BUMP!
Hade först tänkt vänta med att införskaffa ett stativ, "varför köpa något sådant tillsynes onödigt i början när man är novis på DSLR?" ahh....men nu har jag kommit fram till att jag vill ha ett iaf.
Om inte annat kommer det ta ett par veckor att hitta rätt med hjälp från alla vänliga själar här på fotosidan, ni är bäst!
Ok, kör med en Pentax k10d, batterigrepp, och med tyngsta möjliga objektiv som jag har eller kommer införskaffa inom en 6 månaders period bör kamerans vikt landa på max 1500 gram, vilket inte bör sätta så många käppa i hjulen, vad gällande vikt, för stativ-val.
Vill ha ett stativ med kulled, kanske för jag har fantiserat ihop att det är smidigare + att jag tror alla stativ jag hittills varit i kontakt med vid tidigare tillfällen har varit kulled.
Vill ha ett stativ som är relativt lätt, stativ + huvud ca max 3-4kg? vet inte om det räknas som lätt...men vill inte asa runt på något över 5kg iaf, jag är otränad så vill inte bli påkommen flåsande och svettig bärandes på tillsynes enbart stativ och kamera.
PRIS! Har fast adress i Boston USA ett år framöver, så kommer antagligen beställa från
www.bhphotovideo.com, eller passar jag på att besöka affären om 2 veckor när jag ska ner där, enda sura är att jag måste betala salestax då....eller så åker jag till affären och provar, och beställer via internet när jag kommer hem...jaja, BUDGET bör ligga max mellan 200-300 dolleros, gör jag av med mer på ett stativ så kommer jag inte kunna visa mig bland vanligt folk, illa nog med alla komentarer man får när man drar upp Pentax k10d med batterigrepp, man känner sig som nått från en freakshow...nä nu överdriver jag lite, men man sållar ju sig från mängden när alla andra har någon såndär smidig kompakt digital.
SÅ, stativ för min Pentax, som max väger 1.5kg:
-Kulleds huvud
-Stativet bör inte väga mer än 3-4kg (max 5)
-Budget $200-300
(-anatar att folk tolkar stativ som tripod)
Tacksam för förslag, andra än de som redan står i denna tråden. Tittat på manfrotto med kulleds huvuden på B&H's hemsida, finns en hel del att välja mellan... :/ hjälp mig sålla!
/Otto