Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
största kamera tillverkaren
- Trådstartare johan_w
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Canon är störst, japp, sen kommer Sony, Kodak, Olympus och Fuji.
Nikon och Konica-Minolta är långt ner på listan..
"The top five worldwide market leaders in 2004 are, in rank order, Canon, Sony, Olympus, Kodak and Fuji. These companies are expected to remain in the top five in 2005, though their rank within the top five may change."
http://www.dpreview.com/news/0412/04121601digital_sales.asp
http://www.dpreview.com/news/0504/05042102women_kodak.asp
"The top five worldwide market leaders in 2004 are, in rank order, Canon, Sony, Olympus, Kodak and Fuji. These companies are expected to remain in the top five in 2005, though their rank within the top five may change."
http://www.dpreview.com/news/0412/04121601digital_sales.asp
http://www.dpreview.com/news/0504/05042102women_kodak.asp
Bosse Biceps
Aktiv medlem
sagan skrev:
Canon är störst, japp, sen kommer Sony, Kodak, Olympus och Fuji.
Japp, det stämmer. Nikon är långt ned på listan.
Det tar nämligen tid att göra kvalitetskameror till skillnad från kvantitet
eon
Aktiv medlem
Systemkameror har ingen inverkan på statistik som denna, utan hela genomslaget är pga alla kompaktkameror som vanliga måttligt bildintresserade konsumenter köper.
Deras val baseras mest på att få så mycket som möjligt för pengarna och i andra hand vad som redan är populärt.
Om man går in i en butik och frågar efter vilken som är den bästa varan av en viss typ så är det tyvärr alltför vanligt att man får det sjuka svaret att "denna säljer vi mycket av". Som om det skulle vara ett svar, eller ens ha med saken att göra.
Med detta har jag nu inte sagt varken bu eller bä om någon speciell kamera eller kameramärke, utan bara noterat varför folk i allmänhet köper vad de gör.
Mvh /Erik
Deras val baseras mest på att få så mycket som möjligt för pengarna och i andra hand vad som redan är populärt.
Om man går in i en butik och frågar efter vilken som är den bästa varan av en viss typ så är det tyvärr alltför vanligt att man får det sjuka svaret att "denna säljer vi mycket av". Som om det skulle vara ett svar, eller ens ha med saken att göra.
Med detta har jag nu inte sagt varken bu eller bä om någon speciell kamera eller kameramärke, utan bara noterat varför folk i allmänhet köper vad de gör.
Mvh /Erik
Bosse Biceps
Aktiv medlem
sagan skrev:
Med det resonemanget så har väl TRUST bäst kvalitét på sina kameror?
Nä, något sådant direkt samband finns inte.
Ok då. Det finns kanske inte ett direkt samband mellan få kameror och bra kvalité.
Men det finns heller inget samband mellan många kameror och bra kvalité.
Annars får jag hänvisa till dig Kim (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38199&highlight=mobilkamera) och utnämna Nokia till den "största" kameratillverkaren
För att få lite stuns i den här tråden kanske vi skulle göra om den till en "vilken kamera är bäst tråd"
Skämt åsido: Canon är störst på digitalkameror. Är det någon som vet hur det ligger till på systemkamerafronten som Erik var inne på?
Eller på high-end kamerafronten om man kan definiera en sådan?
Hm, Torbjörn hann före att utnämna Nokia:-(
Senast ändrad:
sagan
Avslutat medlemskap
Nä, sambandet brukar mer vara högt pris = hög kvalitét.Bosse Biceps skrev:
Men det finns heller inget samband mellan många kameror och bra kvalité.
sagan
Avslutat medlemskap
Jo, om man ska räkna det som kameror, men det är väl snarare multiprodukter, d.v.s. tillhör en egen kategori.tormig skrev:
Borde inte Nokia vara den största tillverkaren av kameror?
sagan
Avslutat medlemskap
Canon är störst, Nikon tvåa, Konica-Minolta trea.Bosse Biceps skrev:
Är det någon som vet hur det ligger till på systemkamerafronten som Erik var inne på?
Det finns ju inte så många tillverkare där.
Maverick
Aktiv medlem
Jag gissar att det ser ut så här, Canon, Nikon, Fuji(S1-S3) har ju funnits ett tag och varit ganska populära, sedan är jag osäker på olympus och Minolta. Olympus har trots allt haft sina prylar ute ett tag och minolta har inte fått så där jättestor respons på sin kamera försäljningsmässigt sett. Mycket snack och liten verkstad bland intressenterna där liksom. Pentax och Sigma torde slåss om sistaplatsen.
/Maverick
/Maverick
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Vad menar ni med störst? Jag vet att nikon gör storformatsoptik 8X10" iallafall men det gör inte Canon.;-)
Fast i och för sig Canon gjorde väl det där mastodontobjektivet till FD serien där själva kameran ser ut som en liten flugskit man hängt på objektivet.
Vilket märke var det på den där mammutkameran som man byggde på en järnvägsvagn och hade glasplåtar som var många meter breda som man sedan kontaktkopierade för att ha som dekoration på centralen i NY för typ något århundrade sedan?
Fast i och för sig Canon gjorde väl det där mastodontobjektivet till FD serien där själva kameran ser ut som en liten flugskit man hängt på objektivet.
Vilket märke var det på den där mammutkameran som man byggde på en järnvägsvagn och hade glasplåtar som var många meter breda som man sedan kontaktkopierade för att ha som dekoration på centralen i NY för typ något århundrade sedan?
Bosse Biceps
Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Tråden låter skrämmande lik samtalen mellan killarna på "Championship Vinyl".........
Us
Är det ett radioprogram? Var kan man ratta in det?
Låter som ett toppenprogram
sagan
Avslutat medlemskap
Canon gör TV-optik, tror de är ganska stora.Galaxens President skrev:
Vad menar ni med störst? Jag vet att nikon gör storformatsoptik 8X10" iallafall men det gör inte Canon.;-)
1200mm.Galaxens President skrev:
Fast i och för sig Canon gjorde väl det det mastodontobjektivet till FD serien där själva kameran ser ut som en liten flugskit man hängt på objektivet.
Tvivlar på att den hade något märke.Galaxens President skrev:
Vilket märke var det på den där mammutkameran som man byggde på en järnvägsvagn och hade glasplåtar som var många meter breda?
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Men inte är väl sensorn större än 8x10"?sagan skrev:
Canon gör TV-optik, tror de är ganska stora.
Graal
Avslutat medlemskap
Största kameratillverkaren torde vara någon låglönefabrik, ev kinesisk, där massproduktion av japanska märken sker. Där sitter tusentals arbetare och petar ihop våra billiga budgetmodeller. Den största svenska industristaden var för 10-20 år sedan Sao-Paolo i Brasilien.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Samtidigt tenderar både asiater och sydamerikaner att vara lite mindre till växten än europeer...
(mina blir sämre och sämre, nu äter jag frukost istället)
(mina blir sämre och sämre, nu äter jag frukost istället)