Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stackars Patrick...

Produkter
(logga in för att koppla)
...Fotografen överrumplades av attacken men lyckades rädda sin kamera från större skador, trots att pappan fått tag i hans ena finger och bröt det bakåt...”.

En fotografs prioritering...
 
"Pojkens mor kom också till polishuset och ville bland annat göra en anmälan mot fotografen men det fick vänta till efter midnatt."

Går det att polisanmäla en fotograf som tar kort i en sådan situation? Eller rättare sagt, vad har fotografen gjort som varit brottsligt?
 
afroqvack skrev:
Går det att polisanmäla en fotograf som tar kort i en sådan situation? Eller rättare sagt, vad har fotografen gjort som varit brottsligt?

Inte för att han fotograferar.
Men hon kanske tyckte att Patrik var för pigg på at försvara sig, han kanske knuffade till mannen eller något sådant.

Hon har ju naturligtvis rätt att bege sig till polisen för att göra en anmälan mot Patriks fotograferande. Men det finns ingen grund för det, Patrik (och vem som helst) har rätt att fotografera när polisen griper någon.
 
Sedan kan man ju alltid fundera på om han, fotografen alltså, gjorde polisens jobb lättare.

De verkade redan ha fullt upp med att gripa de här fyra odågorna samt hålla koll på ett par hysteriska föräldrar. Då trissar den här fotografen upp situationen ytterligare så ett antal poliser måste till för rädda honom varvid en av ligisterna närapå smiter.
 
tormig skrev:
Sedan kan man ju alltid fundera på om han, fotografen alltså, gjorde polisens jobb lättare...
Intressant fråga.
Patrik och Polisen har i alla fall ett gott samarbete. De möts ofta i mörkret när ett brott har begåtts.

Brandkåren var däremot inte glad över P för några år sedan då han anmälde dem för försumlighet vid en utryckning. Då var det slut med tipsen från dem.

Två saker jag gillar med Patrik;
han levererar alltid bilder när något sker och han tvekar inte att ta skit när han tycker något är fel.

Vad jag minns av honom.
 
tormig skrev:
Sedan kan man ju alltid fundera på om han, fotografen alltså, gjorde polisens jobb lättare.

Patriks jobb är ju att dokumentera vardagen genom sin kamera. Att det sedan finns personer som spårar ur är ju en annan sak. Hade pappan behållt lugnet (och kanske uppfostrat sina barn bättre), så hade ju situationen aldrig uppstått, eller hur?
 
Jag ifrågasätter inte alls hans rätt att fotografera. Men eftersom hans närvaro faktiskt tycks ha påverkat händelseförloppet kan man i alla fall ställa sig frågan hur han skötte sitt jobb.

Anta att det den ena förövaren lyckades smita och att det handlade om ett knivdåd istf en väskryckning då kan man ju tycka att hans insats var mindre lyckad.

Å andra sida kanske polisen hade prioriterat annorlunde då och låtit fotagrafen klara sig själv och koncentrerat sig på knivmannen ...
 
På behörigt avstånd, av bilden att dömma. Naturligtvis har han påverkat händelseförloppet (precis som pappan).
 
tormig skrev:
Jag ifrågasätter inte alls hans rätt att fotografera. Men eftersom hans närvaro faktiskt tycks ha påverkat händelseförloppet kan man i alla fall ställa sig frågan hur han skötte sitt jobb.

Anta att det den ena förövaren lyckades smita och att det handlade om ett knivdåd istf en väskryckning då kan man ju tycka att hans insats var mindre lyckad.

Å andra sida kanske polisen hade prioriterat annorlunde då och låtit fotagrafen klara sig själv och koncentrerat sig på knivmannen ...

Hans jobb är att ta bilder. Jag tycker knappast att man kan ifrågasätta hur han skötte sitt jobb, bara för att han blev angripen av en rasande pappa. Om han inte hade tagit nån bild, hade han inte skött sitt jobb...

Så ser i alla fall jag på saken.
 
på patrik's hemsida kan man läsa detta
///////////////////////////////////////////////
Fyra yngre pojkar greps vid 19.40-tiden i kväll på Scheelegatan misstänkta för försök till väskryckning. I samband med att ynglingarna skulle transporteras i väg med polisbilarna kom jag till platsen och tog bilder. Pappan i familjen slog då mot mig samtidigt som han försökte slita kameran ur mina händer. I samband med detta fick jag skador på höger hand. Efter bara några sekunder ingrep flertalet poliser och mannen hamnade till slut på marken med minst två poliser över sig. Kvinnan stod och skrek att poliserna misshandlade hennes son och man. Senare när det hela lugnat sig lite ville mannen anmäla poliserna för misshandel. Då hade han tydligen redan glömt hur det hela började...

/////////////////////////////////////////////////

Av det jag kan se på bilderna så var där 7 poliser på plats. så jag tror nog polisen hade koll på läget.
 
Senast ändrad:
Visst gjorde han sitt jobb.

Dock är det väl moraliskt tveksamt om "jobbet" är rätt i det här fallet, det kunde mycket väl lett till att en av de skyldiga undkommit som påpekats ovan. Att sådana här bilder är provocerande för de kringvarande kan väl knappast vara en nyhet för Patrick, det är väl därför som han inte polisanmält pappan.
 
tormig skrev:
Jag ifrågasätter inte alls hans rätt att fotografera. Men eftersom hans närvaro faktiskt tycks ha påverkat händelseförloppet kan man i alla fall ställa sig frågan hur han skötte sitt jobb.

Anta att det den ena förövaren lyckades smita och att det handlade om ett knivdåd istf en väskryckning då kan man ju tycka att hans insats var mindre lyckad.

Å andra sida kanske polisen hade prioriterat annorlunde då och låtit fotagrafen klara sig själv och koncentrerat sig på knivmannen ...

Om man antar att förövaren inte bara lyckats smita utan också fritagit dom andra förövarna samt pappan, hade fotografens insats varit rena rama katastrofen;)

Mvh/Jan
 
Man kan ju inte låta bli och undra om dessa föräldrar till kriminella ungdomar har någon som helst skam i kroppen, och snacka om att ha missriktade aggressioner när man attackerar en fotograf som gör sitt jobb!!
Robert! Vad är adressen till Patriks hemsida?
 
Killen sover aldrig. Bilder från hela dygnet... inte ett jobb jag skulle vilja ha. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.