypor. Jag tillverkade en ny skruv som gick dra åt ordenligt. Det visade sig vara ogjort arbete, eftersom det ena benet lossnade från spindeln några dagar efteråt.

Jag tröttnade på det till slut och gav bort stativet.

Nu har jag ett Manfrotto 055PROB som jag är mycket nöjd med. Dyrare i inköp men billigare i längen.
 
Okey, tack för infon.. vill ju inte gärna att min nya D70 går i backen.... :|

Vilket stativ 055 och huvud tycker du man skall satsa på då? Det finns ju så många kombinationer.

Är Scandinavianphotos jubileumsmodell bäst kombination eller är det bara en massa onödiga prylar tex spikfötter, benvärmare osv....
 
Scandinavianphotos jubileumsmodell är säkert bra, man får mycket för pengarna.

Jag själv valde 055PROB och ett 329RC4, kompletterat med benvärmare och rem och väska.

Denna kombination passade mig bättre, men blir bra mycket dyrare.

Stativet är stabilt och bra, huvudet mycket bra, kameran sitter bergfast.

Ett tips är att hoppa över väskan och remmen. De är kass och det blir bara jobbigt att använda dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.