ANNONS
Annons

Större förstoringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melander92

Medlem
Hej! Jag har stött på ett problem med min nya förstoringsapparat och jag vet inte om det är jag som är dum eller något som verkligen är fel. Hoppas på det förstnämnda.

Jag har köpt en Durst M800, 6x9 ram med ett schneider kreuznach componar-s 2.8/50. Problemet är att jag inte kan göra större bilder än max 13x18 för att jag inte får tillräcklig skärpa när jag gör större förstoringar. När jag hissar upp lamphuvudet mer kan jag få någorlunda skärpa vid bl. 16, men skall det verkligen vara så?

När man skall göra större förstoringar hissar man ju upp lamphuvudet och finjustrerar sedan skärpan med fokuseringen på sidan av maskinen, men den är i det "högsta läget", dvs det går inte att ställa skärpan mer än det läget.

Nu är frågan, är det jag som gör något fel eller måste jag köpa ett nytt objektiv för att kunna göra större förstoringar?

Mycket tacksam för svar,
MVH Oskar

Du har nog fel objektivplatta i. Till M 800 vill jag minnas att man använder en försänkt platta till 50mm optiken.

Vilken negativstorlek är det du använder? Och vilken kondensor sitter i? Är det småbild du kopierar så måste du nog ha en försänkt platta. Är det mellanformat du kopierar tror jag du måste byta både optik och kondensor. Det ska finnas två olika kondensatorer med den apparaten du har, en för småbild och en för mellanformat.

haha okej, nu får ni förklara lite? jag är i princip nybörjare vad gäller mörkrumsutrustning, eftersom skolapparaterna bara var att köra med. Där var ju allt som det skulle liksom.

Jag kan dock tänka mig att den har denna "försänkning", för när jag tar loss objektivet är det liksom en plastring, som objektivet sitter i. Just nu kopierar jag småbild, men jag funderar på att börja jobba i mellanformat senare.
Kondensorn antar jag är "förstoringsglaset" mellan lampa och negativ eller? Den är en Unicon 85 iallafall.

MVH Oskar

Har ingen erfarenhet av just den förstoringsapparaten men har använt många större Durstapparater (4x5" och större) under många år. Gemensamt för dem var att när kortare brännvidder än 135 mm användes så var objektivet monterat i en försänkt hållare. 80 mm objektiv var försänkt ca 20-30 mm och 50 mm ca 50-60 mm i en "kopp" av metall. Måtten kan antagligen variera med modell av förstoringsapparat. Men det är alltså en ordentlig försänkning, ibland var det svårt att se siffrorna för bländaren så man fick räkna steg istället.

Unicon 85 tror jag är är kondensorn för mellanformat. Den fungerar säkert även med 50mm optik och småbild men ljuset sprids mera och bli inte lika koncentrerat och starkt som med småbildskondensorn. Att du inte kan få skärpa när du hissar upp för större bilder beror på att optikplattan inte är försänkt, alt för lite försänkt. För småbild behöver du säkert minst 2cm försänkning. Finns såna plattor att få tag på på e-bay bl.a.

Och om kolumnen inte räcker till så går huvudet oftast att vrida. Dvs om det inte går att hissa upp huvudet tillräckligt högt så vrider man det åt sidan alt bakåt och sätter fotopappret på golvet eller på väggen och belyser det där. Givetvis måste du först lösa problemet med fokuseringen

okej, har varit på fotokompaniet idag och fått låna hem en Unicon 50-kondensor, men problemet kvarstår även med alt. kondensor. denna "kopp" ni pratar om, dvs försänkningen hittade jag också, antar att det är den objektivet sitter på? försänkningen ligger på ca 20 mm, skall jag försöka hitta en kopp som ger ytterligare försänkning då?

mvh Oskar

Får du inte heller skärpa med denna försänkta platta så behöver du ha en med mera försänkning. Min Durst-apparat för negativ upp till 13x18cm kräver en försänkning på ca 4cm för att kunna användas till småbild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar