Annons

Stativ: liten kamera, stort objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Liflok

Medlem
Jag har en Canon EOS 350D på vilken det sitter ett Canon EF 70-200 F/4 L USM-objektiv. Jag letar efter ett stabilt och lätt stativ som pallar denna något framtunga konstellation. Någon som har tips?
 
Jag skulle nog först köpa ett stativfäste till objektivet så att det inte blir framtungt utan balanserar optimalt. Sedan är stabilt o lätt något som är svårt att nå om du inte skall lägga ut skjortan på ett kolfiberstativ. Det blir nog en kompromiss. Du får sikta på ett stativ som klarar 4-5 kg enligt tillverkarens spec. Klarar i detta sammanhang = att det inte går sönder. För stabilitet krävs 4-5 ggr utrustningens vikt som i ditt fall rör sig om ett drygt kilo om du inte lpanerar att köpa större o tyngre hus eller objektiv. Jag har själv tre stativ därför att jag köpte för veka och lätta stativ!! Det tredje är ok, Manfrotto 055 XPROB som också finns i kolfiber. Det är bra stativ som räcker för mig även om det finns stabilare. Det är dock inte påfallande lätt men vikten kör sitt till för att stabilisera grejorna.

Jag har en Canon EOS 350D på vilken det sitter ett Canon EF 70-200 F/4 L USM-objektiv. Jag letar efter ett stabilt och lätt stativ som pallar denna något framtunga konstellation. Någon som har tips?
 
Jag har fått för mig att man klarar sig utan stativfäste om stativet bara har tillräckligt bred platta. Någon som har erfarenhet av detta?
 
Jag har fått för mig att man klarar sig utan stativfäste om stativet bara har tillräckligt bred platta. Någon som har erfarenhet av detta?

Så om du har en bred platta som du fäster i kameran så ger det på något sätt samma effekt som om du fäster en smalare platta på objektivet?
Hur menar du egentligen?

//Fredrik
 
Jag har fått för mig att man klarar sig utan stativfäste om stativet bara har tillräckligt bred platta. Någon som har erfarenhet av detta?

Ja och nej. Din optik är ju faktiskt väldigt lätt, så det är egentligen inga problem att köra utan stativfäste.
Med stativfäste blir dock balansen bättre (Iaf om du kör en 350D. Med ett riktigt stort hus kan det bli annat), och du klarar dig antagligen med ett billigare/mindre stativ/huvud.

Stativfästet erbjuder dessutom möjlighet till att snabbt kunna växla mellan stående och liggande bilder, vilket är skönt om man fotar i snabba situationer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.