Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ, eller snarare kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

jns

Aktiv medlem
Funderar på att köpa stativ. Har då förstått att det skiljer en del mellan olika leder. Jag har väl tänkt mig att ta med det ut i naturen. Önskvärt vore om det gick att använda det även till videokameran. Finns det leder som funkar både till foto och film med gott resultat (macro mm).

Även tacksam för tips på bra leder och stativ. Priser kring 1500kr komplett.

//Jens

De flesta naturfotografer kör med kulled. Men eftersom du skulle filma oxå så är väll ett panoramahuvud att föredra. Om du inte vill konka på två olika. Själv andvänder jag ett sådan panoramahuvud för naturfotografering och det fungerar... Den enda fördelen med kuled är väll att man bara behöver justera en ratt istället för två. Köp ett panoramahuvd med "silicongenga" så att den löper fint och utan hack. Det finns oxå panoramahuvuden med endas en inställningsratt... Om du ska fota mycket macro så är det Benbo stativ som gäller. Anars så är det väll Manfrotto, Gitzo eller Stabil
Manfrotto
Gitzo
Stabil
Kan du Grundregeln? Den är iallafall att stativet ska väg alika mycket som den längsta brännvidden du använder. Tex om dit längsta objektiv har en brännvidd på 100mm ska stativet väga 1kg. Om ditt längsta objektiv är på 600mm så ska stativet väga 6kg osv. Den regeln stämmer inte exakt men är ett bra mått. Lycka till /KG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar