Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Starta Nikon D90 som hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Den snabba formateringen i kameran är egetligen bara en snabbformatering, som man även kan göra med datorns hårddsk.

Den raderar (nollställer) bara den filen som anger vad som finns på kortet.
Bildern raderas inte utan finns kvar men kommer att skrivas över av de nya. Så någon koll av minneskortet görs inte då.

En "riktig" formatering skriver över bilderna också och tar därför länger tid. Denna märker också om det är andra fel på minneskortet.

Vi pratar om den formatering som sker i kameran utan att hacka kamerans mjuk- och hårdvara och då är det den första varianten. Men den enskillde kameraägaren behöver inte bry sig om vilken form av formatering som sker utan bara trycka på de två knapparna (i Nikons fall är väl bäst att tillägga) på kameran så som kameratillverkarna rekommenderar. Att ta bort minneadresseringen är i detta fall alldels tillräckligt för att reda upp i röran av filfragment som till slut blir på ett minneskort som bara raderas. Det är totalt meningslöst att dra upp olika former av formateringar i det här sammanhanget. Dessutom handlar inte tråden alls om det i början så jag drar mig tillbaka. Ville bara säga att det ÄR bra och rekommenderat att formatera sitt minneskort i kameran i stället för att radera filer i datorn

Vi pratar om den formatering som sker i kameran utan att hacka kamerans mjuk- och hårdvara och då är det den första varianten. Men den enskillde kameraägaren behöver inte bry sig om vilken form av formatering som sker utan bara trycka på de två knapparna (i Nikons fall är väl bäst att tillägga) på kameran så som kameratillverkarna rekommenderar. Att ta bort minneadresseringen är i detta fall alldels tillräckligt för att reda upp i röran av filfragment som till slut blir på ett minneskort som bara raderas. Det är totalt meningslöst att dra upp olika former av formateringar i det här sammanhanget. Dessutom handlar inte tråden alls om det i början så jag drar mig tillbaka. Ville bara säga att det ÄR bra och rekommenderat att formatera sitt minneskort i kameran i stället för att radera filer i datorn

Ja, det var ju det jag skrev att det var den första sortens formatering det handlade om.
Men skall man diskutera det som det gjordes i tråden, dock lite OT, bör man skilja på dem.
En snabbformatering nollställer hela indexfilen.
Raderar man filerna tas varje fil bort från indexfilen, utan att den skapas på nytt.
Båda ger nog dock samma effekt på fragmentering, men den första får men en helt ny fin indexfil.
En fullständig formatering skriver till hela minneskortet.

Men även jag rekommenderar en formatering i kameran.

Vid misstanke om fysiska fel på ett minneskortet en fullständig formatering i datorn.

För att återgå till ursprungskameran, så har jag för mig att i mitt Vista så dök D90 upp som en enhet där jag kunda flytta filer precis som en vanlig flyttbar lagringsenhet. Jag använder oftast minneskortsläsare så är inte helt säker. Skall testa hur det ser ut senare.

I Vista dyker det upp som en kamera som innehåller ett flyttbart lagringsmedia. Nackdelen är väl att den inte får en enhetsbeteckning.
Annars fungerar det bra att flytta filer fram och tillbaka.

Bilagor

• ScreenShot.gif
    ScreenShot.gif
    5 KB · Visningar: 78
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar