Annons

Starta eget !?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

elva

Aktiv medlem
Jag har tänkt att börja fota lite porträtt, bröllop, reklam och sånt. Kan någon bidra med tips, råd och erfarenheter???
T.e.x. Prissättning och dyl.

/Daniel.

Ring till skattemyndigheten och be om att få starta enskild näringsverksamhet, dvs ansöka om F-eller FA-skatt.
Dock måste du ju inte ha firma för att fotografera, du kan ju göra det som hobby upp till ca 10000 per år utan att de knusslar vad jag vet.

Ta kontakt med någon småföretagarförening eller ALMI där du bor o be om hjälp med en genomgång av dina planer innan du sätter igång.
Det är betydligt pyssligare o tristare än man tror att ha egen firma.
Om du inte redan har allt du behöver i utrustningsväg så får du ju räkna med en ganska rejäl investering och det ska ju betalaas av med inkomsterna från verksamheten.
Då är det tryggt att proffs har tittat på dina planer o gett goda råd.

Tack, men...

Tänkte väl mer om vad jag ska ta för priser och hur jag kan hitta kunder och sånt...
men som sagt allt är av intresse, även om svar som att jag ska fråga rsv kanske inte hjälper så mkt.

/Daniel.

Att hitta kunder är en helt annan femma. Det är bara att börja kämpa och se till att du har bra bilder att visa upp som referenser för nya kunder.

Även om du inte tänkt att fotografera "professionellt" i någon större skala kan det vara en stor fördel att bedriva verksamheten i bolagsform. Då kan du nämligen komma över utrustning m.m. till lägre priser (moms- och skattefritt) om du låter ditt bolag köpa utrustningen.

Jag har ett handelsbolag i vilket jag bedriver diverse verksamheter, bl.a. fotouppdrag,vid sidan av mitt ordinarie jobb. För något år sedan drog jag in ca. 50.000 till firman. Om jag tar ut det i lön måste jag betala sociala avgifter och inkomstskatt (50%) vilket innebär att jag skulle kunna plocka ut ca. 15.000 i lön.

Jag plockade ut en del i lön men jag köpte också en ny Leica M6 + norm objektiv för pengarna. När jag köper utrustning som behövs för verksamheten (i det här fallet kameran och objektivet) behöver jag dels inte skatta för intäkten och dels inte betala någon moms (men du måste naturligtvis lägga på moms på de uppdrag du fakturerar och redovisa denna till skattemyndigheten). Jag köpte kameran från Tyskland där den var billigare (betalde tysk moms som är lägre än den svenska). Totalt kostade utrustningen mig ca. 18.000. Betydligt billgare än de 32.000 jag skulle behöva ge som privatperson i Sverige, betalt med skattade pengar. Jag skulle allstå behöva tjäna 45.000 brutto i lön för att köpa kameran I Sverige som privatperson. Istället kunde jag ta oskattat ta 18.000 av de 50.000 jag tjänat och köpa kameran.

I sammanhaget är det väl viktigt att påpeka att man inte kan ta alla pengar man drar in för att köpa utrustning. Då kommer skattemyndigheten att reagera. Likaså om man bara har intäkt från en eller ett par uppdragsgivare.

Mvh

Fredrik Persson

Bra inlägg Fredrik som belyser fördelen. Men, visst borde det väl i princip vara rätt att bara ha EN kund. Det kan ju vara så att du tex bara produktfotograferar år en firma. Skulle verkligen RSV har ngt emot det? Eller är det så kinkiga, och isåfall varför?

Japp, de är kinkiga. I det fallet anser de att anställningsförhållande i praktiken gäller. Det kan till och med bli så att kundföretaget anses vara skyldigt att betala arbetsgivaravgifter har jag för mig.

Det är rätt som jimh säger. Men om verksamheten är helt nystartad och man inte rör sig med alltför stora belopp tror jag att skattemyndigheten har lite högre tolerans. Men visst bör man tänka på det här.

När man registrerar sin firma anger man inom vilket verksmhetsområde man avser att arbeta inom. Det kan vara en god idé att inte bara ange "fotografitjänster" el. dyl. Tänk efter om det det är inom något annat område du kan extraknäcka också. Då ökar du möjligheterna att få in fler kunder.

Som påpekats tidigare ska man inte vara rädd för pappersarbete om man startar eget bolag, men det kan vara värt besväret. Dels av ekonomiska skäl men också för att det finns en tillfredsställelse att ha sin egen "fotofirma".

Och glöm inte att skattemyndigheten och andra myndigheter oftast är mycket hjälpsamma när man har problem med pappersarbetet. De har sällan något emot att man ringer och frågar om saker och ting

Titta gärna på patentverkets hemsida för mer info om bolagsformer.

www.prv.se

FP

tar ut i lön, Fredrik?

Det finns väl ingen anledning att ta ut som lön. Kan du inte bara ta ut överskottet som en vinst i bokföringen? Då betalar du ju bara skatt för vinsten och den ligger ju inte på några 50% och då finns inga "sociala avgifter". Dessa är ju frivilliga och används om man ska leva på fotograferandet. Det "sociala" - sjukkassa,pension osv har du ju genom ditt vanliga jobb. Har jag fattat fel? I så fall har jag lurat skattmasen ! Större delen av dina intäkter borde du kunna täcka upp med materialkostnader, resekostnader, inventarieavskrivningar mm
Lycka till!!!

Nej, du har inte fatta fel, Tony. Din lösning är elegantare och säkert helt ok.

För min del var det en relativt liten summa jag tog ut i lön så skillnaden i rena pengar var inte stor.

Sedan hör det till saken att jag är jurist ( en del av tjänsterna jag gjorde var juridisk konsultation) och därför vill jag speca det jag tar lön som just lön. Därmed inte sagt att jag inte tycker att din lösning är ok. Bara en principsak.

mvh

Fredrik

Om man bara har en kund år efter år anser RSV att det de facto föreligger ett anställningsförhållande.

I en enskild firma är man tvungen att ta ut eventuell vinst som lön, dvs betala arbetsgivaravgift och vanlig inkomstskatt. Däremot kan du ju dra av investeringar och utlägg så att du minskar vinsten.

Detta brukar för min del resultera i desperat shopping i slutet av december.

Sen kan man ju fondera delar av vinsten, men i praktiken skjuter man bara skatten framför sig.

För aktiebolag är reglerna annorluda.

Ett tips om man ska starta eget är att hitta en bra och billig redovisningsbyrå som gör deklarationen. I många fall tjänar man på detta, eftersom de är duktiga att hitta saker man kan dra av som man själv inte tänkt på eller känner till.

Niclas - egenföretagare, dock ej innom foto

Ska du starta egen firma ska du absolut sätta dej ini vad som krävs när det gäller redovisning och bokföring, annars kan du åka på en rejäl smäll.
Ett bra tips ovan alltså, att ta hjälp av någon liten bokföringsfirma plus beställa papper från Skattemyndigheten och tex NUTEK eller ALMI.

med mera

Reglerna för enskild firma är inte de samma som för handelsbolag och komanditbolag (om detta fortfarande finns?)

Nu vet jag inte om allt stämmer till 100 % men det finns säkert andra varianter och folk som tänjer på gränser både lagmässigt kanske etiskt och moraliskt oxå

Men jag har för mig att i enskild firma får du i stort sett göra hur stora uttag, insättningar eller spara vinsten som eget kapital i firman och om du plockar ut vinsten så gör du det som ägare och inte som lön, vinstuttag beskattas lägre om nu det beskattas i huvud taget och med att du är ju ansvarig som enskild person och går företaget i kk så är det ju du och din privatekonomi som drabbas .

I AB så måste en viss del av vinsten skrivas in i eget kapital som reservfond och överkursfond, är du ensam ägare och inte sålt ut några aktier så kan du plocka ut vinsten som lön, vilket blir mindre skatter etc både för bolaget och som ägare än om du tar ut vinsten som den är och skulle du gå i kk så drabbar det dig inte alls förutom dina satsade 100 000 kr

Nu är jag inte insatt i alla detaljer utan mer som studerande i bokföring och arbetande med lev,-reskontra:)

Senast ändrad:
jimh skrev:
Japp, de är kinkiga. I det fallet anser de att anställningsförhållande i praktiken gäller. Det kan till och med bli så att kundföretaget anses vara skyldigt att betala arbetsgivaravgifter har jag för mig.

psis, då anser dom (Skattemyndigheten) att du har ett anställningsförhållande. Dom är dessutom "känsliga" på om du jobbat på företag innan du vart egen. Så en egen firma (enskild,hb,kb) med en uppdragsgivare och massa avdrag lär dom inte acceptera.

Uppgragsgivaren/beställaren blir nog bara jagad om du inte betalar dina skatter.

Som företagare är man skyldig att kolla (genom ex. F-Skattsedel) att den/dom man anlitar betalar sina skatter. Annars jagar dom beställaren.

-Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar