Annons

Stativ för bilfotografering (läs för förklaring)

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !

Jag undrar vart man kan få tag på detta speciella stativ så man kan fotografera fartbilder på en bil utifrån bilen.

Stativet skall alltså monteras på ett eller annat sätt mellan huven och skärmen, sen ska man kunna montera kameran på detta stativ och kuna ta fina bilder med lång slutartid, samtidigt som någon kör bilen.

Kan även monteras bak på bilen, mellan skärmen ch bagageluckan.

Är det någon som hänger med mig och förstår vad jag menar ?

Jag vet inte om frågan vart uppe tidigare, men visste inte alls vad jag skulle söka på.


Någon som vet VART man kan få tag på detta "stativ" ?


Tack för er tid.
Mvh //ANdreas
 
Läge för lite hemmabygge.
Börja med en husvagnshandlare som kan förse dig med ett fäste för husvagnsbackspeglar.
Sedan till järnhandeln o inhandla en bult/gängad stång med stativgänga och sist men inte minst en tårta till din svetskunnige kompis.

Husvagnsspeglar av den typen jag tänker på hakas runt hjulhuskanten och under huven, borde funka bak oxå.

Lycka till!
 
Kanske detta kan vara något..

Manfrotto Sugklocka kit 241V

kostar ca: 900:-
 

Bilagor

  • 241v.gif
    241v.gif
    15.8 KB · Visningar: 484
Det närmaste jag kommer är det JEns hade på försöag. Men det är ändå inte det jag söker, det skall finnas färdiga sånna att köpa tydligen.

Tack för era svar iaf.

Jens vart kan man köpa det dära stativet ?
 
jag tar och beställer en sådan där. man kan ju fästa den i vilken ruta som hellst så den fungerar precis som den jag förklarade, bara annat fäste.
 
Andreas...

Tänk bara på att sugproppslösningen inte har någon stötdämpning eller stabilisering så långa slutartider - som du skrev - är nog inte att rekommendera.

Dock är ju den prylen betydligt billigare än att bygga om en steadicam.
 
Men den måste ju va någorlunda sådär styv ? Men du har rätt väldigt långa slutartider är inte så bra. Men det behövs nog inte så lång tid när man väl kör.

Tack
 
Martin, tack för svar. Men jag ska inte spela in en film eller fota på elit nivå. Enlkare stativ uppskattas, för någorlunda billig peng.
 
Trodde nästan jag skulle få de svaret ;)

Jag har använt Mantfrotto stativet som Jens länkar till för att fästa bulletcams på bilar vi filmat under bankörningar. Det funkar klockrent så länge rutan är platt!
Dock ska du tänka på är att många bilar har lite böjda rutor och då fäster inte sugklockan. Samma sak med karossen, de är inte många ställen de är helt platta.

När vi filmat har vi även använt Manfrottos "Magic Arm" som gör att du kommer ut en bit från bilen, rekommenderas!

Värt att nämna är att vi fäst bulltecams på dessa, så jag ska inte uttala mig om hur det funkar med tunga systemkameror. Men de känns jäkligt stabila så länge du "monterat" dem rätt.

Mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.