ANNONS
Annons

Standard för trådulösare på digitala systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

KVICK

Aktiv medlem
Hej!

Jag skall bygga ett interface så att jag från en PC kan styra ett flertal digitala systemkameror, företrädesvis av fabrikatet Canon. Det behöver inte vara trådlöst och det är enbart slutaren jag behöver hantera. Är det fortfarande slutning av 2 ledare som gäller? Ser det likadant ut för t.ex Eos 400D eller Eos 1D, samma kontktdon osv. Finns det något annat att tänka på. Jag skall även styra ett antal studieblixtar utlöser man även dessa genom slutning av 2 ledare. Från PC:en skall man kunna programmera olika sekvenser av hur blixtar och kameror skall utlösas. Det kanske finns något färdigt?

Tacksam för alla tips.

/Göran

Canon har olika kontakter på de enklare o de dyrare.

Det är tre kablar, en fixar autofokus (halvvägstryck) o en tar bilden på 1 husen, vet ej på de mindre.

Studioblixtar e slutning, obs att vissa har + till jord och spänningen varierar från 5 till flera 100 volt på riktigt gamla blixtar.

Roine

KVICK skrev:
Hej!

Jag skall bygga ett interface så att jag från en PC kan styra ett flertal digitala systemkameror, företrädesvis av fabrikatet Canon. Det behöver inte vara trådlöst och det är enbart slutaren jag behöver hantera. Är det fortfarande slutning av 2 ledare som gäller? Ser det likadant ut för t.ex Eos 400D eller Eos 1D, samma kontktdon osv. Finns det något annat att tänka på. Jag skall även styra ett antal studieblixtar utlöser man även dessa genom slutning av 2 ledare. Från PC:en skall man kunna programmera olika sekvenser av hur blixtar och kameror skall utlösas. Det kanske finns något färdigt?

Tacksam för alla tips.

/Göran

Intressant! Roine har redan gett ett bra svar, så jag tänkte bara inflika med en nyfiken fråga :)

Vad för applikation är det tänkt för? :)

Personligen skulle jag vilja ha en SDK för USB-anslutningen. Jag vill kunna skriva ett program som även kan styra slutartiden.

roinek skrev:
Hej
Om ni kollar www.breezesys.com har han gjort detta via USB till Canon.
Som jag fattat det finns stöd i Canons API, det får man gratis från Canon efter ansökan.

Roine

Toppen! Då ska jag ansöka för att få Canons API. Det jag vill göra kan man inte göra med breeze-programmet.

Tack för tips och länk det kanske kan ge några ideer. Tyvärr kan jag inte avslöja användningsområdet.

/Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar