Annons

Stativ och minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

mangew

Aktiv medlem
Jag funderar att köpa en digitalkamera, i denna djungel av kameror har jag hittat två kandidater båda Olympus, de är c-750 och c-5060wz, möjligen antingen Canon A80/G5 också.

Till den kamera jag köper kommer jag att komplettera med extra minneskort samt ett stativ.

Den första frågan, c-5060 tar ju två typer av minneskort CF och xD. xD är ju betydligt dyrare, vilken av dessa typer är att föredra. Finns det fördelar med att välja xD eller går CF lika bra? Läste nånstans om att xD fungerade med Olympus panorama funktion. Vad menas med detta?

Sedan stativ. Vilken typ av stativ passar til dessa kameror(främst tänker jag på c-5060)? är det någon speciell typ de är anpassade för eller? Tips på bra stativ till bra pris?

Kommer att beställa allt genom webbshop så jag kan ej få professionell rådgivning i affären. Detta beror inte bara på att det är billigare genom webben utan att jag har närmaste affär 15mil bort :)
 
xD är Olympus egna standard. det finns inte allt för många tillverkare av dessa kort, detta gör dem dyra.
 
CF är att föredra framför xD...både vad gäller lagringsutrymme och pris.

Olympus egna xD kort ska underlätta när man tar panormabilder (sätter ihop flera bilder till ett panorama = avlång bild).

Den funktionen följer med det kortet man får till kameran.

Stativ kan du använda alla som är gjorda för småbildskameror..det är standardgänga.

Vad gäller rådgivning så är både scandinavien och cyber bra att tala med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.