Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

STATIV - hjälp mig att välja

Produkter
(logga in för att koppla)
du använder ju själv stativ mig veterligen, eller

Självklart gör jag det. Jag drog bara det du skrev till sin spets. Någonstans på skalan mellan det som är värdelöst och det som är det stabilaste som kan köpas för pengar så finns det något som är "tillräckligt bra". Vad som är tillräckligt bra varierar dels beroende på individ och dels beroende på ändamål/applikation. På resa kanske man inte vill ha med sig detdär stora rejäla stativet som väger 5-6kg.
Ska man fota med blixtar i studio så funkar, rent bildkvalitetmässigt, precis vilket skit som helst. Ska man fota i storm kanske man behöver ett riktigt rejält stativ med möjlighet att hänga 20kg sten i en krok under.
Kanske finns det något relativt billigt stativ som är tillräckligt stabilt för att ha som extrastativ på resan.

Man behöver inte lägga 10000kr för att få ett vettigt stativ. För 1000kr får man idag ett stativ som faktiskt är helt okej (särskilt som extrastativ på resan), så länge man inte tänker använda långa telen (att sedan en del lever kvar i hur det var för 10 år sedan ändrar inte på det).
Sen beror det ju på vad för resa man gör. Gör man en renodlad fotoresa är det klart att man tar med det bästa stativet. Gör man en solsemester till kroatien, men planerar att ta en dagstripp till Plitvice och kanske ta några bilder så vill man kanske ha något som är lite nättare.
 
Undrar om trådskaparen är behjälpt?

Som så ofta på sistone, kan man bara konstatera att trådarna ballar ur oftast redan innan sidan 2 är till ända. Om man inte själv tycker att ett hövligt språk fritt från sarkasmer är något viktigt, kan man väl ändå visa trådskaparen vederbörlig respekt och hänsyn. Vi kanske kunde starta ny avdelning kallad verbal diarré?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.