Annons

Stativ för dslr (för t.ex. dia-fotografering)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Har länge tänkt att jag skulle behövt ett bra stativ, men aldrig tagit mig tid att studera och läsa på.
Men nu kanske det börjar bli aktuellt att jag ska fotografera av en massa diabilder och då behövs ett bra stativ.
Det kommer även användas i min studio eller utomhus för t.ex. nattfoto.

Har kikat lite på manfrottos alternativ som 055 och 190 med kulhuvud bhq2(?).
Egentligen hade man ju velat ha ett lätt stativ (kolfiber), men nackdelen med det är väl att inte är lika stabilt för olika typer av fotografering. Så man kanske får välja ett lite tyngre men mer stabilt.

då verkar manfrotto vara bra alternativ. Där man kan fälla pelaren horisontellt, det borde passa bra för diafotografering??

Andra stativ kan man iofs vända hela pelaren upp och ner vad jag förstått och på så sätt komma nära marken.

Vad finns för bra alternativ för mig? Det behöver gärna inte kosta mer än 2000-2500kr inkl

Manfrotto 055 är hyfsat stabilt och finns i en kolfiberversion. Det går nästan alltid att hänga tyngder på ett lätt stativ för att göra det lite stadigare, men det går sällan att göra ett tungt stativ lättare när man behöver bära det långa sträckor.

Det går att montera mittpelaren upp-och-ner på Manfrotto 055.

Att använda en kulled när man fotograferar av diabilder tycks mig rätt obekvämt. Det är svårt att ställa in kulleden så att kamera sensorn hamnar parallellt med diabilden. Ett trevägshuvud med flera vattenpass tror jag passar bättre.

Men bästa utrustningen för att fotografera av diabilder och negativ är ett reprostativ eller en bälg med diaduplikator.

Observera att av de tre egenskaperna hos ett stativ, låg vikt, lågt pris och hög stabilitet, går det bara att kombinera två.

Har länge tänkt att jag skulle behövt ett bra stativ, men aldrig tagit mig tid att studera och läsa på.
Men nu kanske det börjar bli aktuellt att jag ska fotografera av en massa diabilder och då behövs ett bra stativ.
Det kommer även användas i min studio eller utomhus för t.ex. nattfoto.

Har kikat lite på manfrottos alternativ som 055 och 190 med kulhuvud bhq2(?).
Egentligen hade man ju velat ha ett lätt stativ (kolfiber), men nackdelen med det är väl att inte är lika stabilt för olika typer av fotografering. Så man kanske får välja ett lite tyngre men mer stabilt.

då verkar manfrotto vara bra alternativ. Där man kan fälla pelaren horisontellt, det borde passa bra för diafotografering??

Andra stativ kan man iofs vända hela pelaren upp och ner vad jag förstått och på så sätt komma nära marken.

Vad finns för bra alternativ för mig? Det behöver gärna inte kosta mer än 2000-2500kr inkl

Som redan tagits upp. Leta upp en förstorningsapparat och komplettera med ett ljusbord + hållare för dia/film. Det ser ut något liknande detta sen:

https://obj.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=137090&stc=1&d=1419800959

Kommer kosta dig väldigt lite pengar då dessa i regel skänks bort.

Som redan tagits upp. Leta upp en förstorningsapparat och komplettera med ett ljusbord + hållare för dia/film. Det ser ut något liknande detta sen:

https://obj.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=137090&stc=1&d=1419800959

Kommer kosta dig väldigt lite pengar då dessa i regel skänks bort.

Jag köpe ett X PRO 4 för 2100 för ett tag sedan. Riktigt stabilt och inte alltför tungt.

Men eden länkade lösningingen ser ut som den bästa så jag skaffar nog en sådan jag med och ett ljusbord.

Jag köpe ett X PRO 4 för 2100 för ett tag sedan. Riktigt stabilt och inte alltför tungt.

Men eden länkade lösningingen ser ut som den bästa så jag skaffar nog en sådan jag med och ett ljusbord.

Här är ett till som jag byggt av en gammal förtoringsapparat. Det finns att låna hos UFS numera.
Det andra som syns i länken har jag på sommarstället. Funkar bra tillsammans med min lilla Olympus som kopieringsapparat bland annat. Den är nämligen smidigare att använda än Pentaxen som sitter på stativen.

Bilagor

• STNO9924juhd_h400.jpg
    STNO9924juhd_h400.jpg
    47.1 KB · Visningar: 387
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto