Annons

Stativ och spelgeluppfällning?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCool

Aktiv medlem
Jag har tänkt ta lite bilder i gryning o kväll osv. Eftersom jag då kommer behöva längre slutartider (med ISO 100) så tänkte jag köra med ett stativ.

Nu till mina frågor.
Måste jag ha en fjärrutlösare för att få skarpa bilder med långa slutartider? (allt från 1/4 till 10 sekunder). Duger det inte att låta kameran köra på självutlösaren?

Och det här med spegeluppfällning som man läser att vissa kameror har (dock inte min Nikon F65), är det ett måste för att ta bilder med långa slutartider? och hur fungerar manuell spegeluppfällning???

Tacksam för svar...
 
Det är absolut inte ett krav att ha spegeluppgällning för att få en bra kopia i storlekar upp till A4 skulle jag tro. Men det beror mycket på stativet och vilken brännvidd du använder. Ju längre brännvidd desto högre risk för oskärpa. Rent tekniskt så går det ut på att fälla upp spegeln långt innan man öppnar slutaren. En del kameror har ett mellanting som innebär ett antal sekunders fördröjning från det att spegeln fälls upp tills dess slutaren öppnar.

Att använda självutlösaren går alldeles utmärkt och teoretiskt ska det inte bli någon skillnad ur skakningsavseende. Det är nämligen när spegeln slår upp som det blir vibrationer.

På mitt stativ är dessa skakningar synliga med blotta ögat om jag drar upp mittpelaren. I synnerhet vid 300mm. Det du kan göra för att testa är att montera kameran på stativ utan film och dra av några blindavfyrningar. Titta då längst ut på objektivet så ser du om det vibrerar.

Mvh
Maverick
 
Vissa tider är känsligar eän andra för vibrationer.

På 1/4 sekund är spegeluppfällning bra om det finns. På 10 sekunder däremot är den tid kameran eventuellt vibrerar en så liten del av den totala exponeringstiden så det inte gör någon skillnad att snacka om.

Självutlösare/trådutlösare gör ingen skillnad förutom i bekvämlighetsgrad. Annat än att självutlösaren inte kan hålla slutaren öppen längre tid än kamerans längsta slutartid naturligtvis. Är exponeringen längre än så behövs trådutlösare. Helst med låsning så man slipper stå och hålla in den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.