Annons

Starta eget!

Produkter
(logga in för att koppla)

DennisBarlund

Ny medlem
Har allvarliga funderingar på att starta eget och undrar lite om vad man bör tänka på?

Jag har tankar på att börja med att jobba mot andra företag. Finns det några klassiska nybörjarmissar att undvika?

Finns det några klassiska nybörjarmissar att undvika?
Ja, den vanligaste är att man först bestämmer sig för att "starta eget", sen försöker hitta kunder. Gör tvärtom. När du har kunder och en verksamhet kan du börja fundera på vilken ekonomisk form du ska använda -- fortsätta som A-skattande uppdragstagare/hobbyverksamhet, F-skatta som enskild firma eller bilda aktiebolag.

Tack för tipset Erland!

Jag har (pga tidigare lärdomar) redan tänkt på det. Presentera mig för företag och se om intresse finns. Du låter erfaren, har du några andra tips? Jag tänker mest på administrativa saker (tänk pappersarbete, avtal, etc).

Du låter erfaren, har du några andra tips? Jag tänker mest på administrativa saker (tänk pappersarbete, avtal, etc).
Nja, jag är visserligen företagare -- men måttligt framgångsrik.

Administrationen (bokföring, deklaration mm) är mer omfattande och komplicerad än man tror. Speciellt om man har AB. Men även om man bara kör enskild firma är det bra att ha en revisor. Arvodet är en kostnad som de flesta tjänar in flera gånger om.

Lär dig sälja. Lär dig enklare avtalsjuridik. Lär dig sälja. Låt nån som kan sköta bokföringen. Lär dig sälja.

Tack allihopa för bra tips!
Har ni några värdefulla tips vad gäller själva branschen foto. Finns det något speciellt man ska tänka på när man ska skriva ett avtal med kund. Vad kan de kräva av en? Vad kan jag kräva av dem?

Det första Du ska göra är att skapa en affärsplan där Du skriver ner i detalj hur Du hade tänkt få tillväga.
Skriv gärna en budget och en tidsplan så ser Du om Du verkligen kan tjäna pengar på detta.
Fundera i budgeten på "worst case" och "best case" så får Du kanske ett troligt utfall där i mellan.
ALMI har mycket bra mallar för sådant.
http://almi.se/?gclid=CL_9woa6waMCFQ-F3godPmQigA

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar