Annons

Stativ och blixt till nybörjare med Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

wilper

Aktiv medlem
Hej,

Jag har skaffat en Nikon D90 efter att ha plåtat med kompaktkamera en del tidigare. Till kompakten hade jag ett stativ köpt enligt principen "Det billigaste i affären duger för stunden." Tråkigt nog var det så dålig kvalitet att det gick sönder efter ett år, så jag behöver ett nytt nu.

Någon som har ett tips på ett hyffsat billigt stativ som inte är skräp? Det behöver inte vara jättelätt, hellre stabilt och oömt i så fall. Men jag tänkte släpa med det på kortare prommenader i alla fall, så en stapel med tegelstenar går bort. :)

Jag vill verkligen kunna vinkla kameran i sidled och upp och ner, så jag förmodar att det är med kulled som jag behöver.

Jag hade tänkt en budget på 700kr, men jag kan nog tänka mig att gå upp några hundralappar om det verkligen gör stor skillnad.

--

Vidare skulle jag behöva hjälp med att välja en blixt. Jag vill kunna hålla den separat från kamerahuset, kunna ändra inställningar för att experimentera lite, men det är ok om det är något jag måste göra direkt på blixten, snarare än genom någon magisk fjärrstyrning från kameran.

Jag skulle nog egentligen klara mig med att köra den som slavblixt på kamerans inbyggda. Men det hade ju varit kul om det gick att köra utan att behöva använda den inbyggda alls.

Vad gäller budget har jag ingen aning, jag har kollat runt en del och sett att det finns olika priser. Men hellre än att köpa något otillräckligt väntar jag istället tills ekonomin har återhämtat sig från kameraköpet. :) Någon som har ett tips?

--

Eftersom Mikael kommenterade på det: Ja, det är hobbybruk, absolut.
 
En tumregel för stativ är att vill du ha ett bra, stabilt stativ så får du lägga i lägsta fall en tusenlapp på det.. vet inte direkt vilka som är bra och dåliga, men gå till affären och prova! :)

vad gäller blixt.. om det är endast för hobbybruk så finns en lösning som heter yongnuo.. deras bästa blixt har fått bra kritik, dne kostar 995 i sverige, och under 500 på ebay. köp då till yongnuos radio-triggers som kostar 450 i sverige, så kan du utlösa blixten trådlöst på upp till 60-70 meter! dock kan du inte ändra blixtens inställningar från kameran med dom, då dom saknar TTL. Det är TTL som gör blixt-triggers dyra, och dom billigaste går nog på i alla fall dubbelt så mycket :)

Vill du ha bättre kvalitet finns de tju begagnade nikonblixtar.. typ sb800, dom ska vara sjukt bra. kostar en slant fortfarande dock!
 
Ett stativ som är bra behöver man bara köpa en gång. Jag rekommenderar att du lånar pengar av någon och köper något ännu litet dyrare, t.ex. Manfrotto. Jag levde i många r med ett stativ jag inte riktigt trivdes med, och märker nu vad jag saknat. Mitt Manfrotto 055 är visserligen litet tungt, men det går fint att ha bilen på när man byter däck...

Per.
 
Också ute efter en blixt till D90, har kollat runt lite och jag vet inte riktigt vad jag ska gå efter... det här med led-tal och allt förvirrar mig. Såg några metz-bilxtar till billigare summa och även någon simpel som heter Nissin. Någon som testat??
 
Ett stativ som är bra behöver man bara köpa en gång. Jag rekommenderar att du lånar pengar av någon och köper något ännu litet dyrare, t.ex. Manfrotto.

Jag velade länge och väl och det slutade med att jag köpte ett Benro A1589T med en B1 kulled. Det kom i dag och är rejält mycket robustare doningar än mitt gamla skräpstativ. Jag har inte hunnit springa ut med det i skog och mark än dock.

Jakten på en blixt går vidare.
 
Benro är bra!, vet inte hur ditt ser ut, har ett a2691t som jag är väldigt nöjd med, mycket smidigt!

När det gäller blixtar så kolla efter begagnade sb-600 eller sb-700, dom kan du få billigt! bägge kan du köra trådlöst från D90
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.