Annons

Stallarholmens tegelbruk

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Är det någon som känner till det gamla tegelbruket i Stallarholmen, strax utanför Strängnäs? Tror det heter Husby tegelbruk egentligen kanske.

Av de få bilder jag sett verkar det ha varit ett stort och fint bruk en gång i tiden. Finns det kvar? Används det? Fotomöjligheter? Kan man komma in i det?

Tips emottages.

Jag tror att det är fullt av olika företag där.

Ring
Strängnäs Turistbyrå
Adress:
Västerviken
645 30 STRÄNGNÄS
Telefon: 0152-296 99
Fax: 0152-296 95

Dom kan kanske hjälpa dig med mer info..

Stallarholmen. Det gamla tegelbruket vid Husby finns där, men har ny verksamhet.Såg bl.a ut som Åkeri, men vissa delar står kanske tomma. Vid vattnet ligger en halvsjunken båt.

Ska även ha legat/ligger ett tegelbrukbruk vid Sundby, (fastlandssidan) men har en vag aning av att det rivits och villor byggts/byggs på området, vi hittade i alla fall inte det bruket när vi letade i vintras... :-(

/B

Halvsjunken båt låter ju spännande :)

Husby och Sundby har jag hört talas om båda två och trodde det var olika namn för Stallarholmens bruk. Men det kanske finns/fanns två?

Ska nog ta en tur dit någon dag snart.

erro.se skrev:
Halvsjunken båt låter ju spännande :)

Husby och Sundby har jag hört talas om båda två och trodde det var olika namn för Stallarholmens bruk. Men det kanske finns/fanns två?

Ska nog ta en tur dit någon dag snart.

Kan ha fel, men gissar på att det funnits minst två tegelbruk där, att Husby var ett större och Sundby ett mindre.Kanske någon annan här som kan bringa klarhet i det hela?

Fartyget/båten i vintras på bilden.

/B

Bilagor

• skepp.jpg
    skepp.jpg
    33.5 KB · Visningar: 885
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar