Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för lång person

Produkter
(logga in för att koppla)

mindmeld

Aktiv medlem
Hej

Letar stativ exl huvud som passar hyfsat till mig som är 188cm
Eftersom jag ska kånka runt på det så bör det vara kolfiber eller dyl material,

Inte lyckats hitta nått vettigt med hyffsat pris, verkar som man får gå upp ganska mycket i pris för detta.
huvudet ger också en några cm till i höjden, sen undrar jag hur ni andra gör som är långa?

Har dock möjligt att flippa displayen så behöver ju inte titta i sökaren när jag siktar in mig , men kan ju vara trevligt att ha så högt stativ som möjligt ?

Har försökt att söka i forumet men fick nått teknisk fel så provar så här istället.

Hej, jag vet inte riktigt vad du har för referenser när det gäller pris och vikt. Att det ska vara lätt och ha hyfsat pris kan ju tolkas olika. Jag skulle dock gissa att om det fanns ett lätt, högt och stabilt stativ som inte kostar mycket så skulle inga andra stativ säljas - det blir i slutändan en kompromiss.

Jag är snäppet kortare (185) och trivs utmärkt med mitt Manfrotto XPROB055. Det är tillräckligt högt för att kunna ha sökaren i ögonhöjd, tillräckligt stabilt och tillräckligt "lätt" för att jag ska orka bära det även om det knappast klassas som lättviktsstativ. Det är också en populär/spridd modell vilket gör att många fotobutiker (och t.ex. Mediamarkt) brukar ha den utställd - gå in och kläm och känn på ett sånt.

Hej

Letar stativ exl huvud som passar hyfsat till mig som är 188cm
Eftersom jag ska kånka runt på det så bör det vara kolfiber eller dyl material,

Inte lyckats hitta nått vettigt med hyffsat pris, verkar som man får gå upp ganska mycket i pris för detta.
huvudet ger också en några cm till i höjden, sen undrar jag hur ni andra gör som är långa?

Har dock möjligt att flippa displayen så behöver ju inte titta i sökaren när jag siktar in mig , men kan ju vara trevligt att ha så högt stativ som möjligt ?

Har försökt att söka i forumet men fick nått teknisk fel så provar så här istället.

Man får nog räkna med att lägga på 10cm för huvudet och sedan även kamerans höjd, vilket ger ca 17-20cm.
Ett stativ på 170cm borde alltså räcka.
Jag har ett Stabil 3-del,vilket är 169cm, jag kan inte nå upp till sökare när det är fullt utfällt och jag är 189cm lång.

Jag är 1,85 och kör också Manfrotto XPROB055 med gott resultat. Det går att höja mer än vad jag behöver dessutom. men det är ju inte så lätt, men för min del är det bara en fördel. Om jag vore dig skulle jag kika på Benros modeller i kolfiber. Jag kör deras enbensstativ och är nöjd med det. Dom är relativt prisvärda enligt mig.

Är det bara jag som tycker att 2 kg stativ utan huvud är ganska tungt om man nu ska kånka på det. Antar att TS menar längre sträckor.

/Stefan

Tack för alla tips :)

Ja det är för längre sträckor, hade det bara varit ut och in från bilen så hade det kvittat med vikten.

Ska tilläggas att huvud kommer också att köpas men är jag ganska säker på vad jag behöver på den biten.

Sen kanske jag var lite luddig på vad som prisvärt för mig.
Är en amatörfotograf så har inte obegränsat med pengar och tror inte på att man måste prompt köpa det värsta ifall man är villig att kompromissa lite grann.

Tack för alla tips :)

Ja det är för längre sträckor, hade det bara varit ut och in från bilen så hade det kvittat med vikten.

Ska tilläggas att huvud kommer också att köpas men är jag ganska säker på vad jag behöver på den biten.

Sen kanske jag var lite luddig på vad som prisvärt för mig.
Är en amatörfotograf så har inte obegränsat med pengar och tror inte på att man måste prompt köpa det värsta ifall man är villig att kompromissa lite grann.

Jag har denna som väger 1 kg och klarar 8 kg vikt http://gadgetinfinity.com/product.php?productid=17495&cat=260&page=1
Sen finns denna lite kortare som väger liite mindre 0,9 kg och klarar 5 kg.

Specarna på längden visar när pelaren inte är uppdragen. Tror min 128C är ca 170 cm full längd. Inte helt 100. Kan mäta när jag kommer hem.

Med frakt, moms och tull så landar du på ca 2000 kr.

EDIT: Rolig grej är att ena benet kan tas loss och användas som monopod eller vandringspinne.

/Stefan

Har mätt den nu.
Med extendern och mittpelaren uppdragen så är den 160 cm till snabbplattan.

/Stefan

fast blir det inte väldigt ostadigt med mitten pinnen utdragen?

Har iofs inte nått super tungt objekt, är ett 70-300

fast blir det inte väldigt ostadigt med mitten pinnen utdragen?

Har iofs inte nått super tungt objekt, är ett 70-300

Jo det ar ostadigt med mittpelaren helt utdragen. Och det ar helt fel stativ for dig som letar efter ett hogt stativ till en lang person. Stativet ar ju ett "Traveller" stativ som ar gjort for att ta liten plats. Och har darfor lang mittpelare och ganska korta ben. Det ar kortare an de flesta med mittpelaren nere

Jo det ar ostadigt med mittpelaren helt utdragen. Och det ar helt fel stativ for dig som letar efter ett hogt stativ till en lang person. Stativet ar ju ett "Traveller" stativ som ar gjort for att ta liten plats. Och har darfor lang mittpelare och ganska korta ben. Det ar kortare an de flesta med mittpelaren nere

Vet inte om det är FEL typ av stativ för TS. Det får bli lite av en kompromiss. Han vill ha en som är lång som han ska kånka på. Mig vetterligen finns inget sånt stativ som både är för långa personer och är till för långa vandringar.

Med mitt pelaren bli den övre konstruktionen svajig, det är alla stativ som använder sig av mittpelare. Den klarar tunga vikter ändå och det beror ju på vad du ska dörefter ha den till. Ska du fota landskap så har man ju hus+vindvinkel som utgör max 1,5 kg tillsammans och då är det inga problem eftersom man då brukar använda utlösare v nåt slag.

Ska du fota med tele så används den som avlastning och jag har lastat den med 5 kg med pelaren uppe utan problem. Är du sedan rädd att den ska trilla så häng väskan i kroken på mittpelaren.

Ska du ett långt och stabilt stativ så täkna med ca 2,5 kg och uppåt och då blir vandringen inte särskilt nöjsamt omman har annat med sig också.

Har ett par arbetskamrater som vandrar en del. De räknar i tiotalsgram när de köper tält, mat etc.

/Stefan

Stefan,

Jag håller inte med dig. Ditt stativ heter "Traveller" just för att det är tillverkat för resor. Därför är mitt-pelaren extra lång i förhållande till de korta benen.
Han ville ha ett långt stativ som passade hans 188 cm. Och skrev heller inget om att ut och vandra med tält, mat och dylikt.
Ska ett stativ vara stabilt så går det inte att fälla upp en sån lång mitt-pelare fullt upp. Det blir inte stabilt då.
Och det finns hyfsat långa och stabila stativ som väger under 2,5 kg. Det är mer en fråga om hur mycket man vill betala för dem. Gitzo har 2 m långa stativ utan mitt-pelare som är extremt stabila och väger under 2 kg.
Och att man skulle kunna ha 5kg tunga tele objektiv/kameror på ditt stativ med mitt-pelaren utdragen är ju helt uteslutet. Då skulle jag kunna ha mitt Canon 800mm objektiv på det utan problem :)
Ett vanligt Manfrotto som nämnts tidigare i tråden är stabilare och bättre än ditt stativ. Det finns i många olika versioner och pris-klasser

Senast ändrad:
Stefan,

Jag håller inte med dig. Ditt stativ heter "Traveller" just för att det är tillverkat för resor. Därför är mitt-pelaren extra lång i förhållande till de korta benen.
Han ville ha ett långt stativ som passade hans 188 cm. Och skrev heller inget om att ut och vandra med tält, mat och dylikt.
Ska ett stativ vara stabilt så går det inte att fälla upp en sån lång mitt-pelare fullt upp. Det blir inte stabilt då.
Och det finns hyfsat långa och stabila stativ som väger under 2,5 kg. Det är mer en fråga om hur mycket man vill betala för dem. Gitzo har 2 m långa stativ utan mitt-pelare som är extremt stabila och väger under 2 kg.
Och att man skulle kunna ha 5kg tunga tele objektiv/kameror på ditt stativ med mitt-pelaren utdragen är ju helt uteslutet. Då skulle jag kunna ha mitt Canon 800mm objektiv på det utan problem :)
Ett vanligt Manfrotto som nämnts tidigare i tråden är stabilare och bättre än ditt stativ. Det finns i många olika versioner och pris-klasser

Jag vet, men TS skrev också att det var för längre vandringar, och han var medveten om att vill man ha långa och superlätta stativ så kostar det en slant "Inte lyckats hitta nått vettigt med hyffsat pris, verkar som man får gå upp ganska mycket i pris för detta." som han skrev.
Han skriver även att han har ett relativt lätt tele som han ska ha den på.

Därav kompromiss som jag rekommenderade. Att ha 5 kg med mittpelaren uppe är inga problem och du borde heller inte vara rädd. Tänk på att monopods används just för såna telen som du beskriver och då är det ju "bara" ett ben om håller upp allt. Det är svajigt med en så stor tyngd, men stativet faller inte och det kräver en del att knäcka det eller att få den att blåsa omkull.

Han skriver även "Ja det är för längre sträckor, hade det bara varit ut och in från bilen så hade det kvittat med vikten."

Alltså blir det en kompromiss av vikt,, pris och längd!

Manfrotton 055 är faktiskt 1 cm kortare iv maxlängd (utan pelare), väger 1,4 kg mer, 2 dm längre helt ihopfälld och klarar 1 kg mindre. Dessutom kostar den lika mycket att köpa om man bortser ifrån moms, tull och frakt.

/Stefan

Senast ändrad:
Hej igen, den här diskussionen fick mig att plocka fram stativet igårkväll för att testa just det här med höjd och mittpelare. Om jag fäller ut benen helt och vill kunna stå raklång och titta i sökaren så måste jag dra ut mittpelaren c:a 1 dm. Stativet är dock fortfarande riktigt stabilt (alltså Manfrottos XPROB 055). I mitt fall bygger stativhuvudet och kameran tillsammans c:a 2 dm mellan överkant stativ och sökare.

Men, om man prioriterar ett stativ för längre vandringar etc så skulle nog åtminstone jag vara beredd att böja mig lite istället för att absolut kräva att kunna stå raklång - det kan det väl vara värt att slippa något kilo stativ.

Mitt tips är att glömma att hitta ettt vettigt stativ som räcker för en om man är över 185 cm och inte vill stå som en makaron.

Jag höjer mitt stativ så högt det går och använder live-view istället för att titta i sökaren, det funkar lika bra för det mesta!

Det finns ett högt och stabilt stativ som väger under 2 kg. Däremot så kostar det en rejäl slant. Gitzo Systematic GT 3541XLS är 198 cm högt utan mittpelare, väger 1,97 kg och är specificerat för en last om 18 kg.

http://www.gitzo.com/product/72038....s_3_6X_Systematic_4-section_Tripod_extra_Long

Ett stabilt stativ ska inte ha mittpelare då mittpelaren tillför mängder av instabilitet.

Själv kör jag ett extremt högt stativ, Gitzo Systematic 5561SGT som är 260 cm högt och även det utan mittpelare. Väger dock 3,4 kg men kan belastas med 25 kg även vid fullt utdrag.

Det finns flera fördelar med ett högt stativ. En är givetvis att du kan få kameran i ögonhöjd även om du är lång. Annars är det mycket praktiskt att kunna förlänga ett ben för att stå i en sluttning eller en trappa och ändå ha rätt höjd på stativet. Ska du fotografera uppåt, exempelvis fåglar, så behöver stativet vara betydligt högre än om du fotograferar rakt fram eller nedåt. Ett extremt högt stativ är också spännande för nya perspektiv tillsammans med en trappstege.

Man tackar för härlig input :)

jag har def lite att fundera på.

Edit

Kom på en sak en mittpelare som man kan sänka för att sjustera kamera horisontell är ju inte dumt, eller om det finns annan lösning för det.

hmm aja man kan inte få allt då får man nog skaffa mer än ett stativ

Jag vet, men TS skrev också att det var för längre vandringar, och han var medveten om att vill man ha långa och superlätta stativ så kostar det en slant "Inte lyckats hitta nått vettigt med hyffsat pris, verkar som man får gå upp ganska mycket i pris för detta." som han skrev.
Han skriver även att han har ett relativt lätt tele som han ska ha den på.

Därav kompromiss som jag rekommenderade. Att ha 5 kg med mittpelaren uppe är inga problem och du borde heller inte vara rädd. Tänk på att monopods används just för såna telen som du beskriver och då är det ju "bara" ett ben om håller upp allt. Det är svajigt med en så stor tyngd, men stativet faller inte och det kräver en del att knäcka det eller att få den att blåsa omkull.

Han skriver även "Ja det är för längre sträckor, hade det bara varit ut och in från bilen så hade det kvittat med vikten."

Alltså blir det en kompromiss av vikt,, pris och längd!

Manfrotton 055 är faktiskt 1 cm kortare iv maxlängd (utan pelare), väger 1,4 kg mer, 2 dm längre helt ihopfälld och klarar 1 kg mindre. Dessutom kostar den lika mycket att köpa om man bortser ifrån moms, tull och frakt.

/Stefan

Med en monopod har man inte samma krav pa stabilitet som med ett stativ. Och gar inte att jamfora med en mittpelare i ett stativ. Med ett stativ tar man ju bilder med flera sekunders exponering.
Manfrotto stativet finns i flera olika utforande, langder, vikter och material. Det finns ju bade i aluminium och CF utforande. Ocksa med olika vikter/langder. Man far ocksa ett riktigt stativ av ett riktigt marke som ar mycket battre an ett rese-stativ av ett helt okant marke. Annars ar ju ett Gitzo mycket battre om han vill lagga ut mera pengar pa det

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar