Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ 190NAT eller 55NAT ...

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
hej,

Jag letar stativ..

Ser att de stativ hos Manfrotto som har NAT är gröna och så men är de bättre än de som inte är av NAT typ?

/Patrik
 
Efter vad jag kan se i katalogen är skillnaden rent kosmetisk: oket och ytterrören är gröna och inte svarta.
 
Jag jämförde med 055SS, även kallat DELUXE, som har benvärmare. Personligen kan jag inte tänka mig ett metallstativ utan benvärmare!
 
Så egentligen är det inte någon större skillnad på:

Manfrotto Mini-classic 190CLB
och
Manfrotto MINI-PRO 190NAT TRACKER

Vad befogar då det dubbla priset på NAT TRACKERn???
 
Skillnaden mellan ett 190/055 CL och ett Nat tracker är:

- Grönt (endast ytterröret)
- Spikfötter (infällbara)
- Benvärmare
- Axelrem

055 Classic kostar 1195:-
Spikfötter kostar 195:-
Benvärmare kostar 245:-
Axelrem kostar 195:-

Summa..1830:-

Ett 055 Nat tracker kostar 1500:-
 
Enkelt.. det är två olika stativ...

758:- för mini-pro 190 och 1363:- för mini-pro 190 Nat... lägg på ovanstående tilläggspriser så kostar ett vanligt mini-pro 1393:-. Alltså 30:- mer än ett färdigt mini-pro 190 Nat..
 
Jag köpte kittet! Meganöjd.
Får du väska och bärrem också!
Silverfärgat stativ, (olackat NAT tror jag.)

308 RC ska vara bra. Jag tycker den som ingår är ok, men lite krånglig. Jäkligt stabil dock.

/Henke
 
055 eller 055 pro

Ytterliggare en aspekt kring stativval:

Vad har ni för erfarenhet av 055pro, som jag tror är modellen med möjlighet att ställa mittpelaren horisintellt. Använder ni mittpelaren horisontellt, och i så fall i vilka situationer?

/Nic
 
Tack för alla svar..

Som vanligt gör det inte köpet lättare :)

Jag har sett att en "classic" 190 har snabblåset också.

Jag skall kolla runt lite i München nästa vecka innan jag beställer något.

/Patrik
 
Nej.. classic är ett Nat tracker utan tillbehör(se tidigare inlägg). Sen har du då skillnader på basic och pro-modellerna
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.