Annons

Störst/Bäst sökare - Pentax MX eller ME?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Eliasson

Aktiv medlem
Hepp,

Jag går i tankarna på att införskaffa ännu ett analogt hus. Jag har K1000 sedan tidigare och gillar den kameran skarpt. Dock blir jag galen på den lilla otydliga sökaren i den. Hur är MX och ME? Har förstått att MX skall ha en stor och bra sökare men hur är det med ME?

Om jag minns rätt är enda skillnaden mellan MX och ME att MX är helt manuell och ME bara har tidsautomatik (dvs inte manuell öht). ME Super är en kombination av de två, där kan man välja mellan manuellt läge och tidsautomatik.

Själv lärde jag mig fotografera med pappas MX och min första egna kamera var en ME Super som dog efter ett par månader. Trevliga kameror, små och nätta. Med en MX och ett normalobjektiv klarar man sig långt!

Edit: två länkar, MX och ME. Enligt dessa har ME något mindre sökare än MX.

Jämfört med min K10D är sökarbilden på ME Super enorm. Önskar att sökarna nu för tiden vore lika stora.

Lärde mig också att fota med pappas gamla MX. Har den fortfarande liggandes nånstans... Underbart stor sökare och byggd som en pansarvagn. Har tappat min ett otal gånger och den ser ut därefter (bucklig, repig och sned), men den fungerar precis lika bra för det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar