Annons

Tips på telezoom till Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns bra tips här det tackar jag för.
Som studerande är det lite svårt att få ihop till ett av de bästa (och därmed dyrare) objektiven. Fotade tidigare med en Nikon Fe2 och där har jag 2.8 eller lägre på alla objektiv. Visst vore det kul med bästa skärpan men det är lite för dyrt tyvärr.

Att strunta i krogen och spara pengar på så+ sätt är ett bra tips, fast jag går inte på krogen särskilt ofta. Men det är kanske värt ändå att spara och spara och spara istället för att spara (en eller två gånger) och köpa ett lite billigare som man i alla fall senare vill byta ut mot nåt som är bättre.

Iofs så tar jag inga bättre bilder med dyrare objektiv, bara skarpare (förhoppningsvis).

Men tack i alla fall för alla som tipsat och kommenterat. Nu krävs det funderingar och sparande. (bankrån kanske).
 
Men en 80-200/2,8 av tidig modell kan du få för 3500-4000. Skjutzoom (tycker vissa är jobbigt, inte jag) och inget stativfäste, men mycket bra optiskt. Lite jobbig att släpa på ibland, men jag tycker det är värt det.
 
Snacket om ferrarri och budget däck stämmer mycket väl enligt min åsikt.

Jag blev tyvärr tvungen att köpa min D70 med Sigmas 18-50 samt 55-200. Vist går det att att bilder med den men jag var inte nöjd med någon av bilderna jag tog med de objektiven. Det var mycket stor skillnad på skärpa från min A1 till D70 + Sigmas budget.

Jag gjorde mig ganska snart av med objektiven och skaffade ett Sigma 28-70 F2.8, bättre men inte bra.

För några veckor sedan nu så köpte jag en Nikon 24-120 AFS VR för bara 4200kr I nyskick beg här på fotosidan. Det kallar jag värde för pengarna. Går inte på långa vägar att jämföra med budgetgluggarna.

Summa summarum, SLUTA böka med budget objektiv, du kommer i de flesta fall bara att bli missnöjd med dem och skaffa riktiga relativt snart ändå.

Satsa hellre några tusenlappar extra på ett bra begagnat objektiv än ett lite billigare nytt budget. Det lönar sig mycket ofta i längden. Det man betalar extra får man igen i bildkvalite.

I morgon skall det dimpa ned en D2H i brevlådan, inte fan är den billig men jag kommer inte på långa vägar ens att fundera på någon billig optik till den. Varför köpa en kamera av högsta klass och sedan utrusta den med lägsta klassens optik? det kallas att grundlura sig själv.
 
Senast ändrad:
Som sagt: En begagnad, lite äldre 80-200 är inte SÅ dyr.
Du kan ju åas köpa tex en 70-210, som jag föreslagit, för 1000-1500kr nånting och använda den tills du sparat ihop till något bättre. Antingen så behåller du du den billiga gluggen som lättviktare, eller så säljer du den och får, mer eller mindre, alla pengarna som du köpte den för tillbaka. :)

Edit:
Måns:
Nu är ju inte världen svartvit, utan det finns några grader av grått däremellan åxå. Bara för att något inte är det bästa så innebär det inte att det är skit. Saker kan vara bra även om det inte är toppklass.
 
Senast ändrad:
Ok, kanske lät lite väl hårt då men var inte menat så. Jag menar inte att man behöver det absolut dyraste. För det är ju att faktum att det finns mycket bra optik för en relativt billig penning. Vad jag menade var att man skall akta sig för de billigaste för det är ofta de som inte håller måttet.

Vad det gäller begagnat så är det inte samma sak. Där kan man ju hitta mycket bra optik, ofta lite äldre, som är mycket bra och billiga. 80-200/2,8, 70-210 mfl. är mycket bra och billiga. Men de kostade också mer som nya, det är något man måste beakta. Ett 80-200/2,8 bör väl ha gått loss på över 10000kr när det såldes som nytt en gång i tiden. Det kostade inte 4000kr nytt.

Nu lät jag kanske ilsk igen, men men..
 
Kort och gott kan man väl säga att man ska vara medveten om vad man köper och, om möjligt, testa det först. Begagnat finns mycket fynd att göra om man vet lite vad man ska leta efter.
Nikons 70-210/4 och 70-210/4-5.6 är både rätt bra i förhållande till vad man får betala för dem begagnade. (Kuriosa: Den sistnämnda kostade ca 3000kr ny, om jag inte är felunderrättad.)

Sigmas 70-300/4-5.6 APO II presterar inte heller så dåligt upp till 200mm om man bländar ner lite. Efter det börjar den bli tämligem mjuk.

Är man medveten om detta och inte tycker att det är någon egentlig begränsning så kan man väl köpa någon av dessa lika gärna som att skaffa något mycket dyrare.

Själv ser jag min 70-210 som något att ha under tiden jag sparar ihop till något bättre.
 
Jag funkar kanske lite annorlunda, men om jag vill ha något som tillfogar mitt yttersta intresse något...då ser jag till och löser det...på gott och ont givetvis...jag har satt mig i situationer som jag tagit mig ur med blotta förskräckelsen....

Mitt nyvaknade fotointresse är ett strålande exempel på nåt som kanske kommer att försätta mig i svår plånbokstorka...jag vill ha, och vill ha, och vill ha...

Mycket förståndigt att resonera som några här...köpa budgetgrejor tills degen finns till dom feta prylarna.

Det tålamodet finns inte i min värld...Jag skall ha NU!! och sen så.... :)
 
Köp en 2,8 beggad

Rekommenderar ett köp av en beggad 80-200 2,8. Det BEHÖVER inte vara en S-optik, duger bra med en IF-ED skjutzoom. AF-S:en behövs bara om det går undan med snabbrörliga motiv. Men då kan man väl ställa skarpt manuellt på en punkt och trycka av rätt i stället, D70:n hostar väl ändå inte fram merän 3 bilder i sekunden så....
Har själv haft en 70-210 Nikkor för länge sen, och det är en fruktansvärd skillnad i skärpa om man går upp till en 2,8 optik. Det är inte bara ljusinsläppet som ökar ett par steg!
 
bra tips!

Jag har en 70-300 ED. Den gillar jag.
Den är inte världens snabbaste om man jämför med proffsgluggarna, men den är väldigt skarp!
Det finns budget för 2000 ny, men jag skulle tipsa om att använda 70-300 eftersom den har ED glas.
Jag vill hellre ha en 80-200, men då pratar vi andra pengar...
 
Nu e sej full å sånna krejer va...men..Nikon 80-200 2,8 e så skitkul att plåta med...trodde inte det var möjligt att ha så roligt medans man plåtar...

Nu plåtar jag ju mest människor...och helst när dom inte vet, men vilka möjligheter som öppnar sig...just det där att kunna ta bilder i taskigt ljus på håll...och sedan se resultatet som bara är såå bra. Fotbollssäsongen är väl i det närmaste över tyvärr...På Råsunda kommer man ju fan inte in med en lådkamera från Uganda ens...men skall bli kul att få testa den fullt ut när våren är här....action med full skärpa...det är ganska ballt. Hade min D70 med Sigmazoomen i somras redan..men det gick inte att ta en bild värd namnet med den...statyer och liknande ting...som stod still..visst...men den här är bara för bra....

Ere nån som har tips på evenemang som är värt att plåta, så skrik till!
 
fredrik:
Ska man köpa en 70-300/4-5.6D ED ny så kostar ju den ca 4000kr. Då närmar man sig vad en begagnad 80-200/2.8 går att komma över för. Dessutom presterar Sigmas APO II bättre än Nikkors 70-300 ED för halva priset. Enl. Ken Rockwell så är den gamla 70-210:n åxå skarpare.

Sen förändrar ju inte det att du är nöjd med din 70-300. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.