Annons

Starkt ljus skadat smartphone-kameralins?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anonym555

Medlem
Kanske är överdrivet paranoid nu, men har en ny Android-smartphone sedan igår och var klantig och råkade lägga den på ett bord där det hamnade något skit på linsen som var svår att få bort.

När jag rengjorde så lyste jag med en annan smartphone med starkt ljus från några centimeters håll hyffsat länge för att kunna se ordentligt. I efterhand så är jag lite orolig om jag skadat något även om jag inte kan jämföra eftersom jag inte hunnit använda den tillräckligt innan.

Hur märks det om det skulle vara något knas?

Tycker att ett rum inomhus ser ljusare ut/lyser upp mer i kameran än hur ljuset är i verkligheten som är mer lågmält, men det behöver förvisso kanske inte vara någon skada utan bara så kameran gör.

Tror du kan slappna av, en mobillampa lär inte ha skadat sensorn.

Även om det är starkt ljus? För det mänskliga ögat är det obehagligt att kolla rätt in i alla fall men vet ej hur känsligt det är hos kameran.

Går det ens att se om det är någon skada på t.ex. ett foto, om man ej har en bild från innan att jämföra med?

Senast ändrad:
Även om det är starkt ljus? För det mänskliga ögat är det obehagligt att kolla rätt in i alla fall men vet ej hur känsligt det är hos kameran

Hej !
Kan inte tänka mej att det kan bli skador av en liten lampa.

Kameror med optik utan lock som ligger på rygg under den
stora lampan* kan få skador. Typ brännhål på slutaren, brännskador på någon
plastbit mm. Finns några trådar om detta.

Detta borde även kunna hända mobiler, men har inte
hört något om detta, kanske någon vet ?

*Solen

//MW

Tackar för svaren. Jag har väl inte heller hört att något förstörts på detta vis.. Men är man paranoid så är man. ;) Hur märker man ens om något blivit skadat i kameran, på ett foto t.ex?

Om du inte ser nåt fel på bilderna du tar så kan man väl anta att kameran är hel?

Mja, samtidigt minns jag inte riktigt hur det såg ut innan eftersom jag använt den så lite ännu, så kan inte direkt jämföra.

Jag tycker bilder blir ljusare i telefonen än vad det ser ut i verkligheten även utan blixt, men mobilkameror kanske brukar göra just detta?

Mja, samtidigt minns jag inte riktigt hur det såg ut innan eftersom jag använt den så lite ännu, så kan inte direkt jämföra.

Jag tycker bilder blir ljusare i telefonen än vad det ser ut i verkligheten även utan blixt, men mobilkameror kanske brukar göra just detta?
”Ser ljusare ut” beror ju ofta på vilken styrka du har ställt in skärmen att visa. Dämpa skärmstyrkan så ser bilderna mörkare ut!

Om en liten diodlampa på en annan mobil skulle kunna skada din sensor så skulle det finnas varningstext som säger att den inte får användas utomhus i solljus. Jämför själv en solig dag hur stark din diod är jämfört med dagsljuset.

Skulle tippa på att alla kameror som har autoexponering beter sig så.

”Ser ljusare ut” beror ju ofta på vilken styrka du har ställt in skärmen att visa. Dämpa skärmstyrkan så ser bilderna mörkare ut!

Har alltid rätt låg ljusstyrka faktiskt, tycker ändå det ser ljusare ut i kameran jämfört verkligheten. :) Men kanske är autoexponeringen då!

Om en liten diodlampa på en annan mobil skulle kunna skada din sensor så skulle det finnas varningstext som säger att den inte får användas utomhus i solljus. Jämför själv en solig dag hur stark din diod är jämfört med dagsljuset.

Jo förvisso. Smartphonens ficklampa är ju dock rätt så skarp, man blir rätt rejält bländad av att kolla rätt in i den om man säger så.. Och då blev man lite orolig när jag ändå hade den riktad mot den andra smartphonens kameror från bara några centimeters avstånd under ett tag. :)

Förresten, hur mycket starkare är i så fall egentligen en stunds dagsljus för mobilkameran jämfört med om man riktade en mobils ficklampa rakt mot kameran från en centimeters avstånd under lika lång tid?

Nu vet jag inte vilka möjligheter din telefon har för att låta dig styra exponeringen.
Om du gör en sökning på "exponering 18 procent grått" kommer du hitta mycket information om varför bilden troligtvis ser för ljus ut.

Men lite förenklat:
I situationer med mycket ljus och/eller vid mätning mot ljusa ytor kommer kameran sänka exponeringen så bilden ser mörk ut och du behöver kompensera manuellt (+EV) för att bilden ska bli rätt exponerad.
Vid mörker och/eller mätning mot en mörkt yta kommer kameran istället öka exponeringen och bilden ser ljusare ut och du får kompensera med genom att sänka exponeringen (-EV) för att få en korrekt exponering.

Nästan alla telefoner jag har haft har det gått att exponera manuellt eller använda EV-kompensation vid behov.

"Starkt ljus skadat smartphone-kameralins?"
Nej, inte en chans. Kameran skall ju klara solljus en varm sommardag.

"råkade lägga den på ett bord där det hamnade något skit på linsen som var svår att få bort"
Här kan man ju bli orolig beroende på vad som hamnade på linsen och hur du tog bort skiten

"Tycker att ett rum inomhus ser ljusare ut/lyser upp mer i kameran än hur ljuset är i verkligheten "
Detta tyder på att linsen inte har tagit skada av vare sig starkt ljus eller skit på linsen. Kameran justerar ju exponeringen automatiskt och det är väl denna autmatik som gör att der ser ljusare ut.

Alltså. Koppla av och njut av din nya smartphone som inte har tagit någon skada enligt din beskrivning.

"råkade lägga den på ett bord där det hamnade något skit på linsen som var svår att få bort"
Här kan man ju bli orolig beroende på vad som hamnade på linsen och hur du tog bort skiten

"Tycker att ett rum inomhus ser ljusare ut/lyser upp mer i kameran än hur ljuset är i verkligheten "
Detta tyder på att linsen inte har tagit skada av vare sig starkt ljus eller skit på linsen. Kameran justerar ju exponeringen automatiskt och det är väl denna autmatik som gör att der ser ljusare ut.

Alltså. Koppla av och njut av din nya smartphone som inte har tagit någon skada enligt din beskrivning.
Bra sammanfattning av inläggen ovan!

Tror du kan slappna av, en mobillampa lär inte ha skadat sensorn.

Du måste upp i laser för att förstöra.

Hej !
Kan inte tänka mej att det kan bli skador av en liten lampa.

Kameror med optik utan lock som ligger på rygg under den
stora lampan* kan få skador. Typ brännhål på slutaren, brännskador på någon
plastbit mm. Finns några trådar om detta.

Detta borde även kunna hända mobiler, men har inte
hört något om detta, kanske någon vet ?

*Solen

//MW

Nu vet jag inte vilka möjligheter din telefon har för att låta dig styra exponeringen.
Om du gör en sökning på "exponering 18 procent grått" kommer du hitta mycket information om varför bilden troligtvis ser för ljus ut.

Men lite förenklat:
I situationer med mycket ljus och/eller vid mätning mot ljusa ytor kommer kameran sänka exponeringen så bilden ser mörk ut och du behöver kompensera manuellt (+EV) för att bilden ska bli rätt exponerad.
Vid mörker och/eller mätning mot en mörkt yta kommer kameran istället öka exponeringen och bilden ser ljusare ut och du får kompensera med genom att sänka exponeringen (-EV) för att få en korrekt exponering.

Nästan alla telefoner jag har haft har det gått att exponera manuellt eller använda EV-kompensation vid behov.

Beskriv gärna ljusstyrkan den utsattes för.

En får tacka för alla svaren man fick!

Jadu lite svårt att förklara men det är väl lika starkt sken som blixten när man fotar med blixt eller när man filmar med blixten på, är ju exakt samma lampa därbak under kameralinsen som används för både blixten och ficklampan på telen, och lika starkt ljus med som används för blixt som för "ficklampa" och det går inte att sänka det starka ljuset på den smartphonen.

Så verkligen inget svagt sken om man säger så.

Senast ändrad:
En får tacka för alla svaren man fick!

Jadu lite svårt att förklara men lika starkt som blixten när man fotar med blixt eller när man filmar med blixten på, är ju exakt samma lampa som används då och lika starkt ljus därbak under kameralinsen som används för blixt som används för "ficklampa", och det går inte att sänka det starka ljuset på den smartphonen.

Så verkligen inget svagt sken om man säger så.
Jag provade nu att lysa med dioden på min iPhone 12 PRO rätt in i min systemkamera. Precis framför frontlinsen. Max ljusstyrka inställd på dioden

I autoläge väljer kameran:
ISO 200
F/11
500/s

Jag provade nu att lysa med dioden på min iPhone 12 PRO rätt in i min systemkamera. Precis framför frontlinsen. Max ljusstyrka inställd på dioden

I autoläge väljer kameran:
ISO 200
F/11
500/s

Okej, inte tillräckligt duktig på kameror för att förstå vad det innebär, men en systemkamera lär ju tåla mycket mer än en billig budget smartphone-kamera som min. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar