Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ med kulled till Canon eos 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

I.Rossolini

Avslutat medlemskap
Har en Canon eos 7D + batterigrepp + Canon 24-70 = vilket innebär att utrusningen väger en del och jag har märkt att man inte riktigt kan använda vilket stativ som helst.

Jag är intresserad av att förutom att fota landskap, kunna fota porträtt och är ute efter ett stativ (tre ben) som inte är alltför dyr.

Vad rekommenderas?
 
Beror ju på vad du menar med inte allt för dyrt. Manfrotto 055 XPRO B + 498RC2 är en vettig kombo som är relativt billig. Finns som paket med lite rabatt på tex scandinavian photo eller cyberphoto. I vissa paket ingår även väska.

Edit:
Batterigreppet är ju vettigt att skippa med kameran på stativ dock.
 
Har en Canon eos 7D + batterigrepp + Canon 24-70 = vilket innebär att utrusningen väger en del och jag har märkt att man inte riktigt kan använda vilket stativ som helst.

Jag är intresserad av att förutom att fota landskap, kunna fota porträtt och är ute efter ett stativ (tre ben) som inte är alltför dyr.

Vad rekommenderas?

Hej, har du hittat något bra stativ?
Har liknande utrustning som du bortsett från objektivet där jag har ett SIGMA 17-70.

Letar också efter ett stativ med kulled som klarar lite tungd.
Maila/svara här om så är fallet :)

/Martin
 
Snacka med Optipod i Vintrosa, Hans Olsson heter grabben du ska prata med och han svarar bara på 019 29 40 60.

Han säljer band annat Really Right Stuff:s stativhuvud och stativ.
 
Manfrotto 055 XPRO B + 498RC2 kostar 1990 hos CyberPhoto. Det enda är väl att det är "tungt" 3 kg med kulled. Jag är i alla fall imponerad av det till det priset.
 
Fiffigast är väl att ta med dig kameran till närmsta butik. Där står stativen framme. Du kan prova med med kameran monterad att kulleden pallar trycket och att du trivs med vreden samt att stativet känns tillräckligt stadigt. Samtidigt ser du prislapparna.

och som alltid kommer du att vilja h en kombo som är något dyrare än vad du från början tänkt dig


Jag har också 7D och 24-70 L
Köpte först en Vanguard SBH-50 kuilled. Den ska klara 6 kilo. Vilket den säkert gör, men jag var tvungen att skruva åt vredet så hårt för att kameran skulle sitta still. Kändes inget bra att jobba så helt enkelt. Bytte till en SBH-100 istället. Onödigt kraftig, specad för 10 kilo, men känns bättre att reglera.

Petter ...
 
Senast ändrad:
Jag håller med om att man bör satsa ganska rejält på stativet om man behöver ett. Kamerahus blir numera närmast värdelösa på ganska få år. Objektiv varar längre. Bra stativ varar ännu längre. Du skall se det som en långsiktig investering.

För naturfoto har Jan Gustafsson många bra stativråd på sin hemsida:
http://www.jangustafsson.se/

Hälsningar
Lars Hedin
 
Jag kör med det här stativet till min 7D:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380023

...och den här kulleden:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HB36

Jättenöjd med den kombon....tycker det funkar kanon och är jäkligt prisvärt.

Det blev ett sådant stativ fast med HB-45 kull leden. Känns gediget och bra för mig och plånboken.
Ljusår bättre än mitt plastiga Active stativ från 90-talet med trasig plast vev ;-)

Tack för alla tips!
/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.