Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ST E2 och action

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Någon som har testat ST-E2 på kameran med en 580EXII och en 430EXII? Fungerar det bra till actionfoto? Finns det stativfäste till blixtarna? Hur lång är räckvidden ungefär i praktiken?

Stativfästen finns inte på själva blixtarna. Men det finns många blixthållare på marknaden som man kan fästa på ett stativ. Jag har metallfästen från Hama som fungerar utmärkt.

Räckvidden inomhus är upp till 15 meter, men i solljus ute kan det bli problem. Utomhus bör inget skymma IR-sändare och mottagare, men stark sol kan helt släcka ut IR-ljuset.

Det är säkrare att använda radiosändare eller sladd utomhus. Elinchrom har universalsändare som är prisvärda.

Synksladdar är hur billiga som helst om man inte ska ha TTL-styrning, och det behövs ju inte om man ställer upp blixtarna med stativ. Då är ju avståndet konstant.

Stativfästen finns inte på själva blixtarna. Men det finns många blixthållare på marknaden som man kan fästa på ett stativ. Jag har metallfästen från Hama som fungerar utmärkt.

Original "stöden" som levereras med blixtarna har stativ gänga. Dom är visserligen gjorda i plast men torde duga ändå.

Även om blixten står på stativ behöver man ju inte själv göra det, när man fotograferar, och även av den anledningen är trådlöst bra.

Min erfarenhet är också att inomhus fungerar ljusstyrningen nästan alltid bra, men utomhus bara under vissa förutsättningar. Vid något tillfälle, när solen sken för bra för att det skulle gå, tejpade jag på en hopvikt "mösskärm" över fjärrstyrningsmottagaren på blixten. Det räckte för att den skulle kunna se signalerna, utan att solen bländade för elakt. Men det är ju lösningar som man kan tänka sig om man bara gör detta någon enstaka gång, och då inte ska leva på det hela.

Ska kanske tillägga att jag inte har provat ST-E2, utan använt 580 EX II eller den inbyggda styrningen i 7D som master-blixt.

Jag äger en ST-E2 och en 430 EX II. Jag kan hålla med tidigare talare. Den är bäst inomhus och där väldigt smidig när man inte har tid att justera ljuset. Ute är det svårare.

Det finns som sagt dyra märkesprylar som kör TTL över radio. Det finns även radiopoppers som gör om IR till radio och sedan tillbaka. Dessa är dyra.
Det finns även sedan en tid tillbaka billigare alternativ. Jag har inte hunnit testa själv men det finns en del som du söker på nätet och ebay.

PIXEL TR-332 Flash Wireless Trigger
RF602 RF-602

tack så mycket för hjälpen. Jag har tänkt använda den ute i dåligt/inget ljus..
Kan någon läna till ett stativfäste? kan inte hitta något..

Så att ingen missar det: Det går utmärkt att utlösa blixtar med billiga synkablar för någon hundring. Canon har bara pc-kontakter på 580-blixtarna, men det finns billiga adaptrar från Hama. Många köper gamla Nikonblixtar som SB-24 som man kan ställa väldigt exakt manuellt och som har pc-kontakt.

Stativfästet till en Canonblixt som 430 EX eller 580 EX II (exempelvis) är samma sak som den lilla söta foten som man kan ställa blixtarna på, när man inte använder dem direkt på kameran. Vänd på foten och du hittar stativgängan undertill.

Visst kan man använda en enkel kabel. Man får gå till varje blixt och ställa in styrkan på den, men i de fall det inte är något hinder är kabeln den billigaste metoden, undantaget för kameror som 7D, där fjärrblixtstyrningen ingår i kamerans pris.

Visst kan man använda en enkel kabel. Man får gå till varje blixt och ställa in styrkan på den, men i de fall det inte är något hinder är kabeln den billigaste metoden, undantaget för kameror som 7D, där fjärrblixtstyrningen ingår i kamerans pris.

Det är ju samma sak för de flesta radiosändare. Mig veterligen är det bara Pocket Wizard som har radiostyrning via TTL.

Min erfarenhet av actionfoto är att jag helst kör allt manuellt. Ska man ändå ställa upp blixtar på stativ är ju avståndet till motivet konstant och då blir det exaktast med manuell blixtstyrka och manuell exponering.

Ja, fast även om man kör manuellt kan man ställa in blixtstyrkan via fjärrstyrning med exempelvis en 580 EX II eller 7D som master. Detta för upp till tre blixtgrupper. Det är väl det som är skillnaden. Fast det kräver ju då att man når fram med styrsignalerna, förstås.

Ja, fast även om man kör manuellt kan man ställa in blixtstyrkan via fjärrstyrning med exempelvis en 580 EX II eller 7D som master. Detta för upp till tre blixtgrupper. Det är väl det som är skillnaden. Fast det kräver ju då att man når fram med styrsignalerna, förstås.

Visst kan man det. Men det ärsom sagt en dyr och osäker lösning. Billiga begagnade Nikonblixtar är super om man ska ha många blixtar... :)

Min tanke är när man fotar ex skateboard i skymning när man kanse vill ha en blxt framifrån och en snett bakifrån.. Därför jag tnker att det kan bli knepigt med sladdar

Visst kan man det. Men det ärsom sagt en dyr och osäker lösning. Billiga begagnade Nikonblixtar är super om man ska ha många blixtar... :)

Du kan inte utveckla det där? Hur använder du egentligen Nikonblixtarna? Har du en separat ljusmätare eller provar du dig fram? (Många frågor men jag blev nyfiken, har en SB-28 som bara samlar damm.)

Du kan inte utveckla det där? Hur använder du egentligen Nikonblixtarna? Har du en separat ljusmätare eller provar du dig fram? (Många frågor men jag blev nyfiken, har en SB-28 som bara samlar damm.)

jag har en separat ljusmätare. Men i praktiken brukar jag ställa in på känn och korrigera sedan. Man ser ju hur bilderna blir på skärmen. Det är bara att leka.

Det finns en blog - Strobist.com - som skriver mycket om att använda billiga blixtar. Sedan de skev om Nikon SB-25 som har inbyggd slavtändare så steg begagnatpriserna på den över hela världen, även på LP Foto i Stockholm. Jag har två sådana, en SB-28DX, en Metz 45 utöver mina 4 st Canon 580EX.

Vill man fylla på med billiga blixtar så finns YONGNUO YN460 som jag är väldigt nöjd med. Har två st.
De finns överallt på ebay osv...Kostar runt $40. Ledtal 33 ställbara i 9 steg. Även inbyggd ljustrigger för blixtar med och utan förblixt. Såklart inte ttl så man får ha ljusmätare eller testa sig fram.

ANNONS