Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stabil och pålitlig hårddisk?

Produkter
(logga in för att koppla)
Här kan du läsa mer, gammal artikel (gäller gamla diskar)
http://www.silentpcreview.com/article786-page2.html

Där kan man läsa följande.

Silent PC Review sa:
The reality is revealed by a sentence that Western Digital added to the description of IntelliPower: "For each GreenPower™ drive model, WD may use a different, invariable RPM." In other words, Western Digital reserves the right to release both 5,400 RPM and 7,200 RPM drives under the Green Power name — without telling you which are which.

We were able to confirm that our 750 GB Green Power had a spindle speed of 5,400 RPM by analyzing its sound spectrum.

samt

Silent PC Review sa:
It's possible that other Green Power models use a higher spindle speed — but we doubt it.

och

Silent PC Review sa:
It's possible Western Digital intends to release a 7,200 RPM version at some point in the future.

Det här stämmer med vad jag har läst tidigare om WD Caviar Green, nämligen att de inte har variabel rotationshastighet.

Jag har jobbat som datortekniker de senaste 14 åren och tycker det är väldigt sällan diskar går sönder nu för tiden, även om vissa modeller blir lite misslyckade. Ett relativt bra sätt att skydda sig mot barnsjukdommar är att köpa diskar som ger mest lagring per krona, då är det oftast modeller/tekniker som hunnit mogna lite.

Generellt pajar datorhårdvara antingen inom någon månad eller efter 2-3 år, om den pajar alls.

Två speglade diskar är den lösning jag kör själv (RAID 1), givetvis med backup även till USB-disk (en lagras på annan ort utifall det brinner).

Det florerade en del synnerligen elaka virus ett tag som raderade jpg-filer från det smittade systemet, att ha en backup som inte alltid är inkopplad till datorn är alltså en god idé. Även utifall det åskar...

Anandtech som brukar ha bra koll på saker och ting skriver följande.

Jag tror att Anadtech har drabbats av samma missförstånd som många andra, beroende på att Western Digital uttryckte sig så luddigt i den tidiga reklamen för Caviar Green.

Hittar du någonting från WD som stödjer tesen att diskarna kan variera varvtalet? Jag har letat, men inte hittat något.

Jag tror att Anadtech har drabbats av samma missförstånd som många andra, beroende på att Western Digital uttryckte sig så luddigt i den tidiga reklamen för Caviar Green.

Hittar du någonting från WD som stödjer tesen att diskarna kan variera varvtalet? Jag har letat, men inte hittat något.

Jag hittar inget mer från WD än citatet i mitt första svar till dig i denna tråden.

/Karl

När disken inte används så snurrar den i 5400 och 7200 när den används verkar det vara i dom nya.

Undrar om det verkligen går åt mer energi att hålla disken i 7 200 rpm mot 5 400? Skillnaden, den finns säkert, torde vara högst minimal (kanske inte i procent, men i praktiken). Dessutom ska en styrelektronik övervaka när disken ska varva upp?

Jag är skeptisk till konceptet (om det nu finns), men det säljer säkert att kalla något för green med lite luddiga hänvisningar om energibesparingar.

Givetvis är SSDer i en helt annan klass, läshuvudet flyttas dock lika snabbt på en 5400rpm-disk som på en 7200rpm-disk.

Njaeee... det skulle jag inte vilja säga att de gör, av två anledningar.

1. Högre rotationshastighet innebär en kraftigare luftkudde på vilket huvudet vilar. Detta gör att man kan flytta huvudena snabbare.

2. (Och mer väsentligt) de flesta tillverkare väljer att avsiktligt öka sökhastighetern i "långsamma" diskar för att segmentera produkterna.

Undrar om det verkligen går åt mer energi att hålla disken i 7 200 rpm mot 5 400? Skillnaden, den finns säkert, torde vara högst minimal (kanske inte i procent, men i praktiken). Dessutom ska en styrelektronik övervaka när disken ska varva upp?

Jag är skeptisk till konceptet (om det nu finns), men det säljer säkert att kalla något för green med lite luddiga hänvisningar om energibesparingar.

Ja, det går åt mer energi. Luftmotståndet med kvadraten av hastigheten.

ja,det finns gott om diskar med variabel hastighet. Man får ju inte glömma att de är svalare också.

Njaeee... det skulle jag inte vilja säga att de gör, av två anledningar.

1. Högre rotationshastighet innebär en kraftigare luftkudde på vilket huvudet vilar. Detta gör att man kan flytta huvudena snabbare.

2. (Och mer väsentligt) de flesta tillverkare väljer att avsiktligt öka sökhastighetern i "långsamma" diskar för att segmentera produkterna.

1, måste ha ytterst marginell praktisk betydelse.

2. så kan det säkert vara.

/Karl

OK, så vad slutade alltihop i? ;-) Servermodeller känns kanske lite overkill när jag har flera externa backuper. En WD med eller utan Green får det kanske bli :)

OK, så vad slutade alltihop i? ;-) Servermodeller känns kanske lite overkill när jag har flera externa backuper. En WD med eller utan Green får det kanske bli :)

Skaffa 2st om du har råd och kör dom i RAID1. Då är risken minimal att du skall förlora data under normala omständighter (onormala = brand, inbrott, översvämning etc).

/Karl

Även om jag backar upp till extern disk så fort jag laddad över viktiga bilder eller gjort redigeringar? Blir typ en gång i veckan. Jobbar ju inte så aktivt med foto just nu.

Även om jag backar upp till extern disk så fort jag laddad över viktiga bilder eller gjort redigeringar? Blir typ en gång i veckan. Jobbar ju inte så aktivt med foto just nu.

Ja, backup har man för att rädda extraordinära situationer. Det är guld värt att slippa behöva läsa tillbaka en backup och har du RAID1 kan du om än lite mer riskfylt jobba på som vanligt även om en disk går sönder.
Tycker du dock att en dags stillastående inte gör något (vilket det oftast tar att hitta en ny disk och att återställa backupen till den) så kan du köra med en.

/Karl

Ha ha, för mig är det OK med en veckas stillastående ;-)
Jag jobbar som sagt inte aktivt med foto för tillfället så jag har inga deadlines som kan krisa. En vecka är helt lugnt och då hinner jag beställa en ny disk också om olyckan är framme.

Ha ha, för mig är det OK med en veckas stillastående ;-)
Jag jobbar som sagt inte aktivt med foto för tillfället så jag har inga deadlines som kan krisa. En vecka är helt lugnt och då hinner jag beställa en ny disk också om olyckan är framme.

Då kan du köpa vilken disk som helst, dom är alla ok.

/Karl

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto