Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ och gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Startar en ny tråd angående stativ och gråfilter.. Har nämligen en del frågor angående detta.

Jag har tittat runt på forumet en stund och har kommit fram till att kombinationen Manfrotto 055 + 308RC kulled verkar vettig. Jag antar att man också behöver köpa till en kameraplatta!? Hade då kanske tänkt mig 200PL-14 1/4.

Några frågor..

Behöver jag någonting mer förutom:
* Stativ
* Kulled
* Kameraplatta

När det gäller stativet så finns det med olika beteckningar, bla PROB. Jag har dock fastnat för CLASSIC som är något lättare och har en längre maxlängd. Jag är själv 183 cm lång och stativet har en maxlängd på 178. Så det borde passa bra tycker jag. Vad är det annars som skiljer dem olika 055-modellerna åt?

Jag har också frågor om avtonade gråfilter. Hade tänkt att beställa från ScandinavianPhoto och då är det Cokin som gäller. Vad är det jag behöver då?

Antar att jag behöver:
* Filterhållare
* Graduerat gråfilter
* Anpassningsring som passar till mitt objektiv

Är det något mer jag behöver?

Vilket avtonat gråfilter ska man då välja? Det verkar finnas Gråfilter1 och Gråfilter2. Är det bara en beteckning på ljus- respektive mörkgrått?


/JP
 
forstheim skrev:
Antar att jag behöver:
* Filterhållare
* Graduerat gråfilter
* Anpassningsring som passar till mitt objektiv
Räcker bra.

forstheim skrev:
Vilket avtonat gråfilter ska man då välja? Det verkar finnas Gråfilter1 och Gråfilter2. Är det bara en beteckning på ljus- respektive mörkgrått?
Det är ett respektive två stegs mörkhet på den tonade delen. Jag rekommenderar två steg som mest allround.

Men är du verkligen säker på att det är Cokin du vill ha när Hitech kostar lika mycket men har högre kvalitet? De går att beställa från www.dito.se. Prislista finns på deras hemsida om du gräver lite.
 
Ett motljusskydd som passar på filterhållaren är inte fel.

Jag har tröttnat på mina repiga Cokinfilter (som dessutom inte är helt neutralgrå) och kommer att testa Hitech i sommar.
 
Nej, det är jag inte säker på :)..men jag tänkte att det vore smidigt att beställa filter från samma ställe som stativen. Om Hitech är bättre än Cokin så är det kanske läge att tänka om. Vad är det som gäller för Hitech avseende modell på gråfilter etc? Jag kollade på dito och tyckte priserna var ganska höga. Men jag kan ju ha sett helt galet! :)

Hur var det med stativ och tillbehör (stativ, kulled och kameraplatta)? Är det allt som behövs för att det ska vara komplett?


/JP
 
Det kommer en kameraplatta med Kulleden!
Du behöver alltså bara beställe en separat om du behöver två stycken. I övrigt en vettig kombination tycker jag (Har den själv! Oväntat va?! :)). I övrigt komplett. Själv saknar jag ibland en rem, men det går bra med nästan vilken som. Man behöver inte köpa Manfrottos.

/Tobias
 
Tur att du sa det :) Två är en för mycket!!

Hade du CLASSIC? Är det egentligen inbyggt vattenpass i den modellen? Det ska det väl vara i PROB om jag inte tar fel. Och vattenpass är ju inte helt fel, även om man säkert kan köpa det separat vid ett senare tillfälle.

Förresten Jim..det var jag som hade sett galet. Hitechs filter var ju inte dyrare än Cokins.

/JP
 
Jaja Jim..jag har sett :)

Snyggt ritat! Kanske en framtid som fotbollsexpert på SVT för att rita upp analyser.. :)

/JP
 
På tal om manfrotto 055-stativ.
Se till att du köper en variant som går att lägga ner i spagat ända till marknivå.
Jag har jubileumsmodellen och den går inte ända ner till backen vilket fick mig att svära en lång ful och svavelosande ed när jag upptäckte det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.