Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ med kulled

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar på att köpa stativ och har sneglat på Manfrotto 055XProB och 190XProB med 488RC4 som kulled.

Någon som har förslag, anmärkningar eller några rekommendationer?

Tack!
/Andréas

Mitt råd är att köpa ett som är tillräckligt stadigt för din kamera och samtidigt så smidigt att du orkar bära det med dig.

andreasolofsson skrev:
Jag funderar på att köpa stativ och har sneglat på Manfrotto 055XProB och 190XProB med 488RC4 som kulled.

Någon som har förslag, anmärkningar eller några rekommendationer?

Tack!
/Andréas

Köpte själv 055 XProB och 488rc4 för ett par månader sedan. Jag är helnöjd. Enda minuset är att stativet är lite tungt, men det får man ta.

/ Hasse

Har ett 055 CLB och 486 RC2 sedan ett par år och är nöjd, möjligen skulle jag köpt 488 RC4 istället.

Manfrotto 055 är ett bra stativ förutom att det är lite lätt.
Till en mindre digitalkamera funkar det dock bra.
Jag provade det till en Pentax 67 och det blev lite väl rangligt.
Själv använder jag Manfrottos 058B,då får det blåsa hur mycket det vill!

Madeliene skrev:
Manfrotto 055 är ett bra stativ förutom att det är lite lätt.
Till en mindre digitalkamera funkar det dock bra.
Jag provade det till en Pentax 67 och det blev lite väl rangligt.
Själv använder jag Manfrottos 058B,då får det blåsa hur mycket det vill!

Jösses ! Tycker du 055 är för lätt ? Det väger 2,4 kg och tål att belasta med 7kg. Räcker mer än väl tycker jag iallafall.

Manfrotto 058 väger över 6 kg och tål 12 kg belastning ! Herregud, är det en TV-kamera du använder :)

Gården skrev:
Jösses ! Tycker du 055 är för lätt ? Det väger 2,4 kg och tål att belasta med 7kg. Räcker mer än väl tycker jag iallafall.

Manfrotto 058 väger över 6 kg och tål 12 kg belastning ! Herregud, är det en TV-kamera du använder :)
Han kanske har en nikkor 1200-1700mm f/5.6~8.0 :p

Gustaf Lindberg (Zotamedu) skrev:

Tack för tillrättavisningen av mitt stativval,
med tanke på dina bilder så vet du säkert vad du talar om.

Madeliene skrev:
Gustaf Lindberg (Zotamedu) skrev:

Tack för tillrättavisningen av mitt stativval,
med tanke på dina bilder så vet du säkert vad du talar om.

Mitt svar var inte alls riktat till dig utan till Jimmy.

BUMP!

Hade först tänkt vänta med att införskaffa ett stativ, "varför köpa något sådant tillsynes onödigt i början när man är novis på DSLR?" ahh....men nu har jag kommit fram till att jag vill ha ett iaf. :p Om inte annat kommer det ta ett par veckor att hitta rätt med hjälp från alla vänliga själar här på fotosidan, ni är bäst!

Ok, kör med en Pentax k10d, batterigrepp, och med tyngsta möjliga objektiv som jag har eller kommer införskaffa inom en 6 månaders period bör kamerans vikt landa på max 1500 gram, vilket inte bör sätta så många käppa i hjulen, vad gällande vikt, för stativ-val.

Vill ha ett stativ med kulled, kanske för jag har fantiserat ihop att det är smidigare + att jag tror alla stativ jag hittills varit i kontakt med vid tidigare tillfällen har varit kulled.

Vill ha ett stativ som är relativt lätt, stativ + huvud ca max 3-4kg? vet inte om det räknas som lätt...men vill inte asa runt på något över 5kg iaf, jag är otränad så vill inte bli påkommen flåsande och svettig bärandes på tillsynes enbart stativ och kamera.

PRIS! Har fast adress i Boston USA ett år framöver, så kommer antagligen beställa från www.bhphotovideo.com, eller passar jag på att besöka affären om 2 veckor när jag ska ner där, enda sura är att jag måste betala salestax då....eller så åker jag till affären och provar, och beställer via internet när jag kommer hem...jaja, BUDGET bör ligga max mellan 200-300 dolleros, gör jag av med mer på ett stativ så kommer jag inte kunna visa mig bland vanligt folk, illa nog med alla komentarer man får när man drar upp Pentax k10d med batterigrepp, man känner sig som nått från en freakshow...nä nu överdriver jag lite, men man sållar ju sig från mängden när alla andra har någon såndär smidig kompakt digital.

SÅ, stativ för min Pentax, som max väger 1.5kg:
-Kulleds huvud
-Stativet bör inte väga mer än 3-4kg (max 5)
-Budget $200-300
(-anatar att folk tolkar stativ som tripod)

Tacksam för förslag, andra än de som redan står i denna tråden. Tittat på manfrotto med kulleds huvuden på B&H's hemsida, finns en hel del att välja mellan... :/ hjälp mig sålla!

/Otto

Hej du!

Jag slog till häromdagen och köpte ett Manfrotto 055XProB och väntar bara på kulleden nu så jag kan inte säga mycket om den kombinationen... Än...

Mitt första intryck av stativet är "stabilt" och "tungt" men det var jag beredd på. Det väger c:a 2,5 kg vilket är mer än man tror när man väl lyfter det. Det lär du märka hos BH om inte annat! ;)

Det enda negativa, hittills, är att man inte får en bärrem med utan får lägga ytterligare någon hundralapp på det om man nu inte snickrar ihop en egen.

Vet inte om det är den kopp kaffe jag drack för en stund sedan som börjat spöka men jag känner "the urge" att beställa ett stativ redan nu ibörjan på denna veckan...frågan är om jag kan göra ett mindre bra köp utav de stativ jag lsitade från B&H, eller om alla är "säkra" köp.

Vad jag vet nu så kommer jag inte lunka runt i skog och mark så mycket med det, mest stadsmiljöer natte tid, men som jag nämde tidigare: Är det någon nackdel med action grip handtagen, istället för de med quick release? Eller är det en fråga om smak/tycke, helt enkelt vilket man trivs bäst med?

Ska blädra igenom de olika kombinationerna och förhoppningsvis läsa mig till lite klokhet, men tar gärna emot mer input från alla klocka och trevliga fotosidan medlemmar, tack på förhand!

/Otto

Mortella skrev:
BUMP!

enda sura är att jag måste betala salestax då....

Gäller det även om du använder stativet så det per definition blir begagnat, eller misstar jag mig nu på vad du menar!

För flera år sedan gällde nämligen detta vid införande av dyrare varor från övriga europa till Sverige. Men om utrustningen (kameran/objektivet/kikaren eller vad man nu hade köpt) var använt (dvs. begagnat) och originalkartongen inte längre fans kvar så slapp man betala skatt vid införandet till Sverige!

Mvh!
// Niklas

Otto bor i Boston. Handlar han via postorder från en firma utanför delstaten han bor i (som från B&H i New York) så behöver inte säljaren betala lokal moms ("sales tax") och lägger alltså inte på det på priset. Om han åker till New York och köper på plats så inkluderas alltså sales tax i priset han betalar.

Egentligen är det så att det är köparens sak att betala lokal sales tax i den stat han bor i om han köper via postorder, så ska man vara strikt så slipper inte Otto sales tax om han köper via postorder, men det är aldrig någon som självmant betalar in sådan och någon kontroll finns inte, så i praktiken kan man säga att man slipper sales tax om man handlar via postorder från en annan stat.

Precis som Pär säger, jag ska beställa från NYC till Boston isf, efter att ha kollat lite så funerar jag på ett 055XPROB + 486RC2, quick release ballhead, huvudet klarar 6 kg, och stativet 7, så man kan hänga lite på det, hoppas jag :p Total vikt 2.7kg, pris 235$ + frakt.

Ett action grip huvud verkar fräsigt men tror inte riktigt jag kommer använda det, och det kostar några dolleros mer med...så hoppas jag blir nöjd med ett vanligt ballhead huvud isf...ska tänka en timme på det sen får vi se :D

/Otto

PMD skrev:
Otto bor i Boston. Handlar han via postorder från en firma utanför delstaten han bor i (som från B&H i New York) så behöver inte säljaren betala lokal moms ("sales tax") och lägger alltså inte på det på priset. Om han åker till New York och köper på plats så inkluderas alltså sales tax i priset han betalar.

Egentligen är det så att det är köparens sak att betala lokal sales tax i den stat han bor i om han köper via postorder, så ska man vara strikt så slipper inte Otto sales tax om han köper via postorder, men det är aldrig någon som självmant betalar in sådan och någon kontroll finns inte, så i praktiken kan man säga att man slipper sales tax om man handlar via postorder från en annan stat.

OK!

Så har jag lärt mig något nytt idag också, tack!
Med den här takten (en ny sak / dag) kommer jag vara riktigt intelligent när jag dör! ;-)

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar