Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Standardobjektiv till eos 350?

Produkter
(logga in för att koppla)

pitemicke

Medlem
Jag har en ny canon eos 350d i min ägo och har alldeles nyss skaffat nya Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM (som jag är jättenöjd med).

Objektivet som följde med kameran är ju omtalat som lite halvtaskigt. Jag har hört att man vanligtvis byter ut det, men vilket objektiv rekommenderar ni i mellanklassen?
 
Klarar du dig utan vidvinkel så skulle jag rekomendera Tamron 28-75/2,8, riktigt skarp o ljusstarkt och finns begagnat för c.a 2 500 :-.
Annars är Sigma 17-70/2,8-4,5 ett ganska bra alternativ som kostar c.a 3 200:- nytt.
Vill du gå upp ytterligare ett steg i pris så finns ju Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM för c.a 6 000:- och ännu högre upp i pris Canon EF 17-40/4L USM för c.a 8 000:-.

Behöver du inte så lång zoom så finns det Sigma EX 18-50/2,8 för c.a 4 500:-, Tamron SP AF 17-50/2,8 för c.a 4 000:-.

Skulle du kunna tänka dig o ha 2 objektiv istället för 1 så är kombon Tokina AF 19-35/3,5-4,5 + Canon 50/1,8 för sammanlagt c.a 3 000:- ett alternativ.

Utav dessa så hade jag själv valt Tamron 28-75/2,8 eller nån av 18-50 zoomarna.
 
Jag stod själv inför samma frågeställning när jag köpte min 350. Jag valde en utan kitobjektiv och gick istället på en vidvinkel - Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM och en fast Canon EF 50mm f/1.4 USM.

På senare tid har jag kompletterat med en telezoom och funderar nu på om jag skall göra något åt glappet i normalområdet. I så fall byter jag min 50mm mot ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM då jag verkligen kommit att uppskatta ljusstyrkan och IS hos denna lins.


Jag sysslar helst med landskapsfotografering och har alltså mest nytta av min 10-22, men som alltid så gäller det att känna till sina behov innan man bestämmer sig. Så bläddra du runt i detta forum, det finns mängder med frågeställningar som tar upp just denna fråga.


Var det förresten mellanklass beträffande pris eller brännvidd du frågade efter?

Good luck!
 
Tack för era svar. Jag tänkte på priset. Telezoomen jag köpte kostade 6000 och borde väl vara att betrakta som något i mellanklassen. Vet inte om jag kanske borde lägga slantarna på en vettig blixt istället. Ska bläddra i forumet och se över alla förslag. Finns det någon butik i sverige med stort utbud av gluggar, där man kan testa sig fram? Det blir lite "grisen i säcken"-syndrom över detta köp... :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.