Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för lång person

Produkter
(logga in för att koppla)
hmm aja man kan inte få allt då får man nog skaffa mer än ett stativ
Ja, det perfekta stativet som klarar allt finns inte. Själv har jag 5 olika mono- och tripods som används löpande men känner fortfarande att det saknas minst ett stativ (eller kanske två .......)

Är det bara jag som tycker att 2 kg stativ utan huvud är ganska tungt om man nu ska kånka på det. Antar att TS menar längre sträckor.
beror väl till största delen på hur man bär det. Jag har då inga problem med ynka två kilo, fast sen är jag å andra sidan inte så lite vältränad heller. Jag känner inte stor skillnad på t ex 0x55pro och ett kolfiberdito.

beror väl till största delen på hur man bär det. Jag har då inga problem med ynka två kilo, fast sen är jag å andra sidan inte så lite vältränad heller. Jag känner inte stor skillnad på t ex 0x55pro och ett kolfiberdito.

Enbart stativ är väl inget problem. Fast det är sällan bara det som skall med, lägger man på 10% på allt man släpar med sig för en vecka till fjälls så blir det mycket extra vikt.

Enbart stativ är väl inget problem. Fast det är sällan bara det som skall med, lägger man på 10% på allt man släpar med sig för en vecka till fjälls så blir det mycket extra vikt.

Fast hur medför ett lite tyngre stativ 10% mer på den övriga utrustningen?

Välj två av tre:
  • Lågt pris
  • Stabilt
  • Lätt

Det finns inget stativ som uppfyller alla tre villkoren. Vill man ha något lätt och stabilt får man betala, vill man inte betala får man offra stabilitet och/eller bära tyngre.

Jag har många gånger funderat på hur man testar maxvikt på stativ och kulleder, något säger mig att det inte finns någon standardiserad metod. Var går gränsen för acceptabla vibrationer? Gäller vikten under hela stativets livslängd, dvs även när spännen och vred har blivit lite slitna?

Jag har numera ett Gitzo GT3530LS. Det är både högre och lättare än mitt gamla Manfrotto 055 (alu) men ändå mycket stabilare. Priset till trots ingår inte någon mittpelare men vad skulle jag ha den till, det är ju lika meningsfullt som att tanka 80 oktan i en sportbil...

Jag har många gånger funderat på hur man testar maxvikt på stativ och kulleder, något säger mig att det inte finns någon standardiserad metod. Var går gränsen för acceptabla vibrationer?
Jodu, att det inte finns någon standardiserad metod är det minsta man kan säga!

Titta bara på vad ett RRS BH-55 är specificerat till och sedan tittar du på ett Manfrotto-huvud med samma spec. vikt. Sedan provar du båda och avgör sedan vilket du tror klarar vikten bäst ;-)

Sedan är det ju väldigt svårt när det gäller de här sakerna, det är ju inte så att grejerna viker sig om man lastar på för mycket utan precis som du säger är det en gräns för acceptabla vibrationer och ingen kan ju tala om för dig vilka vibrationer du ska acceptera. Men enkelt skulle man kanske säga att ju lägre ens gräns för acceptabla vibrationer är, desto mer får man betala för samma spec. vikt. Fast det tror jag de flesta visste innan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar