ErlandH
Aktiv medlem
... varför korrigerar du mig då ...
Det var ett, tydligen fåfängt, försök att föra diskussionen framåt och hjälpa TS att få vettiga svar på sin fråga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
... varför korrigerar du mig då ...
Jag trodde att m4/3 var sämre på grund av dess mindre storlek och att DSLR var bättre därför att många proffs använder det, därav "proffsigt" och det man vill ha. Men jag har nu förstått att det inte är så det fungerar, men man får in mer ljus och fungerar bättre i låg belysning.
Mina profetior i första inlägget på sid 2 i denna tråd börjar redan visa tecken på att besannas - trots bara 3 sidor i skrivande stund ;-)
Jag har själv köpt kamera utifrån ungefär samma preferenser som du, mina krav var först och främst 'lätt och kompakt'. Här finns det en hel del att välja på. Jag köpte själv en fujifilm xe1 med 35mm 1,4 för 5000kr. Ibland kan jag tänka att jag borde ha satsat på m4/3 istället, det är ett väl utbyggt system med stor begagnatmarknad och stor potential. Samtidigt så är jag väldigt nöjd med min fuji och fujisystemet håller mycket hög kvalitet.
Vill du ha en display som är vridbar så är dock inte fuji nått vidare. Då skulle jag istället kolla på sony eller m4/3 (olympus och panasonic). Sonys kameror är jättefina, de har dock sämre objektiv än fuji, därför valde jag fuji. De är dock på frammarsch och kommer nog ha gott om bra gluggar snart och du bör lägga mest pengar på gluggarna, det blir inga bra bilder i din dyra kamera om objektiven är skit! Den största vinsten med en ny kamera är att den har bättre iso-prestanda, allt annat är av mindre intresse för en amatörfotograf så köp begagnat är mitt tips.
M4/3 är som sagt ett jättefint system som har stor potential. Särskilt det faktum att det har cropfaktor 2 gör att du kan spara många kg i kameraväskan jämfört med andra system.
Jag kommer inte ihåg alla detaljer nu men både oly em5, oly em1 och pana gh4 har iaf vädertätning (kanske några fler kameror än så till och med) vilket kan vara smidigt om man är ute ofta. Tänk bara på att köpa vädertätade objektiv om du har vädertätad kamera, annars är det meningslöst.
Pana g7 verkar vara en riktigt fin kamera också, som en gh4 fast mindre och billigare. Olympus har bildstabilisering i kamerahuset vilket gör att du får stabiliserade objektiv även när du använder panasonics objektiv vilket kan vara en fördel. Dock så har jag läst att även panasonic har börjat göra kameror med inbyggd stabilisering så det är väl bara en tidsfråga innan de har kameror med in-body-stabilisering på beg.marknaden till bra priser.
Försök att se framtiden hos varje system. Det är krångligt att byta märke när du köpt in dig i ett system så det är viktigt att man är lite medveten om vilka kameror man vill ha om 5-10 år också.
Objektivmässigt, men även kamerahusmässigt, vilket/vilka märke/-n har bäst andrahands-/begnadmarknad för spegellösa? Med tanke på ett en långsiktig 'plan' som du nämnt.
Spegellösa är nog möjligtvis med undantag för Leica riktigt dåliga investeringsobjekt. Tekniken utvecklas snabbt och gamla hus känns snabbt omoderna, vilket gör att värdet också sjunker snabbt. Värdemässigt kommer förmodligen Fujifilm att hålla sig bäst eftersom de ofta sänder ut uppdateringar på firmware som inte enbart innehåller buggfixar utan även nya funktioner som gör gamla existerande kameror mer lika deras senaste modeller.
Att de nu dessutom ger sig in på mellanformatmarknaden med en ny troligtvis "billig" spegellös mellanformatare kommer troligtvis att ytterligare höja märkets status.
Vad det gäller optik lär bra optik med kända märkesnamn som Zeiss, Fujifilm stå sig bäst prismässigt. Därefter är det nog hugget som stucket för märken som Olympus, Panasonic. med m4/3 fattningen som för övrigt är öppen standard så det finns fler tillverkare än Panasonic och Olympus som tillhandahåller passande objektiv. Detta gör att du inte behöver oroa dig för tillgången till objektiv. Billiga kit objektiv som följer med i kamerapaketen brukar sjunka i värde ganska snabbt. Dels för att de ofta inte är tillverkarnas bästa objektiv, dels för det hela tiden kommer ut nya till rabatterat pris när de säljs tillsammans med nya kameror.
Sony har så spretigt produktubud som riktar sig till många olika grupper av fotografer, så det är svårt att säga något entydigt om dem. Ibland undrar jag lite vem som köper deras tunga superfina, och därmed kostsamma objektiv i 20 000 kronorsklassen när det inte finns några riktigt proffsorienterade kamerahus att sätta dem på, eller för den delen tillräckligt bra service organisation för yrkesfolk att kunna konkurrera med Canon och Nikon. Till Sony fördel vad det gäller långsiktighet är att deras E-mount bayonett har varit fri att implementera för andra tillverkare så länge de skriver på en NDA med Sony. Det här gör att tillverkare som t.ex. Zeiss och Samyang kan bidra med bra väl fungerande optik för Sonys kameror.
Ser vi till långsiktighet och kvalitet är nog Fujifilm bäst, men du har aningen för lite budget för det. Du kan nog få in en gammal begagnad X-E2 med 18-55 kitobjektiv (som är riktigt bra), men sedan behöver du ju fler batterier också vilket innebär att du får spara ihop någon tusenlapp till. Alternativt så får du spara på bilderna under dina flerdagsutflykter så du klarar dig med ett batteri. Väljer du Sony kan du köra dina USB batteripackar direkt.
Teoretiskt sätt borde Sony A6000 ge bättre bildkvalitet än X-E2 p.g.a. sina fler pixlar men i verkligheten blir det nog inte så stor skillnad mot X-E2 p.g.a. att X-E2 saknar traditionellt antialiasfilter och har bättre kitobjektiv.
Behöver du inte bra bildkvalitet (dvs om du bara laddar upp dina bilder på facebook, instagram m.fl eller skriver ut mindre än A3) behöver du nog inte heller oroa dig för långsiktighet. m43 systemet räcker mer än väl och stöds av både Panasonic och Olympus så det kommer att finnas en bra begagnatmarknad för sådan optik under överskådlig tid.
Slutligen ladda ned manualerna som pdf från nätet och sätt dig in i de olika funktionerna, gå sedan ut och känn på kamerorna i verkligheten.
Tror du då att det är bättre att starta med en fullformats DSLR för att för att få mer för pengarna och längre batteritid med tanke på min budget?
Tror du då att det är bättre att starta med en fullformats DSLR för att för att få mer för pengarna och längre batteritid med tanke på min budget?
Skall man d u ha ett så litet kit som möjligt vinner spegellöst.
Nja, så stora är inte batterierna och inte speciellt tunga heller. Att ha ett par extrabatterier i väskan/fickan är ingenting som är speciellt påfrestande.Ska man resa utan att kunna ladda, som vid TS utflykter, behöver man många batterier. Då försvinner storleks- och viktfördelen snabbt.
Ja, åtminstone så länge man har god tillgång till ström.
För TS del så skulle han kunna lösa laddproblemen med de USB batteripackar han redan har så länge han väljer en kamera som kan laddas från sådana (Sony A6000) och kan få en användbar spegellös med kitobjektiv inom budget, men eftersom Sony E-mount är ganska nytt är begagnatmarknaden mera begränsad och det som finns där dyrare än om man t.ex. väljer en DSLR som Nikon D7000 där han kanske kan få råd till ytterligare något objektiv eller annat tilltbehör.
Någon fullformatkamera lär du inte få in inom budget, men väl DSLR APS-C kameror som t.ex. Nikon begagnad D7000 kanske med t.ex 18-105 optik.
D7000 ger dig strax över 1000 bilder per laddning, dvs två och en halv gång så mycket som A6000, och tre och en halv gånger fler än Panasonic GX7. De här batterisiffrorna är dock lite missvisande, eftersom en spegellös drar ström medan man komponerar en bild inte bara när man faktiskt tar den dslr:en inte drar någon ström för att visa sökarbilden vilket gör situationen för de spegellösa värre.
Du kan leta begagnade autofokusobjektiv ända från 1986, och 1977 om du klarar dig utan autofocus. Du kommer att ha en mycket större begagnatmarknad att göra fynd från. Det finns dessutom fler tredjepartstillverkare av objektiv och tillbehör vilket leder till större urval och ofta lägre priser.
Så visst kan du få mycket mer för pengarna med en DSLR, men frågan är ju om du blir nöjd. Den är ju varken tyst eller liten. Å andra sidan köper du en gammal D7000 lär du ju kunna sälja den för ungefär lika mycket som du köpt den för ifall du inte skulle bli nöjd, så det kanske kan vara värt att testa. Eller åtminstone gå ut och känn på grejorna i en butik. Du lär väl inte hitta någon D7000 på butikshyllorna längre men efterföljarna D7100 och D7200 känns ungefär lika i handen.