Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Största bländare på Macro (Nikon 105 vs Tamron 90)

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
Håller på och sparar till ett macro-objektiv (som även kan användas som porträttele) och väljer mellan dessa.

Har jag förstått det hela rätt om Nikon 105 ändrar bländare när man närmar sig 1:1 pga IF, medans Tamron 90 alltid har 2,8 men istället växer på längden?

Jag vet inget om Tamaron 90, men ja Nikon 105 ändrar bländare när man närmar sig närgränsen. har för mig att man hamnar på ungf. 3,5 vid närgränsen.

Alla makroobjektiv ändrar bländare vid fokusering. Enligt Foto ändras Tamronens bländare ca 2 steg vid skala 1:1. Om Nikonobjektivet står det tyvärr inget, men om det minskar mindre än ett steg är det förvånansvärt lite.

Olle

har Tamron 90mm Macro

Det stämmer att vid 1:1 så blir det bländare 5,6 ist för 2,8.

Antar att det är iom att objektivet blir så långt så det kan inte släppa in så mycket ljus som "2.8"

Antar att det är iom att objektivet blir så långt så det kan inte släppa in så mycket ljus som "2.8"
Det släpper fortfarande in lika mycket ljus, men eftersom det flyttar sig utåt så hamnar mer ljus utanför sensorn (bildcirkeln blir större), och således blir det effektiva bländarvärdet mindre. Själva bländaröppningen är dock fortfarande lika stor.
Jag antar att skärpedjupet också ökar lika mycket eftersom utgångspupillen ser mindre ut från sensorn sett på grund av det ökade avståndet. Det sistnämnda är bara en gissning, men någon här vet säkert bättre.

Enligt Ken Rockwell så är största bländare 4,8 på 1:1. http://www.kenrockwell.com/nikon/105vr.htm

Ja, 105VR kombinerar utdrag och internfokus för att uppnå 1:1. Fördelen är att ljusförlusten blir något mindre, nackdelen att även brännvidden minskar och därmed arbetsavståndet.

Med enbart utdrag förlorar man ett steg mellan oändlighet och 1:2, sedan ytterligare ett steg när man går ner till 1:1.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar