ANNONS
Annons

Starta upp med att fotografera för 6000 kr??

Produkter
(logga in för att koppla)
Begagnad fuji x-t1 för ca 5000kr och kanske ett 18-55 för 2500 så har du börjat vandra en mycket bra och trevlig väg. Kanon bar för natur då huset är vädertätat och en grymt bra streetkamera. Kolla runt lite på fuji på nötet/youtube. Du kan även köpa ett billigare kamerahus tex xe1 för 1500-2000kr begagnat o investera mer i linser osv.

Alla dessa råd präglas av vad personen själv skulle köpa om de hade råd eller har köpt.
Själv köper jag kameror som ligger långt över din budget.
Så jag skall ge dig rådet som jag ger mina barn med begränsad budget.
Du bör just nu köpa en Fuji X-E2. Den an uppgraderas mjukvaraumässigt till att bli en X-"s på tio miuter vid v´datorn. Det sparar 1 000 kr.
Sedan kan man köpa ett 18-55/28-4 OIS för 3 000 kr begagnad. Ett suveränt allround objektiv.
Defintivt lika bra som Canons gamla 24-70/2,8 i skärpa och trolgen mer lik deras nya version.
Detta är nog det bästa köp du kan göra just nu.
Du kommer kunna ta suveräna landskapsbilder och fina porträtt. Nackdele är att kameran är lite slö.
Fast du kan inte förvänta dig att få vad jag betalar 17 000 kr bara för huset. Fast det där objektivet är också min normalzoom Den är med sin låga vikt och OIS ett fantastisk objektiv i förklädnad..

Mitt råd är att hålla dig till de gamla granitkamerorna , dvs Nikon eller Canon. Blir hyfsat mer lättsålt om du nu skulle tröttna på foto som hobby. Det händer oftare än du tror.

Alla dessa råd präglas av vad personen själv skulle köpa om de hade råd eller har köpt.
Själv köper jag kameror som ligger långt över din budget.
Så jag skall ge dig rådet som jag ger mina barn med begränsad budget.
Du bör just nu köpa en Fuji X-E2. Den an uppgraderas mjukvaraumässigt till att bli en X-"s på tio miuter vid v´datorn. Det sparar 1 000 kr.
Sedan kan man köpa ett 18-55/28-4 OIS för 3 000 kr begagnad. Ett suveränt allround objektiv.
Defintivt lika bra som Canons gamla 24-70/2,8 i skärpa och trolgen mer lik deras nya version.
Detta är nog det bästa köp du kan göra just nu.
Du kommer kunna ta suveräna landskapsbilder och fina porträtt. Nackdele är att kameran är lite slö.
Fast du kan inte förvänta dig att få vad jag betalar 17 000 kr bara för huset. Fast det där objektivet är också min normalzoom Den är med sin låga vikt och OIS ett fantastisk objektiv i förklädnad..

Just Fuji X-E2 & 18-55 f/2.8-4 OIS är en mycket trevlig combo, nytt hus från Cyberphoto där det fortfarande kan köpas för 4000:- samt objektiv hittar man för 3000-3500:- beg.

Mycket bra komplement när man inte orkar släpa med sig sina fullstora DSLR.

Vill man sedan uppgradera sitt system finns det många fina objektiv & kamerahus. Just 18-55/2.8-4.0 OIS är ett mycket fint objektiv inte att förväxa med övrig tillverkares billiga & plastiga 18-55 kitobjektiv.

Jag är jättenöjd med det kamerasystemet jag valt (micro 4/3) så därför kan jag starkt rekommendera detta. Jag kör Panasonic Lumix GX7 som visserligen har ersatts av några lite nyare varianter men just GX7 står sig bra i konkurrensen fortfarande. Och det är ju rätt naturligt att man rekommenderar det man själv kör om man är nöjd...

Såg precis denna kom ut på Blocket idag:
https://www.blocket.se/stockholm/Panasonic_Lumix_GX7___objektiv_och_tillbehor_69121075.htm?aw=1
Känner inte till säljaren men priset verkar helt OK.

Där har du en bra kamera och ett bra start-objektiv och ändå pengar över till annat.

Ett bra alternativ om man tycker Panasonic GM5 är för liten. GX7:an har till skillnad från GM5 en vinklingsbar sökare som säkert kan vara användbar t.ex om man fotograferar blommor nära marken.

Å andra är kamerahuset faktiskt aningen större än A6000 som har större och bättre sensor, men totalt sett kan GX7:an nog bli mindre eftersom mindre sensor ger mindre objektiv, i vart fall om man kan acceptera att inte få tillgång till lika kort skärpedjup som med APS-C. Skillnaden märks dock mest för längre brännvidder.

Just Fuji X-E2 & 18-55 f/2.8-4 OIS är en mycket trevlig combo, nytt hus från Cyberphoto där det fortfarande kan köpas för 4000:- samt objektiv hittar man för 3000-3500:- beg.

Mycket bra komplement när man inte orkar släpa med sig sina fullstora DSLR.

Vill man sedan uppgradera sitt system finns det många fina objektiv & kamerahus. Just 18-55/2.8-4.0 OIS är ett mycket fint objektiv inte att förväxa med övrig tillverkares billiga & plastiga 18-55 kitobjektiv.

Ja, väldigt bra kamera och framför allt väldigt bra kitzoom, funderade på att nämna den i mitt första svar men avstod då man förmodligen hamnar över budget om man ska ha ett gäng extra batterier också för att klara tredagarsturerna.

Jag är jättenöjd med det kamerasystemet jag valt (micro 4/3) så därför kan jag starkt rekommendera detta. Jag kör Panasonic Lumix GX7 som visserligen har ersatts av några lite nyare varianter men just GX7 står sig bra i konkurrensen fortfarande. Och det är ju rätt naturligt att man rekommenderar det man själv kör om man är nöjd...

Såg precis denna kom ut på Blocket idag:
https://www.blocket.se/stockholm/Panasonic_Lumix_GX7___objektiv_och_tillbehor_69121075.htm?aw=1
Känner inte till säljaren men priset verkar helt OK.

Där har du en bra kamera och ett bra start-objektiv och ändå pengar över till annat.

Jag tror detta bör nog vara bra, men hur ligger egentligen marknaden för objektiv för denna kameran och är det, långsiktigt sett, dåligt med en sensor som inte är full format med tanke på när man ska börja investera i objektiv?

Ett bra alternativ om man tycker Panasonic GM5 är för liten. GX7:an har till skillnad från GM5 en vinklingsbar sökare som säkert kan vara användbar t.ex om man fotograferar blommor nära marken.

Å andra är kamerahuset faktiskt aningen större än A6000 som har större och bättre sensor, men totalt sett kan GX7:an nog bli mindre eftersom mindre sensor ger mindre objektiv, i vart fall om man kan acceptera att inte få tillgång till lika kort skärpedjup som med APS-C. Skillnaden märks dock mest för längre brännvidder.

Men anledningen till att jag försökt ta avstånd från Sony är på grund av objektiv kostnaden jämfört liknande objektiv. Jovisst, bättre glas, kvalitet etc., men är det verkligen lönt för mig att göra den uppoffringen/investeringen?

Men anledningen till att jag försökt ta avstånd från Sony är på grund av objektiv kostnaden jämfört liknande objektiv. Jovisst, bättre glas, kvalitet etc., men är det verkligen lönt för mig att göra den uppoffringen/investeringen?

Kamerahus och sensorteknik blir bättre för varje år medan teknisk utveckling för optik är betydligt långsammare, så det är troligt att du behåller dina objektiv betydligt längre än ditt kamerahus. Det är därför inte fel att satsa på bra optik om man har ekonomi att göra det.

Sedan vet jag inte om Sonys objektiv egentligen är så mycket dyrare. Det beror förstås lite på vilka brännvidder man behöver. Men med tanke på att du är intresserad av att fotografera natur, kanske lite åt landskapshållet skulle du kanske ha nytta av en kraftig vidvinkel

Ser vi på priser för sådant på prisjakt ser vi:

En Panasonic 7-14/4 går på 8961 kr
motsvarande Sony E 10-18/4 går 7471kr

Då bortser vi ifrån att m4/3 objektivet egentligen behöver vara ljusstarkare för att kompensera för kunna släppa in mer ljus om brusnivån ska hållas lika. I ditt fall är detta förmodligen inget problem i de flesta fall eftersom du ändå vill blända ned för att få bättre skärpedjup om du t.ex fotograferar ett landskap.

Ser vi på telesidan:
En Panasonic 45-150/4.0-5.6 går på 2209 kr
motsvarande Sony E 55-210/4.5-6.3 går på 2510 kr

Dvs vi har egentligen inga jättestora skillnader, om vi bortser för längre brännvidder för djurfoto där ett långt tele för Sony som t.ex. 500/4 kostar som en bättre begagnad bil. Jag antar dock att sådana inte är aktuella i ditt fall då du säger att du inte tänker fotografera djur. Någon motsvarighet finns inte för m4/3 skulle i så fall möjligen vara Panasonic 100-400/4.0-6.3 men det är i ljussvagaste laget.

Om det nu trots allt skulle vara så att du känner att du behöver någon optikkombination där prisskillnaden faktiskt är stor kan man ju, som du fråga sig om det är värt det. Det beror på hur du tänker använda din kamera. Tänker du titta på bilder på bildskärm eller skriva ut en A4 så är det troligtvis inte värt det. Då är i stort sett vad som helst du kan köpa tillräckligt bra. Tänker du skriva ut stora bilder att hänga bakom soffan är det definitivt värt att ha bra optik, och naturligtvis även fler pixlar.

Det är förstås inte fel att ha Sony sensor då Sony är teknikledande vad det gäller sensorer, men det var egentligen inte av den anledningen att jag rekommenderade Sony A6000. Anledningen var mer att du kan ladda via USB och slipper släpa på en massa extra batterier på dina utfärder. Att kunna ha samma laddlösning för såväl telefon som kamera borde förenkla livet.
Att du dessutom kan ladda ned Capture One express, som är en av marknadens bästa RAW konverterare, gratis för Sony gör heller inte valet sämre, men är förstås främst en fördel ifall du inte redan har Capture One eller Lightroom.

Jag tror detta bör nog vara bra, men hur ligger egentligen marknaden för objektiv för denna kameran och är det, långsiktigt sett, dåligt med en sensor som inte är full format med tanke på när man ska börja investera i objektiv?

Nu skall jag vara lite generellt beskrivande (går inte in direkt på enskilda objektiv), och kanske kommer upplevas som något fördomsfull/raljerande (men det får andra ta).

Gällande spegellöst:

De två systeen med absolut störst utbud av optik är dels Fujis X-serie och dels Panasonics och Olympus M43-serie (Micro Four Thirds).

Av de två så är generellt Fujis X-objektiv av högre pris och mer prisvärda totalt sätt om man jämför prestanda/krona. Fördelen med M43 är främst storleken och utbudet. Det spegellösa system med absolut flest objektiv i världen. Det är också väldigt kompakt i storleken (små och lätta), viket är en fördel om man tex vill resa väldigt lätt.

Sedan så har du en skillnad i sensorstorlek emellan APS-C och M43, men den är inte alltid så stor som man kan tro praktiskt. Det beror på att formatet har en (som jag tycker) vettigare proportion på 4:3 (samma som gamla TV) vilket innebär att jag oftast inte behöver croppa bort (alltså beskära) lika mycket på sidorna.

Den relativa ljusstyrkan är dock oftast bättre på Fuji-sidan (både större bländare och lite större sensor), så skall du fota i mörker och i rörelse så är det en fördel.

Panansonic och Olympus har dock fördelen att många modeller har väldigt effektiv bildstabilisering inbyggt i kamerahuset. Den gör att man kan fota effektivare i lite mörkare förhållanden, men förutsätter att det är stillastående motiv (samt att den är mest effektiv vid normal/vidvinkligare brännvidder).

Apropå din frågande om fullformat: gällande Canon DSLR, Nikon DSLR och Sony spegellöst (E-mount):

Här finns objektiv som är avsedd för både APS-C och för småbild (fullformat), men generellt så är utbudet på småbild/fullformat allra bäst av dessa sensorformat.

En annan fördel är ytterligare större sensorformat, men här blir betydelsen ett helt bländarsteg, och eftersom det är samma bildproportioner (3:2) så blir också skillnaden exakt så stor (och skillnaden förminskas inte i praktiken som den gör i steget emellan APS-C och M43, som också på pappret är ett bländarsteg).

Absolut mest prestanda/krona får du med optik för Canon och Nikon småbild/fullformat, och också det absolut största utbudet av optik att välja på (och även andra saker i ekosystemen som blixtar och övriga tillbehör).

Sony E-mount blir allt bättre, men personligen så tycker jag att optikutbudet fortfarande ligger klart efter det som finns för Canon, Nikon, Fuji, Panasonic och Olympus. Har mycket mer luckor i sitt utbud, och en viss del som är mindre bra presterande, och vissa som jag tycker är för högt prissatta i förhållande till konkurrensen (sedan så har de även några framförallt fasta stycken som är utmärkta både optiskt och sett till sitt pris, men de är tyvärr inte lika många).

Sedan av de två sensorstorlekarna inom E-mount så satsar Sony främst på att bygga ut det på FE-sidan (dvs fullformat/småbild), och även om de kommer med ny E-optik (APS-C-sidan) så känns den satsning som inte alls lika stark och seriös som på FE-sidan.

Andra system som Alpha-mount och Pentax K-mount:

Däremot på Sonys Alpha-mount så har du mer optik att välja på jämfört med deras E-mount, men Sony kör med SLT-teknik som Sony tycker är det bästa ifrån två världar av DSLR/spegellöst, men som vissa anser tvärt om är det sämsta av de två världarna (jag lämnar den debatten utanför här, men så vet du om att den finns).

Sedan så har du på DSLR-sidan även Pentax. De har inte ett fullt lika stort utbud av optik som Canon och Nikon, och mindre tillbehör i övrigt, men däremot ganska många prisvärda kamerahus. Här är det däremot tvärt om emot Canon, Nikon DSLR:er och Sony E-mount: här är det bäst tillgång på modern optik (med AF, etc) på APS-C-sidan, och mindre på fullformat/småbildssidan. Det beror på att det var först nyligen som Pentax släppte ett modernt digital fullformatshus (K1), och därmed så är inte utbudet så bra där på modern optik som är helt anpassat efter det större sensorformatet. Deras små APS-C-hus är dock generellt väldigt prisvärda i förhållande till vad du får för pengarna, och till skillnad ifrån många konkurrenter i den prisnivån även vädertätade (tål fukt och regn bättre).

Men jag tycker du kan ta lite paus rent generellt med vilken tillverkare, fattning och sensorformat du skall välja.

Mycket handlar nämnligen om du skall välja ett system med DSLR eller spegellöst. Bägge har sina lite olika fördelar och nackdelar, och jag skulle faktiskt börja där innan jag gick in och kikade i detalj på vilken tillverkare att köpa ifrån eller exakt vilken kameramodell att införskaffa (även om jag tycker du fått många riktigt bra förslag här i tråden).

Senast ändrad:
Men jag tycker du kan ta lite paus rent generellt med vilken tillverkare, fattning och sensorformat du skall välja.

Mycket handlar nämnligen om du skall välja ett system med DSLR eller spegellöst. Bägge har sina lite olika fördelar och nackdelar, och jag skulle faktiskt börja där innan jag gick in och kikade i detalj på vilken tillverkare att köpa ifrån eller exakt vilken kameramodell att införskaffa (även om jag tycker du fått många riktigt bra förslag här i tråden).

Jag har kommit fram till att jag vill ha spegellöst, men efter annat tänk blev jag osäker när jag märkte att det var Micro 4/3 på GX7:an

Köp kamerahus för max 1000-1500kr helst en D200/300 eller motsvarande canon, det spelar nästan ingen roll om den "ser ut som kriget", den håller säkert för ett par års användning oavsett skick. Lägg resten av pengarna på billiga beggade AFD gluggar du kommer få flera stycken för dina 5000 kr som återstår, dem gluggarna är nästintill outslitliga om en amatör använt dem, skaffa oxå en riktig ägd version av lightroom. Detta kommer totlat sett gagna dig allra mest om du vill fota utan inblandning av prestigetänk och teknikjakt. Du kommer aldrig ändå hitta den fulländade kamerautrustningen.

Dessa grejer är sannolikt alldeles tillräckligt bra. Det finns massor av fel och fallgropar som hindrar att man får bra bilder och kamerautrustningen är den allra minst begränsande faktorn när man ska ta bra bilder.

Dessa grejer är sannolikt alldeles tillräckligt bra. Det finns massor av fel och fallgropar som hindrar att man får bra bilder och kamerautrustningen är den allra minst begränsande faktorn när man ska ta bra bilder.

Det är dock väldigt långt ifrån TS önskan om en lätt och tyst kamera. Kommer kameran inte med ut p.g.a. att den är för stor och tung är det en ganska stor begränsning.

Håller annars med dig, gammal dslr och begagnad optik är ett bra sätt att få mycket kamera för pengarna.

Nu krockar våra åsikter. En D300 med en 35/1,8 väger visserligen lite extra men alla kameror måste bäras i en halsrem el motsv. Rappheten i en D300 är förnämlig och ljudet från kameran i gatusorlet kan knappast störa. En liten instegskamera är ofta seg och har dåligt grepp. Om man nu skulle tycka att en D300 är för stor har man råd med en D40/60/3100/3200 oxå för en extra flaga med pengar men då måste man välja AFS gluggar.

Viktigast är att köpa billigt, det är mkt sällan värt att köpa dyra kameror,jag påpekade förut om adobe lightroom och gör det igen, otroligt användbart program.

Hej,

jag är en påg på 15 år som vill starta med fotografering då jag känner att jag vuxit ur mitt digitalkamera . Jag har lagt fram en budget på 6000 kr och ca. 1500 kr till resterande nödvändigt ex. minneskort, filter, väska etc. Då jag inte har någon i min bekantskap som kan detta har jag gått runt i dedikerade fotobutiker för att fråga om hjälp.

Jag vet att jag kommer att fota mycket natur då jag tillbringar mycket tid ute, men vill även sätta igång med Street photography. Jag har kollat på Canon 700d och Nikon d3400, men vill hellre ha en spegellös en p.g.a. dess lättare kropp, men även hur den inte låter när man använder den(slutaren(ifall jag uppfattat rätt)).

Jag har inga problem att köra med begnad utrustning och är öppen för det mesta. Jag vet självklart att det finns andra märken än Nikon och Canon, detta är bara dem som respektive försäljare rekommenderar. Och ifall man kör begnat. Är det isåfall bättre att köpa kamerahus nytt och objektiv begnat, eller tvärtom?

Jag kör Olympus m4/3-system och är helnöjd. Erkänt bra objektiv rakt igenom prisklasserna.
Här är ett bra kit att börja med sen kan du köpa på dig andra objektiv och ev byta hus om några år. :)

https://www.rajalaproshop.se/olympus-om-d-e-m10-14-42mm-ez-40-150mm-r-ed-svart.html

Med vänlig hälsning Magnus

Vad är det som får dig att fundera, när det gäller m4/3 som skulle få dig att välja DSLR istället?

Jag trodde att m4/3 var sämre på grund av dess mindre storlek och att DSLR var bättre därför att många proffs använder det, därav "proffsigt" och det man vill ha. Men jag har nu förstått att det inte är så det fungerar, men man får in mer ljus och fungerar bättre i låg belysning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar