Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ och huvud för fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Denna affär har rea på en del Gitzo stativ som är mycket bättre än de Benro du funderar på. Mycket billiga priser för att vara Gitzo. Affären är bra och jag har själv handlat flera Gitzo stativ och kulleder från dem. Senast för två veckor sen.

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/45600/gitzo_g1505_tele_studex_compact.html

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/24763/gitzo_gt3530s_6x_carbon_syst_serie_3.html

Som jag förstår det har du ägt eller testat både Benro och Gitzo? Jag förstår förstås att Gitzo är förstaklass och Benro är en kopia, men hur mycket sämre är Benro? På vad och varför?

Jag ställer förmodligen en jobbig fråga nu, men jag behöver mer kött på benen för att övertyga mig själv om att Gitzo är så mycket bättre än Benro.

Johan, de stativen från Benro som du ville köpa har jag aldrig använt. Tror även att de är vanliga stativ med en mitt-pelare. Såna ska du inte ha till ett Gimbal huvud. Du ska köpa ett stativ med en platta ovanpå benen, inte med en mitt-pelare. Gimbal huvudet ska ju fästas ovanpå stativet och inte fästas i en pelare om det ska bli stadigt. Det ska vara ett Gitzo Systematic eller motsvarande typ av stativ.
Gitzo har mycket bättre ALR "anti leg rotation" vilket gör att låsningar mellan benen är mycket bättre och stadigare (G-lock). Allt känns även mycket stabilare och bättre när man känner på stativet eller fäller ut det. Du får även tag på reserv-delar i åratal efter du köpt ett Gitzo. Och har mycket längre garanti. Det är stor skillnad, men även på priset givetvis.

Feisol har mycket bättre stativ än Benro om du ska köpa ett billigare

Johan, de stativen från Benro som du ville köpa har jag aldrig använt. Tror även att de är vanliga stativ med en mitt-pelare. Såna ska du inte ha till ett Gimbal huvud. Du ska köpa ett stativ med en platta ovanpå benen, inte med en mitt-pelare. Gimbal huvudet ska ju fästas ovanpå stativet och inte fästas i en pelare om det ska bli stadigt. Det ska vara ett Gitzo Systematic eller motsvarande typ av stativ.
Gitzo har mycket bättre ALR "anti leg rotation" vilket gör att låsningar mellan benen är mycket bättre och stadigare (G-lock). Allt känns även mycket stabilare och bättre när man känner på stativet eller fäller ut det. Du får även tag på reserv-delar i åratal efter du köpt ett Gitzo. Och har mycket längre garanti. Det är stor skillnad, men även på priset givetvis.

Feisol har mycket bättre stativ än Benro om du ska köpa ett billigare

Sådana svar gillar jag! Informativt och bra. Tack Lars!

Jag använder en fiffig lösning från Optipod. Har en gammal Manfrotto Proball 469 med snabbfäste och svängfäste. Tyvärr funkar inte hans hemsida och jag har ingen bild just nu.

Det funkar så att man tiltar kulleden så tappen vilar i urtaget. Med hjälp av "svängfästet" (eller sidekicken) kan man montera teleoptiken ovanpå kulleden. Detta gör att det går bra att panorera och justera i höjdled, utan att objektivet riskerar tippa i sidled.

Fördelen med detta är att man kan använda kulled till tele, annars är det ett helvete. Jag föredrar att ha kulled på stativet för alla övriga användningar. Ett gimbal-huvud är oanvändbart till annat än tele med stativfäste. Wimberleys sidekick är ett alternativ, men det är dyrare och mindre stabilt.

Jag har ett stort 400/2,8, då är det ett gränsfall. Svagheten ligger i att kulleden inte svänger mjukt i höjdled med så stor tyngd. De kommentarer jag har hört från fotografer här i Uppland som använder svängfästet är att det funkar bra med t ex 300/2,8 och 500/4 (drygt halva vikten) med t ex ett RRS BH55.

Är det intressant så ring Hans Olsson som gör Optipodgrejorna, han säljer stativ också. Se recensions-länken för telefonnummer.

Du kanske kan vara intresserad av Janne Gustavssons utrustningsråd. Det var han som kom på det där svängfästet. Tyvärr ingen bild där heller, jag ska ta en bild på mitt stativ imorgon.

Optipod och hans Olsson gör bra grejor, men jag gillar ändå inte dem. Går du över till hans snabbfäste så har du bytt standard från Arca-Swiss och allt du använder sen måste vara från Optipod. Ett RRS BH-55 huvud med optipods plattor och justeringar är nog dyrare än ett Wimberley också. Och precis som Optipod har lösningar för att du ska kunna använda kulleden till allt, så finns motsvarande lösningar till Wimberley om man vill ha det. Både Wimberley och RRS gör gör fäste och plattor så du kan använda alla objektiv eller fästa din kamera direkt på Wimberley huvudet om du vill det
Att hålla sig till den etablerade och även bästa standarden inom fäste och plattor (Arca-Swiss) sparar dig mycket besvär och pengar i det långa loppet

Ja det är ju onekligen intressant att följa den här diskussionen, det är en sak som är säker. Det kommer att ta tid för mig att bilda mig en egen uppfattning efter alla era trevliga och välinformerande inlägg! :)

Har inte läst igenom hela tråden men i dina kläder så hade jag sparat tills jag hade de pengar som bra vilket är lika med dyrare utrustning kostar. Vilket märke etc kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig själv använder stativ på mina strövtåg i naturen men kan förstå nyttan med det vid vissa tillfällen.

Har nästan alltid mitt 500 på kameran vilket är en 1Dmk3 som numera får vika undan mer och mer till förmån för en 7D. Då denna högst onödiga nymodighet som jag trodde det var kommer på fler och fler kameramodeller så är jag väl också tvungen att köpa på mig ett rejält stativ med huvud. Jag talar givetvis om filmning och det verkar jäkligt skoj, har fått blodad tand när jag inser vilka möjligheter det finns helt plötsligt med befintlig utrustning.

Så, skall bli intressant att se vilka tips/råd som kommer fram genom denna tråd som jag helt klart kommer att åka snålskjuts på (c:

//R

Optipod och hans Olsson gör bra grejor, men jag gillar ändå inte dem. Går du över till hans snabbfäste så har du bytt standard från Arca-Swiss och allt du använder sen måste vara från Optipod. Ett RRS BH-55 huvud med optipods plattor och justeringar är nog dyrare än ett Wimberley också.

Jag kan hålla med om att Hans nog tänkte fel när han valde att göra sina fästen med andra mått än Arca-Swiss. Det snabbfäste han gör har vissa fördelar som alla andra saknar, så jag gillar det. ( Han skulle ha fått sälja sina grejor ändå, och kanske mer om han följt "standard".) Tack vare en ledad klämskena blir snabbfästet smidigare att använda, det går snabbt att öppna så pass mycket att kameran kan lyftas uppåt. Framförallt när man ska sätta på ett tungt objektiv tycker jag det är praktiskt att bara kunna ställa ner det och vrida åt.

Nackdelen är förstås att om man har hans grejor och sedan absolut vill ha ett Wimberley, då måste man be honom modifiera det - och så blir det ännu dyrare.

Jag tror kärnfrågan är om du vill ha en bra kulled hur som helst, och sedan en anpassning för tele. Eller om du vill ha ett gimbal-huvud för tele och sedan kanske nöja dig med det stativ du har till annat? För jag antar att du har nånting?

Så här ser min kombo ut, Manfrotto 469 + svängfäste i snabbfäste. Det blir inte lika snyggt och kompakt som med RRS BH-55 (se ovan). Det är alltså bättre ju kortare tappen mellan kulan och snabbfästet är. Men det är ändå stor skillnad motför att hänga ett tele på sidan för att få det stabilt i sidled. Här ser man även

Här ser man även Optipods speciella låsning, som gör att man kan öppna fästet helt och lyfta kameran uppåt. Andra liknande klämfästen öppnar inte lika mycket, så man får skjuta in fästplattan. En liten detalj, men väldigt smidigt.

Bilagor

• svängfäste_fs.jpg
    svängfäste_fs.jpg
    51 KB · Visningar: 509
Senast ändrad:
En rolig detalj! Om ni kollar noga ser ni att det sitter en liten fästplatta från ett Hama-huvud i plast på min telezoom, som visade sig passa perfekt i optipodfästet!

Hans Olsson skulle antagligen vrida sig i sin grav - om han var död. Men nu lever han och har hälsan vad jag vet, så han kan nog ta det! ;o) Till stora telet har jag en originalplatta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar