Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ fråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikt

Aktiv medlem
Nu är det så här att jag "måste" köpa ett stativ.. jag har ett men det är inte den bästa stativet så nu vill jag uppgradrera mej.. vilket stativ skall jag välja? jag tar mest naturbilder och stativet fåt gärna väga en del, för jag antar att det gör det stabilare.
Så ge mej råd och tips! stativet måste gå att ställa så att kameran är nära marken och får gärna kosta ca 3-4000 kr komplett
Tack på förhand!

Med tanke på din utrustning och din uppsatta budget tror jag att ett Manfrotto 055 PROB kombinerat med ett Manfrotto 468MGRC2 är ett mycket bra val. Stativet är tillräckligt stabilt för de flesta behov och dessutom mycket flexibelt. Man kan tvärställa och även ta bort mittpelaren och lägga stativet platt på marken om man vill.

Kulhuvudet 468MGRC2 är mycket lättinställt och stabilt. Hydrauliken är verkligen bra och gör att det låser bergfast med endast fingertoppskänsla.

Sen finns ju natruligtvis andra märken som exemplevis Gitzo och Arca-Swiss som säkert är bra men som kostar hur mycket som helst.

Något som kan vara bra att tänka på är att även kalkylera med kostnaden för ett par extra snabbplattor, eventuella benvärmare, bärrem och kanske en väska. Man brukar snabbt komma underfund med att extrautrustningen kostar löjigt mycket i sammanhanget.

Allt beror till syvende och sist på vilka behov man tror sig ha och hur mycket pengar man är beredd att spendera på ett stativ.

Edit: Ha tålamod Manfrottos sida har blivit otroligt slö sedan omläggningen...

Jag köpte ett Feisol 3401 med deras eget huvud.

Jag är mycket nöjd. Jag hade trott litet naivt att kulan använde samma snabbplatta som arca, men så var det inte. Deras platta är något smalare, men fungerar bra för mig. Jag ville ha ett stadigt stativ som man kan få ner i handbagaget på flyget.

När Feisol lämnat paketet till taiwanesiska posten skannade de in inlämningskvittot och sände det till mig med en länk till postens webbsite. Så jag kunde följa hela leveransen i realtid, Tog sex dagar, varav hälften i Sverige, om jag minns rätt.

Betalningen gjordes med kontokort men via någon betaltjänst som inte sänder numret vidare. Men ett visst vågspel är det att lämna ut kortnumret, även om det känns vanskligare att lämna kortet på en restaurang här hemma.

Tullen trasslade inte med moms eller tull, så jag kom under din budget. Men man får vara beredd på ett påslag på runt 30% på Feisols webbpriser om man har otur i tullens lotteri.

Det finns recensioner litet här och där på nätet, de brukar vara positiva, Man jämför med Gitzo 1228. Mittpelarens fäste är litet rangligt och nog den svaga punkten. Jag drar inte upp pelaren, man bör nog inte räkna in den i stativets höjd.

Adressen till Feisol är www.feisol.com. Bor du i Göteborg/Borås är du välkommen hem att klämma på mitt stativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar