Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Standard bjektiv till 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thid

Aktiv medlem
Hej allihopa!
Jag är i begrepp att köpa en vettig glugg till min 10D.
Jag har tidigare kört med en Canons 28-90 DC som jag fick med en analog 300 för ett par år sedan.

Vad ska jag köpa?
Jag skulle vilja ha två sorters objektiv:
Ett skarpt "allt-i-allo"-objektiv.
Samt ett vettigt 400mm objektiv.

Tacksam för svar, jag har både Googlat och sökt här, men skulle vilja ha lite feedback från mina medmänniskor...

Personligen gillar jag omfånget 28-90, så jag uppgraderade bara min DC glugg till ett 28-105 USM vilket jag tycker är bra för sitt pris. SKulle kunna tänka mig ett 28-135 IS USM om man vill lägga ut lite extra. Sen är ju aldrig L-gluggar otrevliga i sig, bara mot plånboken :)

Håller med justus, 17-40mm är ett bra objektiv att ha till sin 10D.
Tamron 28-75/2,8 e ett bra objektiv att ha som "mellanobjektiv".
Fast istället för 300/4 som iof e jävligt skarpt skulle jag nog föreslå 70-200/2,8 is med en 1,4x eller 2x konverter.

Beror lite på din budget...
Jag kör med tamron 28-75 och ett sigma 50-500 till min 10D. Állt jag behöver för tillfället och dessutom med helt ok kvalitet.

Vill man ha IS på telezoomen kan man ju ta ett canon ef 100-400 is som säkert är ett superobjektiv.

Har ett par polare som har 19-35 gluggar från cosina/soligor/tokina. Dessa verkar helt ok för priset.

Stefan

Jag tycker det är synd att snåla på kvalittén på objektiv när man har en 10D. Själv köpte jag 300D för att jag insåg att om jag skulle ha lite schysta objektiv så skulle jag behöva de extra tusenlapparna till det. Det finns ju ingen anledning att köpa en 10D om man ändå inte tänker köpa objektiv för att kunna använda kameran fullt ut. Givetvis ska man göra en avvägning med pris kontra kvalitté men på begagnatmarknaden kan man hitta fina och bra objektiv för en relativt låg penning.

Thid skrev:
Hej allihopa!
Jag är i begrepp att köpa en vettig glugg till min 10D.
Jag har tidigare kört med en Canons 28-90 DC som jag fick med en analog 300 för ett par år sedan.

Vad ska jag köpa?
Jag skulle vilja ha två sorters objektiv:
Ett skarpt "allt-i-allo"-objektiv.
Samt ett vettigt 400mm objektiv.

Tacksam för svar, jag har både Googlat och sökt här, men skulle vilja ha lite feedback från mina medmänniskor...

Vad är din budget då, ungefär?

Jag kör ett EF 24-85/3.5-4.5 till min 10D och det får ett rätt allround omfång, även om vidvinkelsidan inte riktigt räcker. Tyvärr är detta objektivet inte så skarpt, i alla fall in när man jämför med proffsgluggar som gamla 80-200/2.8L (som jag har) och EF 300/4, 28-70/2.8 och liknande. Just att jämföra skärpa blir lite av en "ovana" när man kör digitalt. Det är ju så enkelt att blåsa upp bilden på skärmen och efter ett tag ser man, och irriterer sig på, avsaknad av riktigt fin skärpa direkt när man tittar på en bild.

Så, 17-40/4 är nog ett bra alternativ om du känner att du behöver någorlunda bra vidvinkel (motsvarar 27-64). 24-70/2.8 lär också vara kanon om du kan undvara vidvinkelbiten, men det kostar ju också en del.

Mitt EF 300/4 är kanonskarpt och även med EF1.4x håller det bra skärpa och är hyfsat snabbt (motsvarar 480 resp 672mm på 10D). Begagnade 300/4 ser man då och då från ca 7000:-

Re: Re: Standard bjektiv till 10D?

MaxZ skrev:
Vad är din budget då, ungefär?
Tja, för det "lilla" objektivet kanske 4500,- och 6-9000 för det stora.
Men å andra sidan får det gärna vara billigare, men å andra sidan är jag inte helt omöjlig att lägga till några kronor extra på priserna ovan om kvaliten gör det motiverat.
Tänkte slita ut min 10D denna sommar och det är väl dumt att snåla med obkektiven då jag har några analoga EOS också...
Eventuellt är vi två som går ihop med 400mm-objektivet och då dubblar vi budgeten och köper ett riktigt bra istället.

Ps. Tack för alla svar!
Någon som har länkar/priser/specar?

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Standard bjektiv till 10D?

Thid skrev:
Tja, för det "lilla" objektivet kanske 4500,- och 6-9000 för det stora.
Men å andra sidan får det gärna vara billigare, men å andra sidan är jag inte helt omöjlig att lägga till några kronor extra på priserna ovan om kvaliten gör det motiverat.
Tänkte slita ut min 10D denna sommar och det är väl dumt att snåla med obkektiven då jag har några analoga EOS också...
Eventuellt är vi två som går ihop med 400mm-objektivet och då dubblar vi budgeten och köper ett riktigt bra istället.

Ps. Tack för alla svar!
Någon som har länkar/priser/specar?

En beg. 17-40 går att hitta för 5000 (eller hur, Kim?... ;)). Annars finns många beg. 28-135 IS för strax under 4000 (kolla mina kort från Indien i portfolion, de är tagna med en sån).

En beg. 70-200 f4 + en 1.4 converter borde du också få plats med i din budget. På din 10D motsvarar det 157-448mm f5.6. Helt okej kombination, eller? :)

/Max.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar