Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ och huvud för fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Wimberley och Gitzo är lyxvarianterna, kanonfunktion men kostar $$$.

Jag använder Manfrotto 055 och 393-huvudet. Nackdelen är vikten, och att huvudet inte har någon låsning eller justerbar tröghet i sidled. Det är dock inga problem med belastning, en 1D + 500/4 går utmärkt.

Kulled fungerar inte alls i mitt tycke, det blir vingligt och måste hållas i hela tiden för att inte kameran/objektivet ska tippa, med 393-huvudet kan man balansera upp det hela så man kan släppa kameran utan att hela alltet vinglar omkull.

Daniel: Jag förstår precis vad du menar med att det är dumt att snåla på stativ och huvud, det var just därför jag frågade om det alls var möjligt att hitta något för 5000:- :)

Tack för dina tips - ska kolla upp dem och informera mig vidare!

Anders (och övriga): Finns det inte kulleder där man kan låsa kulan så tillvida att man kan panorera utan att vara rädd för att kameran ska vingla framåt eller bakåt? Eller har jag fattat fel...?
Dvs att man kan låsa den antingen för vertikala eller horisontella rörelser? Det kan ju också vara jag som har drömt :)

Det kan de flesta kulor ex vis Cullman Magnesit.

Daniel: Jag förstår precis vad du menar med att det är dumt att snåla på stativ och huvud, det var just därför jag frågade om det alls var möjligt att hitta något för 5000:- :)

Tack för dina tips - ska kolla upp dem och informera mig vidare!

Anders (och övriga): Finns det inte kulleder där man kan låsa kulan så tillvida att man kan panorera utan att vara rädd för att kameran ska vingla framåt eller bakåt? Eller har jag fattat fel...?
Dvs att man kan låsa den antingen för vertikala eller horisontella rörelser? Det kan ju också vara jag som har drömt :)

Då behöver man alltså inte vara rädd för att få en instabil panorering? Då försvinner i så fall argumentet att man skulle ha fullt sjå med att inte bara panorera, utan även att hålla kameran rätt i höjdled.

Japp, så är det. Från Cyberphoto:

"Cullmann Magnesit 25 kulled
Toppklass
Cullmann Magnesit 25 är en mycket trevlig bekantskap. Den är mycket stabil. Den har en låsratt för kulan, en för att vrida hela huvudet horisontellt och en ratt för att ställa friktionen mot kulan. Jag måste också nämna att den horisontella vridningen går mjukt och fint och har dessutom en skala med grader ifall du vill ha koll på hur många grader du panorerar. Cullmann Magnesit 25 klarar professionella krav och tål professionell användning. Jag har testat de flesta kulleder ur Cullmanns Magnesit-serie vid samma tillfälle och jämfört med närmaste konkurrenter i respektive klass och i samtliga fall skulle jag själv välja en Cullmann Magnesit kulled. Därför får samtliga testade Cullmann Magnesit-kulleder betyget 'Toppklass' "

Det är en "kanonkula" som jag tyvärr (ännu) inte äger.

Då behöver man alltså inte vara rädd för att få en instabil panorering? Då försvinner i så fall argumentet att man skulle ha fullt sjå med att inte bara panorera, utan även att hålla kameran rätt i höjdled.

Ibland förstår jag mig inte på när folk lägger ner nästan hundratusentals kronor på hus och gluggar för att sedan inte tänka ett steg till och köpa ordentligt och säkert support till sina dyrgripar.

Jag skulle definitivt tänka kolfiber-Gitzo och Wimberley om du i framtiden ska införskaffa ett 500/4. Dyrt, javisst, men det kommer du att få igen i kvalité och säkerhet. För mindre telen som 300/4, 400/5.6 etc skulle som ovan nämns 4th Generations lilla gimbal "Moongoose" passa alldeles utmärkt, då det stora Wimberley-huvudet är overkill för dessa "småttingar" :D

// Daniel

Moongoose. Är det en lite mindre wimberly-konstruktion?

Har du någon länk till butik?

Japp, så är det. Från Cyberphoto:

"Cullmann Magnesit 25 kulled
Toppklass
Cullmann Magnesit 25 är en mycket trevlig bekantskap. Den är mycket stabil. Den har en låsratt för kulan, en för att vrida hela huvudet horisontellt och en ratt för att ställa friktionen mot kulan. Jag måste också nämna att den horisontella vridningen går mjukt och fint och har dessutom en skala med grader ifall du vill ha koll på hur många grader du panorerar. Cullmann Magnesit 25 klarar professionella krav och tål professionell användning. Jag har testat de flesta kulleder ur Cullmanns Magnesit-serie vid samma tillfälle och jämfört med närmaste konkurrenter i respektive klass och i samtliga fall skulle jag själv välja en Cullmann Magnesit kulled. Därför får samtliga testade Cullmann Magnesit-kulleder betyget 'Toppklass' "

Det är en "kanonkula" som jag tyvärr (ännu) inte äger.

Visst har den en låsratt för att låsa eller öppna panoreringen. (som alla andra kulor) Men du kan inte öppna den för att använda den till fågel-foto istället för att justera själva kulan. Det fungerar inte i verkligheten och förutsätter också att alla fåglar sitter eller flyger på exakt samma höjd. Jag har själva de bästa kullederna som man kan köpa. RRS, Arca-Swiss & Markins. Men ingen av de är heller bra jämfört med ett Gimbal huvud när det kommer till fågel-foto och stora objektiv

Hmmm...det är ju onekligen intressant med Gimbal, men frågan är vad det är värt. Man blir ju rädd att man slänger pengarna i sjön om man köper en "kinesisk kopia" :)
Efter att ha klämt på dom under fotomässan och ha läst testet i Proffsfoto, så tror jag definitivt inte att det är pengar i sjön.
Till skillnad mot både en kulled och ett stativ så är detta en mycket enklare konstruktion. Låsningen sker ju bara i huvudets horisontalplan, vilket kräver betydligt mindre kraft än på tex en kulled, där hela kamerans vikt skall låsas både vertikalt och horisontellt. Själva vipparmen kan man också låsa men den kommer ju för det mesta att vara lös om man vill följa fåglar. Godset verkade att vara av samma kvalitet som Wimberley, så för mig skulle det vara ett enkelt val. Jag kan inte föreställa mig att Wimberley är så mycket bättre som priset verkar antyda, jag tror snarare att de är ganska likvärdiga.

MVH: Micke

Efter att ha klämt på dom under fotomässan och ha läst testet i Proffsfoto, så tror jag definitivt inte att det är pengar i sjön.
Till skillnad mot både en kulled och ett stativ så är detta en mycket enklare konstruktion. Låsningen sker ju bara i huvudets horisontalplan, vilket kräver betydligt mindre kraft än på tex en kulled, där hela kamerans vikt skall låsas både vertikalt och horisontellt. Själva vipparmen kan man också låsa men den kommer ju för det mesta att vara lös om man vill följa fåglar. Godset verkade att vara av samma kvalitet som Wimberley, så för mig skulle det vara ett enkelt val. Jag kan inte föreställa mig att Wimberley är så mycket bättre som priset verkar antyda, jag tror snarare att de är ganska likvärdiga.

Du har de två låsningarna som du skrev. Men du har även två till. Först ska du fästa objektivet i Arca-Swiss fästet med den låsningen. Efter det så får du höja hela objektivet/kameran och skruva fast den när du fått tungdpunkten perfekt så att det nästan känns viktlöst.
Jag har aldrig använt Benro kopian men Arca-Swiss fästet ser lite dåligt ut jämfört med originalet. Jag skulle nog inte köpt den utan att först ha provat och använt den ett tag. Benros stativ är ju klart sämre än gitzo originalen som de kopierat. Och ännu värre är deras vanliga kulleder. Men jag håller med om att deras Gimbal ser lite bättre ut. Men det är ju inte speciellt billigt heller om du ser på priset i tidningen du hänvisar till. 3036 kr + moms blir ju runt 3800kr. Visst kostar ett Wimberley över 5000 men du får också ett bra Arca-Swiss fäste på det. Som är kompatibelt med alla de stora och bra märken som gör plattorna till objektiven som du fäster där. Där sitter även uttag för "flash bracket" och andra tillbehör. Wimberley har även den bästa garantin och servicen av alla foto märke. De första 2 månaderna får du tillbaka pengarna om du inte är nöjd, även om grejorna fungerar och är bra. Sen har du 3 års garanti som de aldrig bråkar om

Du har de två låsningarna som du skrev. Men du har även två till. Först ska du fästa objektivet i Arca-Swiss fästet med den låsningen. Efter det så får du höja hela objektivet/kameran och skruva fast den när du fått tungdpunkten perfekt så att det nästan känns viktlöst.
Jag har aldrig använt Benro kopian men Arca-Swiss fästet ser lite dåligt ut jämfört med originalet. Jag skulle nog inte köpt den utan att först ha provat och använt den ett tag. Benros stativ är ju klart sämre än gitzo originalen som de kopierat. Och ännu värre är deras vanliga kulleder. Men jag håller med om att deras Gimbal ser lite bättre ut. Men det är ju inte speciellt billigt heller om du ser på priset i tidningen du hänvisar till. 3036 kr + moms blir ju runt 3800kr. Visst kostar ett Wimberley över 5000 men du får också ett bra Arca-Swiss fäste på det. Som är kompatibelt med alla de stora och bra märken som gör plattorna till objektiven som du fäster där. Där sitter även uttag för "flash bracket" och andra tillbehör. Wimberley har även den bästa garantin och servicen av alla foto märke. De första 2 månaderna får du tillbaka pengarna om du inte är nöjd, även om grejorna fungerar och är bra. Sen har du 3 års garanti som de aldrig bråkar om
Du har säkert rätt rörande fästet men även dess belastning kan ju inte jämföras med en kulleds. Den låser ju bara plattans ev rörelse i sidled och i "färdriktningen". Däremot den vertikala låsningen är ju destå viktigare och det kan jag inte säga något om, då jag inte synat dessa i sömmarna.
Priset på en Wimberly, på AT-Phototechs hemsida är idag 8200:- vilket är mer än dubbelt så mycket som Benrokopian.

Man måste ju inte köpa den i den dyraste affären :)
Skicka efter den fråm Wimberleys website i USA. 595 dollar kostar den. med moms och tull så är du uppe i runt 5400 - 5500 kr.
Annars säljs den i jättemånga affärer och internet-sajter runt om i EU. Den kostar mellan 550-600 Euro i de flesta. Jag köpte min här http://www.fotokonijnenberg.nl/

Vill man komma billigare undan så köp en begagnad version 1 istället för den nya version II. Då brukar man kunna få den för 350 dollar

Man måste ju inte köpa den i den dyraste affären :)
Skicka efter den fråm Wimberleys website i USA. 595 dollar kostar den. med moms och tull så är du uppe i runt 5400 - 5500 kr.
Annars säljs den i jättemånga affärer och internet-sajter runt om i EU. Den kostar mellan 550-600 Euro i de flesta. Jag köpte min här http://www.fotokonijnenberg.nl/

Vill man komma billigare undan så köp en begagnad version 1 istället för den nya version II. Då brukar man kunna få den för 350 dollar

Återigen, så har du säkert rätt men eftersom du angav det svenska priset på Benron så gjorde jag detsamma med Wimberlyn. Man kan nog hitta Benron avsevärt billigare utomlands om man letar tillräckligt.

För min del lutar det nu starkt åt en Manfrotto 393, en som det verkar, vass kombination i förhållande till funktion och pris. Har läst massor av konsumentrecensioner och även tittat på YouTube-filmer. Det verkar vara en mycket intressant produkt och kanske är det rätt mellanväg för mig.

Nu gäller det bara att hitta ett stabilt stativ och där förordar många Benros A-358 M8 eller C-358 M8 som ett mycket stabilt stativ till en riktigt bra prislapp. Eftersom vikten inte är av så stor betydelse för min del, kan nog aluminium-modellen passa mig fint.

Någon mer (förutom de som skrivit om det per mail till mig) som har ovan nämnda stativ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar