Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ med vattenpass

Produkter
(logga in för att koppla)

MiaL

Aktiv medlem
Jag behöver köpa ett stativ med vattenpass som fungerar till min Canon 30D (och i framtiden även passar den 5D mark II som jag drömmer om).
Jag tänkte försöka frilansa åt en mäklarfirma med bostadsfotografering och då är ett objektiv med vattenpass ett måste.
Någon som har tips/erfarenhet av något bra sådan stativ (som helst inte koster skjortan), så skulle jag bli jätteglad för lite råd!

Vattenpass är inte ett måste. Jag har vattenpass men använder det aldrig. Se till att hitta ett bra stativhuvud som enkelt kan finjusteras istället. I sökaren ser du om lodräta linjer är raka etc.

Dat är inte stativet i sig som behöver vattenpass utan det är stativhuvudet som bör ha minst 1 (riktat mot dig och horisontellt)

Jag behöver köpa ett stativ med vattenpass som fungerar till min Canon 30D (och i framtiden även passar den 5D mark II som jag drömmer om).
Jag tänkte försöka frilansa åt en mäklarfirma med bostadsfotografering och då är ett objektiv med vattenpass ett måste.
Någon som har tips/erfarenhet av något bra sådan stativ (som helst inte koster skjortan), så skulle jag bli jätteglad för lite råd!

Billigaste lösningen är väl att köpa ett litet vattenpass att sätta i blixtkontakten på kameran. Borde finnas att köpa i vilken välsorterad fotoaffär som helst. Fast du kanske använder blixt och då funkar ju inte den lösningen.

Vattenpass i blixtskon

Vattenpass är bra. Man ställer in och bilderna blir bra utan en massa siktande.
Men det duger inte med en liten bubbla i ett runt vattenpass. Det ska vara raka libeller helst tre st.

Köpte ett hos Kreativ Fotografi (nätet). Kostade inte särskilt mycket. Funkar bra. I så fall måste man ju ha separat blixt men det ska man nog ändå ha.

Skit i vattenpasset...
Det enda du kan göra med det är att kolla om marken/golvet är rakt!
Du har väl någon form av kulled eller liknade på stativet och därmed faller funktionen med ett pass i stativet.

Mitt råd till dig är att räta upp ev bildfel i photoshop eller liknade program, för du måste ju ändå behandla bilderna om en mäklare ska kunna använda dem.

Skit i vattenpasset...
Det enda du kan göra med det är att kolla om marken/golvet är rakt!
Du har väl någon form av kulled eller liknade på stativet och därmed faller funktionen med ett pass i stativet.

Mitt råd till dig är att räta upp ev bildfel i photoshop eller liknade program, för du måste ju ändå behandla bilderna om en mäklare ska kunna använda dem.
Stämmer om du menar vattenpass i stativet.
Stämmer inte om man har vattenpass i stativhuvudet (Det är i stativhuvudet som vattenpasset verkligen gör nytta)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto