Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Standardobjektiv till Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Persson84

Medlem
Hur "bra" är objektivet (DT18-70) som följer med kitet till Sony A100 som standard?

Efter att ha tagit bilder med det här objektivet och ett Konica Minolta AF75-300mm f/4.5-5.6 där det mindre objektivet ger sämre skärpa i bilderna än det större objektivet funderar jag över om det är handhavande fel eller om objektiven skiljer sig åt? Bilderna är tagna med samma inställningar på kameran och samma, så att säga, fysiska förutsättningar (avstånd får objektet etc.)

Senast ändrad:
Väldigt bra för att vara ett kitobjektiv.
Ljusår före Canons 18-55 och enligt Popular Photography tom. bättre än Nikons kända 18-70.
Mycket objektiv nästan gratis.

FILM) (Anddje skrev:
Väldigt bra för att vara ett kitobjektiv.
Ljusår före Canons 18-55 och enligt Popular Photography tom. bättre än Nikons kända 18-70.
Mycket objektiv nästan gratis.
Okej, tack Anders!

Har uppdaterat frågan lite. Har ni några mer tankar om det här? Vad kan vara fel? Varför blir bilderna oskarpa?

Det kan hända att du har fått ett dåligt ex.
Det är lite chansning, vissa (inkl. jag själv) har fått ett bra kitobjektiv, medans vissa verkar ha fått ett dåligt exemplar.

Okej, det konstiga är att just den här typen av bilder blir oskarpa medan andra bilder blir jättebra...

Vilket objektiv (18-70) rekommenderas?

Innan vi börjar gissa så vore ett par bildexempel bra, plus att du beskriver omständigheterna och dina egna kunskaper.

Gunnar D skrev:
Innan vi börjar gissa så vore ett par bildexempel bra, plus att du beskriver omständigheterna och dina egna kunskaper.

Givetvis ska ni få lite bildexempel så kanske det är lättare att förstå vad jag menar!

Jag har fotat en del men har nyligen införskaffat en ny digital systemkamera (min första digitala). Jag har tidigare, i ganska stor utsträckning, fotat hundar med en digital kompaktkamera.

När jag har tagit bilderna har jag försökt undvika skakningsoskärpa.

På den oskarpa bilden har jag låst fokus på hundens huvud och sen omkomponerat bilden. Som ni ser så blir bilden suddig (förstora hundens huvud så syns det tydligt).
http://www.martinpersson.se/foto/oskarp.jpg

De skarpa bilderna är tagna med samma obektiv på samma sätt, men givetvis har jag inte behövt omkomponera bilden eftersom hundens huvud är i centrum.
http://www.martinpersson.se/foto/skarp.jpg
http://www.martinpersson.se/foto/skarp1.jpg

Min fundering är alltså varför bilderna på "uppställda" hundar (oskarpa bilden) i större utsträckning ger en oskarp hund, medan andra bilder blir skarpa.

Vad är det som orsakar det här? Vad gör jag för fel? Vilken teknik ska jag använda för att få skarpa bilder även när hunden är uppställd?

Tacksam för svar, och gärna med en relativt enkel terminologi :)

Nu sitter jag vid en dâlig skärm men den första bilden ser ut att ha skärpan strax bakom hunden, men lider nog oxâ av skakningsoskärpa.
De skarpa bilderna verkar vara tagna under bättre ljusförhâllanden.
Kan du läsa ut EXIF och se slutartid och bländare?

Grundregler att börja med är ,
#Hâll dig pâ bländare 8-11 eller inom nâgot halvsteg därifrân.
#Om A100 fungerar som 7D & 5D sâ kan du lika gärna använda ISO200 istället för ISO100, använd det extra steget till att välja kortare slutartid.
#Använd AS/SSS.
#Använd motljusskyddet.
#Stativ är inte sâ dumt.
#Omfokusering ska normalt inte ge nâgon förändring av skärpeläget pâ detta korta avstând, men använd gärna en av fokuspunkterna vid sidan om centrum istället, det minimerar vinkel/avstândsfelet.

Eftersom objektivet klarar att ge dig skarpa resultat sâ stâr felet (som oftast) att finna hos knapptryckare.

Gunnar D skrev:
Nu sitter jag vid en dâlig skärm men den första bilden ser ut att ha skärpan strax bakom hunden, men lider nog oxâ av skakningsoskärpa.
De skarpa bilderna verkar vara tagna under bättre ljusförhâllanden.
Kan du läsa ut EXIF och se slutartid och bländare?

Grundregler att börja med är ,
#Hâll dig pâ bländare 8-11 eller inom nâgot halvsteg därifrân.
#Om A100 fungerar som 7D & 5D sâ kan du lika gärna använda ISO200 istället för ISO100, använd det extra steget till att välja kortare slutartid.
#Använd AS/SSS.
#Använd motljusskyddet.
#Stativ är inte sâ dumt.
#Omfokusering ska normalt inte ge nâgon förändring av skärpeläget pâ detta korta avstând, men använd gärna en av fokuspunkterna vid sidan om centrum istället, det minimerar vinkel/avstândsfelet.

Eftersom objektivet klarar att ge dig skarpa resultat sâ stâr felet (som oftast) att finna hos knapptryckare.

Tack för ett så snabbt svar Gunnar!

Jag håller på att lära mig och tolka all EXIF-info.

Här kommer några följdfrågor:

* Spelar det någon roll vilken mätmetod man väljer (flersegment/centrumvägd/spot) för den här typen av bilder (uppställda hundar)?

* Vilken inställning skulle rekommenderas för som relativ nybörjare, programläget, bländarprioritet eller något av scenvalslägena (portätt-läget)?

Tack för all hjälp och alla tips!

Persson84 skrev:
På den oskarpa bilden har jag låst fokus på hundens huvud och sen omkomponerat bilden. Som ni ser så blir bilden suddig (förstora hundens huvud så syns det tydligt).
Jag kan inte säga säkert att just det här är problemet i det fallet, men du bör vara medveten om att omkomponeringar med låst fokus kommer att ändra var fokus hamnar.

Om du står rakt ut från hundens mage så har hundens mage det närmaste avståndet till dig medan hundens huvud och svans har längre avstånd till dig. Om du alltså först riktar kameran mot hundens huvud, låser fokus i mitten av sökarbilden och sedan vrider kameran mot hundens mage så kommer fokus att ligga bakom hunden. Samma problem gäller porträttfotografi när du håller kameran i midjehöjd, låser fokus på ögonen och sedan vinklar ner kameran för att få med resten av kroppen.

En lösning på detta är att använda fokuspunkter för att slippa komponera om bilden. Tyvärr är dock en svaghet hos Sony A100an att alla fokuspunkter ligger på tok för centrerade för att passa för många vanliga kompositioner. Du kan annars hitta på andra sätt att kompensera för fenomenet när du fokuserar, och med ett så ljussvagt objektiv som kitzoomen borde det inte vara något större problem att få skärpa på ögonen även om du överkompenserar för fenomenet och fokuserar lite framför hunden istället för bakom eftersom skärpedjupet sträcker sig längre bakom fokuspunkten än framför.

Senast ändrad:
wsaar skrev:
Du kan annars hitta på andra sätt att kompensera för fenomenet när du fokuserar, och med ett så ljussvagt objektiv som kitzoomen borde det inte vara något större problem att få skärpa på ögonen även om du överkompenserar för fenomenet och fokuserar lite framför hunden istället för bakom eftersom skärpedjupet sträcker sig längre bakom fokuspunkten än framför.

Tack för svaret!

jag förstår det mesta du skriver, men tror du att du skulle kunna förklara lite mer hur du menar med den ovanstående texten och kanske ge ett konkret tips på hur jag ska göra?

Ursäkta att jag är så frågvis! :)
Men om man inte frågar så får man inte lära sig nåt....

Här är en länk som förklarar mer:
http://www.visual-vacations.com/Photography/focus-recompose_sucks.htm

Din första bild skulle kanske blivit skarpare om du fokuserat på hundens kropp och inte komponerat om bilden, eftersom hundens ögon verkar ligga ungefär lika långt från kamerans skärpeplan som kroppen. Även om fokus skulle hamnat lite framför ögonen är risken stor att resultatet skulle blivit bättre än än när fokus hamnar bakom eftersom skärpedjupet sträcker sig ungefär dubbelt så långt bakom som framför fokusavståndet.

wsaar skrev:
Här är en länk som förklarar mer:
http://www.visual-vacations.com/Photography/focus-recompose_sucks.htm

Din första bild skulle kanske blivit skarpare om du fokuserat på hundens kropp och inte komponerat om bilden, eftersom hundens ögon verkar ligga ungefär lika långt från kamerans skärpeplan som kroppen. Även om fokus skulle hamnat lite framför ögonen är risken stor att resultatet skulle blivit bättre än än när fokus hamnar bakom eftersom skärpedjupet sträcker sig ungefär dubbelt så långt bakom som framför fokusavståndet.

Tack för ännu ett svar!

Problemet som jag upptäckt när jag testat mig fram är att då jag ofta fotograferar ljusa hundar så är det svårt för kameran att hitta fokus när jag fokuserar på hundens mage?
Hur kommmer jag runt det här problemet?

Persson84 skrev:
Tack för ett så snabbt svar Gunnar!

Jag håller på att lära mig och tolka all EXIF-info.

Här kommer några följdfrågor:

* Spelar det någon roll vilken mätmetod man väljer (flersegment/centrumvägd/spot) för den här typen av bilder (uppställda hundar)?

* Vilken inställning skulle rekommenderas för som relativ nybörjare, programläget, bländarprioritet eller något av scenvalslägena (portätt-läget)?

Tack för all hjälp och alla tips!

De mätmetoder du nämner är för ljusmätningen, de har ingen funktion för skärpeinställningen.
Generellt sâ ger flersegment bättre exponering om man inte vet till 110% vad man gör.

I ditt fall skulle jag föreslâ följande inställningar.
Ljusmätning, flersegment.
Autofocus, lât kameran föreslâ mätpunkt och bedöm om du vill använda den (lyser rött)
Programratt-val.Bländarprioritet med bländare 8-11. Men hâll koll pâ vilken slutartid du fâr.
ISO- ISO 200.
Bildkvalitet, givetvis max och RAW+jpg

Lâst focus och omkomponering funkar pâ kort avstând och kort brännvidd om du har bländat ner lite.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto